Amazon kachelstandenlogica

Lees meer
03-02-2013 20:31 #123052 door Arno Pfennings
Amazon kachelstandenlogica is gemaakt door Arno Pfennings
Vanmiddag weer een heerlijke rit door het Zuid Limburgse landschap gemaakt in mijn heerlijk verwarmde amazon.
Ik heb de 3 schuiven van de kachel in loop der jaren "organisch bediend" door maar wat te doen en te kijken of ik het gewenste effect bereik.
Zojuist eens aandachtig naar de standen gekeken maar echt logica zie ik nog niet...

Air omhoog anders komt er niets uit, temp is het hoogste als de schuif naar beneden staat.. :roll:
Defrost, tjsa...dan komt er iets van lucht op de ramen en/of via de tunnel naar achteren...

Kan ik ooit in het verleden iets verkeerd hebben aangesloten of moet ik de gedachtengang achter die 3 schuiven anders zien?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-02-2013 20:53 #123058 door Leo Foederer
Beantwoord door Leo Foederer in topic Amazon kachelstandenlogica
Zoiets?


P544B B16A, P220VE B18A
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-02-2013 21:25 #123060 door Marcel van Soest
Beantwoord door Marcel van Soest in topic Amazon kachelstandenlogica
linker schuif; naar boven voor de bovenkant, naar beneden verwarmd het vooral je voeten en veel minder de ramen. middelste schuif; naar beneden voor meer kracht op de ramen, naar beneden minder kracht op de ramen. rechter schuif, naar boven voor koude lucht en naar beneden voor de warme lucht. De middelste schuif staat bij mij eigenlijk altijd naar beneden voor snel schone ramen bij nat weer en frisse lucht en doorstroming van lucht naar de achterruit via het hemeltje.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-02-2013 22:00 #123062 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Amazon kachelstandenlogica
Linker omhoog en middelste naar beneden voor beste ontwaseming....maar er is inderdaad een redelijk onderlinge beïnvloeding van de kleppen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
31-08-2015 20:13 #153802 door Jan Pothof
Beantwoord door Jan Pothof in topic Amazon kachelstandenlogica
Geldt deze logica ook voor een 142 uit 1970, met deze dagen (30/32-8-3015--- 28gr) ritje van 325 km, beetje file, wordt t bij de knieen loeiheet, ook met luikjes bij de voeten links en rechts op.

Bij zijn het 3 wielen: staan alle 3 omhoog gedraaid omdat dan het rood (van verwarmen) weg gedraaid zijn, er is geen blauw meer aanwezig, als ik de defrost klein beetje naar beneden draai (wordt eerste stukje rood zichtbaar) komt er veel warme lucht op de ramen en die zijn dan ook snel weer schoon. Echter de warmte bij de knieen neemt toe.

wat doe ik fout?

Jan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
31-08-2015 21:34 #153805 door Paul Franse
Beantwoord door Paul Franse in topic Amazon kachelstandenlogica
Als het linkerwiel volledig omhoogedraaid is zou de kachelkraan volledig af moeten sluiten. Er van uitgaande dat de warme lucht op je ramen geen warme buitenlucht is, lijkt het er op dat je kachelkraan niet (volledig) afsluit. Ik heb dit ook gehad, het bleek dat de borging van de buitenkabel van de bediening niet meer goed vastzat. Hopelijk heb je hier wat aan.

Met vriendelijke groet,

Paul Franse

Life is what you make it!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
31-08-2015 23:48 #153811 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic Amazon kachelstandenlogica
Het zijn gewoon 2 luchtkleppen en 1 thermostaatklep.
AIR is de luchtklep voor beneden (knieën/achterin)
DEFROST is de luchtklep voor boven (ontwasemen voorruit)
TEMP is inblaastemperatuur

Wil je dus snel ontwasemen dan moet DEFROST open en AIR dicht zodat de luchtstroom niet verdeeld wordt maar 100% naar de voorruit gaat.

TIP: zet bij warme dagen ook de DEFROST open en AIR dicht en draai je zonneklep iets naar beneden, je voelt dan wat frisse lucht in je gezicht waardoor de temperatuur net iets lager lijkt 8-)

Om 's winters te verwarmen beide luchtkleppen open en natuurlijk de thermostaat -TEMP- op +30 ;)

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Arco Ruighaver (GAST)
  • Arco Ruighaver (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
10-04-2016 22:22 #159485 door Arco Ruighaver (GAST)
Beantwoord door Arco Ruighaver (GAST) in topic Amazon kachelstandenlogica
Één aanvulling/correctie

AIR is lucht naar voeten. (klep aan de kant van het schutboard)
DEFR is lucht naar voorruit + achterbank. (klep aan de voorzijde)

Je ziet daarom wel eens dat er een stuk schuimrubber in de openingen gedaan wordt achter in het luchtkanaal wat over te tunnel ligt. Zodat de lucht naar achteren wat getemperd wordt en de druk richting de voorruit voor de ont-waseming wat toeneemt.

Goede tip van de zonnenklep!

Gr Arco

Volvo P130 MY'67, B20B, M41+OD, 4x 40mm Keihin CVK40 Carbs, TT6 Camshaft, 123Tune+, 4-1 Header, Wolfrace Rims

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-04-2016 23:21 #159510 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Amazon kachelstandenlogica
Bij de 140/164 wil het klemmetje wel eens van de kabel afschieten, dan kun je de temp niet meer bedienen.
Dat is een veel voorkomend euvel, oplossing is de mantel met wat afplaktape iets dikker maken en het klemmetje er weer op zetten.
Onderste dashboard kap er af halen en met je hoofd onder het dashboard, hij zit links

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.