- Berichten: 129
ratelende aanjager
- Rutten
- Premium lid
Minder
Meer
18-01-2013 10:59 #122479
door Rutten
Volvo 164 1972 B30a 4 handbak
Batavus mot'o-mat 1962 JLO-piano GA50 Automaat
Batavus MK4 1975 Sachs 50/4CF NL 4 voetbak
ratelende aanjager is gemaakt door Rutten
De aanjager van mijn 164 ratelt heel erg wanneer de motor koud is.
Wanneer de motor iets warmer is kan ik hem in de lage stand wel laten lopen, en na een tijdje kan hij ook wel op volle sterkte.
Maar wanneer ik over een drempel ga, of een bocht hoor je hem soms weer.
Het is een vrij hinderlijk geluid, en hij blaast ook nauwelijks wanneer hij ratelt.
Wat is hier aan te doen? En moet het dashboard eruit om de kachel eruit te halen?
Mvg Guy
Wanneer de motor iets warmer is kan ik hem in de lage stand wel laten lopen, en na een tijdje kan hij ook wel op volle sterkte.
Maar wanneer ik over een drempel ga, of een bocht hoor je hem soms weer.
Het is een vrij hinderlijk geluid, en hij blaast ook nauwelijks wanneer hij ratelt.
Wat is hier aan te doen? En moet het dashboard eruit om de kachel eruit te halen?
Mvg Guy
Volvo 164 1972 B30a 4 handbak
Batavus mot'o-mat 1962 JLO-piano GA50 Automaat
Batavus MK4 1975 Sachs 50/4CF NL 4 voetbak
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
18-01-2013 14:35 #122490
door Rob Spoon
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Beantwoord door Rob Spoon in topic ratelende aanjager
Dan doet hij het nog beter dan de mijne... Ik denk dat het aan de lagers of koolborstels van de ventilatormotor ligt. Maar om die eruit te peuteren is een hele klus. Dat gebeurt voor mij zodra het zout van de weg is en de 1800S weer op de weg gaat.
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
18-01-2013 16:48 #122504
door Tom Steverink
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Beantwoord door Tom Steverink in topic ratelende aanjager
Nou, het kan ook zijn dat het uiteinde van de voeler voor de thermostaat te ver in het kachelhuis steekt. Trek het koperen buisje dat vanaf de kachelkraan loopt eens voorzichtig een stukje terug?
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- k den Besten
- Premium lid
Minder
Meer
- Berichten: 149
18-01-2013 18:47 #122510
door k den Besten
Beantwoord door k den Besten in topic ratelende aanjager
Ik heb het ook, behalve in bochten. Het lijkt wel of er iets los zit ofzo, en op den duur gaat hij met horten en stoten steeds beter werken. Op een gegeven moment is er dan een sterke luchtstroom. Vind het een goede tip om die voeler even op te zoeken!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rutten
- Premium lid
Minder
Meer
- Berichten: 129
18-01-2013 20:20 #122512
door Rutten
Volvo 164 1972 B30a 4 handbak
Batavus mot'o-mat 1962 JLO-piano GA50 Automaat
Batavus MK4 1975 Sachs 50/4CF NL 4 voetbak
Beantwoord door Rutten in topic ratelende aanjager
Net even geprobeerd aan de voeler te trekken (met de aanjager aan) maar het geluid veranderde niet. Ik neem trouwens aan dat dit dat koperen draadje is wat van de kachelkraan naar de kachel loopt en tussen de afvoerbuizen(richting raam) naar binnen gaat? Kan ik er nu dan vanuit gaan dat het de lagers zijn? En daarvoor moet de kachel eruit, kan dit met het dashboard erin, of moet dat ook eruit?
De bediening van de kachelkraan klopt trouwens ook niet helemaal, ik kan hem wel op warm draaien, maar als ik hem vervolgens op koud draai gaat het heveltje op de kachelkraan niet mee. Ik kan hem daar wel met de hand bedienen. Het veertje zit er gewoon op. Het is dus ook niet vreemd dat het altijd zo fijn warm word in de auto... :lol: Dit zal wel iets met de bevestiging van de kabel zijn, of de kabel gaat te stroef.
De bediening van de kachelkraan klopt trouwens ook niet helemaal, ik kan hem wel op warm draaien, maar als ik hem vervolgens op koud draai gaat het heveltje op de kachelkraan niet mee. Ik kan hem daar wel met de hand bedienen. Het veertje zit er gewoon op. Het is dus ook niet vreemd dat het altijd zo fijn warm word in de auto... :lol: Dit zal wel iets met de bevestiging van de kabel zijn, of de kabel gaat te stroef.
Volvo 164 1972 B30a 4 handbak
Batavus mot'o-mat 1962 JLO-piano GA50 Automaat
Batavus MK4 1975 Sachs 50/4CF NL 4 voetbak
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rutten
- Premium lid
Minder
Meer
- Berichten: 129
18-01-2013 20:32 #122514
door Rutten
Volvo 164 1972 B30a 4 handbak
Batavus mot'o-mat 1962 JLO-piano GA50 Automaat
Batavus MK4 1975 Sachs 50/4CF NL 4 voetbak
Beantwoord door Rutten in topic ratelende aanjager
De mijne gaat ook geleidelijk aan beter werken, naarmate de motor warm wordt. Na een paar km blaast ie dan een tel goed, en dan weer een tijdje slecht. Die tellen worden steeds langer zodat hij na een kilometer of 15 á 20 meestal wel goed functioneert.
Dat vind ik juist het vreemde eraan. Dacht dat hij het bij een versleten lager altijd zou doen. Of is dit het begin van een versleten lager?
Dat vind ik juist het vreemde eraan. Dacht dat hij het bij een versleten lager altijd zou doen. Of is dit het begin van een versleten lager?
Volvo 164 1972 B30a 4 handbak
Batavus mot'o-mat 1962 JLO-piano GA50 Automaat
Batavus MK4 1975 Sachs 50/4CF NL 4 voetbak
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.