kachel

Lees meer
30-12-2012 11:03 #121768 door Fred Koenis
kachel is gemaakt door Fred Koenis
Mijn 240 (lange tijd stil gestaan) 1986 verwarmt niet voldoende. Heb er het volgende aan gedaan: koelvloeisof ververst; doorspoelmiddel in koelwater en lang stationnair laten draaien; nieuwe kachelkraan (oude bleek nog goed te zijn); kachelradiateur in motorcompartiment losgekoppeld en doorgespoeld (er kwam eerst bruin water uit en daarna helder) en motortemperatuur gemeten; Ontdekte dat er pal voor de verdamper een slangenklem was gemonteerd die ahw de doorvoer kneep, die heb ik verwijderd (Weet niet waarom die daar zat. Na "herindiensttreding"van de auto is er wel een nieuwe verdamper geplaatst).
De beide middelste ventilatieopeningen op het dashboard blijven koude lucht geven i.t.t. de ventielatieopeningen links en rechts. Weet niet of dat zo hoort. Krijg daar tegenstrijdige info over.
M.a.w. veel gedaan zonder resultaat. Mogelijk kachelradiateur vervangen?
Graag advies/tips
Groet
Fred Koenis

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-12-2012 11:48 #121770 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic kachel
Dit verhaal komt mij bekend voor... helaas.
Dat de slang naar de verdamper geknepen was betekent dat je namelijk met een langslepend probleem hebt te maken.
Ik denk dat de vorige eigenaar dit heeft gedaan om de doorstroming van het koelwater te manipuleten.
E.e.a. in de hoop de kachel warm te krijgen.
Het probleem bij mijn auto toen kwam ook door jarenlange stilstand.
Ik wil je adviseren om de waterpomp te vervangen en alle!!! Waterkanalen in de cilinderkop met de tuinslang door te spuiten.
kijk uit met chemische koelsysteemreinigers, deze kunnen je zelfs je koppakking kosten.
Gebruik liever azijn.
Gebruik voor de aansluiting naar de verdamper y stukken i.p.v. t stukken, deze stromen minder goed door.
Motor laten draaien, warm, en met de tuinslang in de hand alle koel en andere slangen controleren of ze warm worden
Met een K motor heb je ook nog slangen naar de carburateur, alle slangen t.p.v. de achterzijde kop kunnen verstopt zijn vooral
De metalen t stukken kunnen lekker dicht zijn gecorrodeerd.
Uiteraard aandacht voor de radiator deze kan ook dicht zitten dus goed doorspuiten.


Deze narigheid komt echt door het stilstaan, hoe dan ook, dit moet je maken, het kost anders vroeg of laat je koppakking.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-12-2012 14:19 #121777 door Kevin de Leuw
Beantwoord door Kevin de Leuw in topic kachel
zit er nog een thermostaat in en wat doet je motortemperatuur?

Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-12-2012 15:18 #121781 door Fred Koenis
Beantwoord door Fred Koenis in topic kachel
De motortemperatuur is gemeten en goed bevonden. Ik weet niet zeker of er een thermostaat in de kachel zit en zo ja of ie goed functioneert. Ik ga er maar vanuit dat dat goed is. het doorspoelen van de kachelradiateur heb ik zelf gedaan, de overige handelingen zijn door een oldtimer Volvogarage gedaan, ik mag aannemen dat zij de kachelthermostaat hebben gecontroleerd?
Fred

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-12-2012 16:05 #121786 door Kevin de Leuw
Beantwoord door Kevin de Leuw in topic kachel
ik doel op de motorthermostaat deze wil men in de zomer er wel eens uit halen ivm warmlopen.
Als deze er niet in zit duurt het in de winter zeer land voordat de motor op temperatuur is en nog langer dat je kachel op temperatuur is.

Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-12-2012 18:22 #121792 door Fred Koenis
Beantwoord door Fred Koenis in topic kachel
Kevin, volgens mij zit de motorthermostaat er nog steeds in. De temperatuurmeter geeft snel de goeie temp.hoogte aan en de temp. in het motorblok is zelfs tweemaal gemeten en geaf de goeie temp. aan.
groet
Fred

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-12-2012 20:44 #121797 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic kachel
De thermostaat eruit halen is geen oplossing, dan is of het koelend vermogen van de radiator te klein of je motor is opgevoerd en produceert meer warmte.
Zonder thermometer krijgt je in de winter nauwelijks je kachel warm omdat direct alle koelvloeistof door de radiator gaat en de motor komt waarschijnlijk niet op bedrijstemperatuur, dat wil je niet
Als je zeker weet dat dit allemaal goed is, Kenlowe eletrische fan monteren, temp gestuurd

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
31-12-2012 19:24 #121839 door Ben Bergmans
Beantwoord door Ben Bergmans in topic kachel
Met mijn dagelijkse auto vanaf februari getobt met deze klacht. Uiteindelijk na vele garagebezoeken nieuwe kachelradiateur en de verwarming doet het weer perfect. Een 1500 euro verder en het excuus dat het niet op de computer te zien is. Aan de kachelradiateur was ook niet te zien. De moeite waard om het te proberen, succes, Ben

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.