koelvloeistof lekkage kachelkraan

  • Bezoeker
  • Bezoeker
09-04-2001 12:41 #57729 door
Ik heb afgelopen zaterdag ontdekt dat de kraan voor de kachel lekt. Dit is een geheel met thermostaat etc en al. Is deze te reviseren, of moet ik een andere hebben?Zijn ze te koop. Voorlopig heb ik de twee leidingen doorverbonden, maar dan wordt het zo heet binnen, maar zonder lekkage.Bij demonteren en monteren, moet ik dan de komplete kachel eruit halen, aangzien het draadje van de thermostaat hierin verdwijnt. Moet ik dan ook gelijk de pakking vernieuwen tussen kachel en schutboard?Gaarne advies.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
09-04-2001 19:05 #58049 door
Beantwoord door in topic koelvloeistof lekkage kachelkraan
Beste Fred,Je moet de hele kraan vervangen, kost 170 gulden! Als je de clips van de kachelomhulling los maakt, bv. met een seegerringentang, kun je het dunne buisje ofwel de temperatuurvoeler, er tussen uit schuiven. Pakking vervangen kan nooit kwaad; kun je zelf maken van een stukje rubber. Sterkte, groeten, Ivo.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
09-04-2001 21:46 #58048 door
Beantwoord door in topic koelvloeistof lekkage kachelkraan
Met kachelomhulling bedoel je het zwarte deel in de auto onder het dashboard? Dat zit bij mij van achteren naar voren geschroefd, met parkers lijkt het. Dus dat kan ik niet zo makkelijk losmaken.Bij wie kan ik die halen voor 170 gulden?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
10-04-2001 08:52 #58047 door
Beantwoord door in topic koelvloeistof lekkage kachelkraan
Bij het VOD natuurlijkJe kan ook de kachel in zijn geheel er via de motorruimte uithalen. Dat zijn aan die zijde 3 bouten, vergeet niet de kabels er eerst af te halen. Kan je direkt de kachel van binnen schoon maken. Bij het VOD hebben ze ook een komplete set met rubbers voor de kachel. Succes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
10-04-2001 18:58 #58046 door
Beantwoord door in topic koelvloeistof lekkage kachelkraan
Met een beetje creaticiteit hoeft het geen f170 te kosten, denk ik. De 140 en de 240 serie hebben ook thermostatische kachelkranen, bediend met een stangetje. Op de sloop zijn er misschien nog wel 240's te vinden. Als je de slangen trouwens niet aan het eind probeert los te maken, ze zijn namelijk vastgebakken aan staal of koper, maar middenin een slangdeel doorsnijdt, kan je met een kraan van de sloop, ook met een stukje slang, een koppeling maken met een stukje 12mm (geloof ik) waterleidingbuis. Twee slangklemmen erop en klaar. Kost misschien een geeltje.Oh ja, dit is niet echt origineel, het kan alleen als je slangen nog niet verteerd zijn.Succes, Rob.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
30-04-2001 22:04 #58045 door
Beantwoord door in topic koelvloeistof lekkage kachelkraan
Kachelkranen zijn te koop, ze zijn wel duur, maar relatief eenvoudig te monteren, er loopt een voeler naar het kachelhuis, dat moet even opengemaakt worden, daarvoor hoeft niet de hele kachel gedemonteerd te worden.De kachelkranen zijn niet te reviseren, tweedehands is af te raden, want meestal ook slecht.Een werkplaatshandboek zoals het Amazonboek van de vereniging, Haynes of Brooklands (zie clubartikelen) geeft veel duidelijkheid. Dat geldt ook voor het afstellen van de ontsteking. Daarvoor zijn merktekens te vinden op de krukaspoelie en het distributiedeksels, voorop, onderaan de motor. Afsstellen bij 1500 toeren, met losgemaakte vacuumvervroeging op 17-19 graden BTDC (B18A) of 21-23 (B18D).Afstelling gebeurt door voorzichtig verdraaien van de verdeler nadat deze eerst is losgemaakt. Zorg tevoren voor een goede klepspeling en in goede staat verkerende en afgestelde contactpunten (opening 0,45mm of ontstekingshoek van 60-65 graden)Rudolf Kleijn, Molenpad@wanadoo.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.