kachel-thermostaat afstellen

  • Bezoeker
  • Bezoeker
28-09-2002 00:00 #56468 door
Hallo, ik heb net m'n kachel uitgebouwd om de thermostaat sensor goed te monteren (en een hoop andere dingen, maar dat maakt nu niet uit). Nou zit er op de thermostaat een stelschroef waarmee je kan bepalen wanneer de watertoevoer wordt afgesloten als de sensor een bepaalde temperatuur heeft bereikt. Weet iemand hoe je de stelschroef goed kan zetten en welke temperaturen Volvo ooit in gedachten had? In Haynes, het werkplaatshandboek en het clubboek kan ik het niet vinden. P.S. Wie gaat er zondag naar de Zeelandrit? Ik ben erbij.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
28-09-2002 09:41 #62062 door
Beantwoord door in topic kachel-thermostaat afstellen
Wietse,De Afstelling van de bedienkabels vind plaats door de klemmetjes (grijs) aan de zijkant van de kachel.Je kunt de kabelverschuiven en op de gewenste positie vastklemmen, dit geld voor alle drie de kabels.Je moet checken of de watertoevoer inderdaad helemaal dicht is bij de rechter handle helemaal omhoog, anders hou je bij warme dagen je rug niet droog.Ik weet niet helemaal wat je bedoeld maar de stelschroef aan de Heater Control Valve zou ik niet aankomen, deze is afgesteld door de fabrikant.Belangrijk is om de buigzaame flexibele sensor (gevuld met vloeistof) voorzichtig langs het kachelhuis te geleiden(let op dat je hem niet afkneld en ruimte geeft voor de doorvoer) en om de koperen radiator positioneert opdat hij z'n werk kan doen.SuccesEd

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
28-09-2002 11:21 #62061 door
Beantwoord door in topic kachel-thermostaat afstellen
Helaas heb ik in al mijn onwetendheid toch aan de stelschroef gedraaid. Kwestie van proberen dus. Ik heb al verschillende onderwerpen gezien over het plaatsen van de sensor maar waar -precies- wordt deze het kachelblok ingevoerd? Ik vermoed tussen de twee helften aan de zijkant maar ik weet de hoogte niet, ik kan geen uitsparing o.i.d. vinden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
28-09-2002 11:45 #62060 door
Beantwoord door in topic kachel-thermostaat afstellen
Wietse,Die vraag heb ik toen ook gesteld en ik heb mij rotgezocht. Het varieerde van de mogelijkheid om hem in de kachelunit te duwen tot erbuiten. De oplossing heb ik uiteindelijk gevonden in het V44 amazon boek. Hierin stond nl een afbeelding (tekening) waar het koperen leidinkje opgerold wordt tot een spiraal die vervolgens bij de achterklep wordt geplaatst van de kachelunit.Makkelijk zat dus.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
28-09-2002 20:20 #62059 door
Beantwoord door in topic kachel-thermostaat afstellen
Heren,De sensor loopt ongeveer midden rechts tussen beide delen van het kachelhuis naar binnen. Het is verstandig even hier een kleine ronding te maken met een zodat hij niet afklemt.Je kunt dit monteren met het huis op de werkbank en de raiator en de motor vastaanbrengen.Om rammelen tegen te gaan is het verstandig twee stripjes rubber aan te brengen daar waar hij afsteunt (Ik hou van een stille wagen). De sensor loopt achter de islolatie door naar de uitsparing in het schutbord en zit hier in ook weer in een rubber pakking.De lengte is voldoende om hem mooi langs de binnenzijde te geleiden.Helaas moet ik jullie teleurstellen opgerold werkt hij nauwelijks, rondom de kachelradiator en met de gesoldeerde tip in de koellamellen kan hij "voelen" doe je dit niet is hij of te warm of te koud echter nooit aangenaam te regelen. SuccesEd

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
28-09-2002 22:48 #62058 door
Beantwoord door in topic kachel-thermostaat afstellen
Oei, oei, oei. Ik denk dat ik hier wel eens een tekening of foto van wil zien. Iets voor het clubblad? Ik heb hem nu in ieder geval op de verkeerde manier gemonteerd :-( La machina moest klaar zijn voor de Zeelandrit van morgen, ik heb zelfs in het donker nog staan wassen. Morgen het resultaat maar eens bekijken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
06-10-2002 01:09 #62057 door
Beantwoord door in topic kachel-thermostaat afstellen
Bahco, standkachel. Wie heeft er een werkende Bahco kachel in zijn auto zitten? Ik ben opzoek naar de aansluitingen van de draden (electrische aansluitingen aan klok en relais)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.