ontstekingstijdstip/kachel/ratel

  • Bezoeker
  • Bezoeker
14-12-2003 16:12 #55222 door
handig zo'n forum, ik ben net ook lid van de club geworden dus kan binnenkort een boek gaan halen. Ik wil even de ontsteking checken. Hij staat nu op 11,5 graden is dat goed. (dynamisch met vacuumslang los)Daarnaast is mijn kachel loeiheet of koud. Er hangt een koper buisje aan wat lijkt op een thermostaat. Dat buisje heeft soldeer aan het einde en hangt los achter de kachel. Moet dit ergens aan vast.Ook ratelt de motor bij de distributie, (klinkt als een diesel) dus ik vermoed dat de tandwielen aan vervanging toe zijn. Is dat veel werk om te controleren. Of moet je dan heel veel pakkingen en keeringen vervangen en de radiateur weghalen.Fred

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
14-12-2003 16:50 #66683 door
Beantwoord door in topic ontstekingstijdstip/kachel/ratel
<i>Hij staat nu op 11,5 graden is dat goed. (dynamisch met vacuumslang los)</i><br>Hangt van de motor af:<br>m.u.v. B20B op 1500 tpm gemeten: <br>B18A: 21-23 graden VBDP;<br>B18B: 17-19 graden VBDP;<br>B20A: 21-23 graden VBDP;<br>B20B: 10 graden VBDP (maar dan bij 600-800 tpm)<p><i>Er hangt een koper buisje aan wat lijkt op een thermostaat.</i><br>Het buisje (gevuld met ether) zit inderdaad aan een thermostaat.<p><i>Moet dit ergens aan vast.</i> <br>Moet tegen de warmtewisselaar zitten.<p><i>Ook ratelt de motor bij de distributie, (klinkt als een diesel) dus ik vermoed dat de tandwielen aan vervanging toe zijn.</i><br>Goed te herkennen aan klepperen bij loslaten gas op snelwegsnelheid.<p><i> Is dat veel werk om te controleren. Of moet je dan heel veel pakkingen en keeringen vervangen en de radiateur weghalen.</i><br>Middagje werk. Radiator weghalen. Ventilatorblad verwijderen, poelie eraf halen, distrubutiedeksel verwijderen en inspecteren. Je trekt waarschijnlijk een stukje carterpanpakking kapot als je het deksel eraf haalt. In zijn geheel vervangen daarvan is lastig (motor eruit of vooras 10 cm laten zakken), maar veel mensen vervangen dan ook alleen het stukje dat kapot is getrokken (ik moest natuurlijk zo nodig de hele pakking vervangen, dus nog een middag werk). <br>Als het fiber tandwiel (grote tandwiel) stukjes fiber van de tanden mist is het tijd voor vervanging. Vervang altijd beide tandwielen (ook het stalen) door nieuw. Mijn voorkeur gaat uit naar twee stalen tandwielen. Is iets luidruchtiger, maar gaat véél langer mee. Vervang dan ook de vilten keerring in het distributiedeksel door een rubberen als dat nog niet gedaan is. Daarvoor heb je een aangepast deksel nodig, maar dat is op ruilbasis verkrijgbaar bij o.a. het VOD.<br>Als de tandwielen in orde blijken hoef je alleen de pakking van het distributiedeksel te vervangen (je zou echter kunnen overwegen om dan toch ook de keerring te vervangen door een rubberen exemplaar).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.