deurpanelen/k en n luchtfilter

  • Bezoeker
  • Bezoeker
18-03-2005 08:18 #53594 door
hallo , twee vraagjes,
ik heb ergens gelezen van iemand die zijn deurpanelen zelf opnieuw van hardboard heeft voorzien , heeft iemand misschien wat tips voor mij hoe dat het beste te doen en hoe zet ik dan het paneel weer vast aan de deur? en wat zijn de beste materialen.
en vraag twee , is er ook een k en n luchtfilter voor een enkele stromberg op een b20A ? en heeft het zin zon filter op een gewone b20a? alvast bedankt en een prettig(volvo) weekend allemaal

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
18-03-2005 08:43 #74027 door
Beantwoord door in topic deurpanelen/k en n luchtfilter
het hardboard vervangen is niet zo moeilijk.Je haalt het paneel los en dan haal je voorzichtig alle nietjes eruit, dan kun je het oude board op het nieuwe leggen en aftekenen. Uitzagen en alle gaten zo precies mogelijk overnemen dit is belangrijk want anders passen de clips later niet goed. Gaten uitboren/frezen. Ik heb watervast triplex gebruikt nadeel is dat het iets dikker is en dat je dan de deurhandel er niet makkelijk op krijgt en wat ringetjes onder het mechaniek moet doen.Belangrijk is ook dat je de randen glad en rond schuurt want anders heb je kans dat de boel eerder scheurt. Dan de oude bekleding er weer opvast nieten en eventueel met contactlijm vastzetten. Ik kon alleen nietjes krijgen die te lang waren en heb ze afgeknipt met een scherp tangetje,dat was nogal een gedoe.... Dan klemmen erin en rubber onder er weer op en de boel terugplaatsen. Het is handig om nieuwe klemmen te gebruiken maar oude kunnen ook. P>S je kunt het board ook kant en klaar kopen... is wel een stuk makkelijker. suc6

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
18-03-2005 08:50 #74026 door
Beantwoord door in topic deurpanelen/k en n luchtfilter
Het hardboard van de deurpanelen van mijn P1800 heb ik vervangen door heel dun triplex van 4 mm. Makkelijker zou zijn het orginele materiaal te gebruiken maar dat heb ik nergens kunnen vinden. Hardboard bij de doe hetzelf zaak is te dik en de kwaliteit is (nog) veel minder. Het nadeel van het dunne triplex (ook bij de doehetzelfzaak gekocht)is dat het een fractie dikker (ongeveer een halve milimeter) is waardoor de orginele bevestigingsplugjes ietsje moeilijker in de gaatjes van de deur klikken. Een ander nadeel is dat de plugjes zich in het triplex vastvreten als je ze erin schuift waardoor het moeilijker wordt de plaat terug te klikken in de deur. Maar het gaat uiteindelijk wel en het is m.i. beter materiaal dan het orginele hardboard dat de neiging heeft onder invloed van vocht te gaan bobbelen. Ik heb de oude panelen eerst ontdaan van bekleding en daarna gebruikt als mal om de nieuwe te maken (m.b.v.de decoupeerzaag). Het oude bekledingsmateriaal niet te snel weggooien want het valt vaak verrassend goed op te knappen. Opspannen is niet moeilijk. Je moet wel een nietmachine hebben die 4mm nietjes kan schieten. De meeste van die dingen beginnen pas bij 6mm en dat is te lang. Beschadigd vinyl kan je (als het zwart is) bijwerken met een zwarte stift. Gaatjes repareer ik als volgt: Met een grote gaten pons sla ik uit een oud stukje vinyl een keurig rondje, vervolgens sla ik met diezelfde pons het lelijke gaatje uit het vinyl en plak het nieuw rondje IN het ontstane gaatje. Uiteraard aan de achterkant wel eerst een stukje tape doen.
Het is een hoop gefröbel maar leuk om te doen en het kost bijna niks (terwijl die spullen nieuw onbetaalbaar zijn).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
18-03-2005 20:40 #74025 door
Beantwoord door in topic deurpanelen/k en n luchtfilter
Wat betreft je filter: heeft geen zin nee, maar is wel gewoon te verkrijgen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.