defecte verwarming

  • Bezoeker
  • Bezoeker
10-05-2005 09:26 #53369 door
defecte verwarming is gemaakt door
Volvo 144 B20a 1973
Recentelijk mijn waterpomp vervangen wegens lekkage, eerst alleen de pakkingen.
Dit bleef nog steeds lekken dus toen maar een nieuwe waterpomp en de lekkage was weer voorbij.
Na de pakking wissel werkte de verwarming nog wel eerst nog wel later niet meer.
Bij de nieuwe waterpomp doet ie het nog steeds niet.
Volgens mij heb ik het systeem goed ontlucht (hoe kan je dit controleren) door motor te laten draaien met verwarming volledig op warme stand en het reservoir zo hoog mogelijk opgehangen dit gedaan tot er geen lucht bellen meer kwamen.

Kan het zijn dat er nog steeds geen koelwater bij de verwarming komt? Of heeft er iemand andere ideeën?

Alvast bedankt voor jullie reactie

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
10-05-2005 09:39 #75047 door
Beantwoord door in topic defecte verwarming
Je kunt koelvloeistof flow testen door aan de slangen te voelen. Warme vloeistof geeft ook warme slangen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
10-05-2005 10:06 #75046 door
Beantwoord door in topic defecte verwarming
De slangen worden goed warm, de kleinere achter het blok wel een stuk minder warm dan de grote van de radiator naar de termostaat.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
10-05-2005 10:17 #75045 door
Beantwoord door in topic defecte verwarming
Controleer of je kachelkraan wel goed opengaat.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
10-05-2005 10:40 #75044 door
Beantwoord door in topic defecte verwarming
Hoe kan je dat bekijken?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
10-05-2005 12:26 #75043 door
Beantwoord door in topic defecte verwarming
Vanaf de warm/koud bediening de kabel volgen en kijken of de kabel wel goed is aangesloten op de kachelkraan. Deze zit onder het dashboard. Tenminste bij mijn ES. Kabel wil nogal eens losschieten. Dan gaat de bediening van de koud/warm schuif verdacht licht.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
10-05-2005 12:34 #75042 door
Beantwoord door in topic defecte verwarming
Wat ook wil helpen eerst een eindje gaan rijden, temp. meter in de gaten houden. Dan weer kijken of niveau van koelwater in reservoir voldoende is. Moet ong. halverwege min max teken staan. Bij warme motor staat het bij mij op max. Als de motor afgekoeld is loopt het niveau weer terug naar halverwege min/max teken. Als ik het niveau op het max. teken vul bij koude moter gooit hij het teveel eruit. Je kan ook nog last hebben van een defecte thermostaat. Dan blijft hij open staan en wordt het koelwater niet warm genoeg. Dan staat de temp. meter dus ook laag.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
10-05-2005 13:18 #75041 door
Beantwoord door in topic defecte verwarming
Heb er sinds dat ik het gisteravond gemaakt heb, al 2 x 130 km achter elkaar mee gereden en dan zou die toch wel warm moeten worden, ook als de termostaat niet goed meer is. Tevens zie ik kort na het starten de temperatuur meter tot het oranje gebied stijgen en weer zakken (tot ongeveer halvewege het groene gebied) neem aan dat de termostaat dan open gaat. Het koelwater blijft mooi net onder max staat bij warme motor.
Zal vanavond de kabel even bekijken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
10-05-2005 13:49 #75040 door
Beantwoord door in topic defecte verwarming
En door aan de slangen voor en achter kachelkraan te voelen kan je een idee krijgen of daar wel water doorstroomt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
10-05-2005 17:47 #75039 door
Beantwoord door in topic defecte verwarming
Toch de thermostaat maar een kritisch bekijken. Pannetje water opzetten, thermostaat aan een touwtje erin aan de kook brengen. Kijken wanneer het opengaat. (of niet)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.