koolborstels ventilator?

  • Bezoeker
  • Bezoeker
20-05-2005 02:06 #53341 door
koolborstels ventilator? is gemaakt door
Mijn rode AMP lampje gaat wel heel erg oplichten als ik de kachelventilator aanzet. Ook piept hij dan eerst een paar seconden. <br>Ik verdenk ernstig de koolborstels, maar voordat ik ga demonteren wil ik dan graag van die koolborstels in huis hebben. <br>Als ik op de V44 cd-rom kijk, en dan de onderdeelnummers bij het vod opzoek, krijg ik alleen een koolborstelhouder erop, die niet leverbaar is. Zoek ik fout of kan je die koolborstels simpelweg niet eens meer krijgen. <br>Kortom: wie kan mij helpen aan het onderdeelnummer.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
20-05-2005 09:21 #75187 door
Beantwoord door in topic koolborstels ventilator?
Piepen van ventilatormotor kan goed komen door versleten koolborstels, het branden van je Amp lampje zou ik daar niet aan toe schrijven.<br>Ik weet zo geen onderdelennummer, maar als je met het motortje naar een onderdelen zaak (handyman) of elektrozaak gaat, kunnen ze je ook wel helpen.<br><br>Branden Amp lamje als je de ventilator aan zet komt denk ik door slechte kontakten tussen aansluitpunt kontaktslot, zekeringskastje en dynamo.<br><br>Controleer als je er nieuwe koolborstelstjes inzet ook evcen of de veertjes nog goed zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
20-05-2005 11:20 #75186 door
Beantwoord door in topic koolborstels ventilator?
als ik onder "koolborstel"zoek vind ik 15 verschillende soorten.
Het oplichten van de amperelamp kan worden veroorzaakt door versleten koolborstels van de dynamo. Verstandig is om door te meten of deze bijlaadt en wat er gebeurt als de fan aan gaat.
Op zich is het normaal dat hij iets oplicht.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
20-05-2005 12:05 #75185 door
Beantwoord door in topic koolborstels ventilator?
Re: Ed van der Zee<br><br><i>Het oplichten van de amperelamp kan worden veroorzaakt door versleten koolborstels van de dynamo.</i><br><br>Hoe kan dit dan? Volgens mij zal de ventilator niet (veel) meer stroom gebruiken als de koolborstels slecht zijn. Het oplichten van het Amp lampje gebeurt als er een spanningsverschil is tussen de dynamo en de accu. Dit spanningsverschil ontstaat als de dynamo niet bijlaad of als er een spanningsverlies is tussen alle draden naar het Amp lampje toe.<br><br>het laatste gebeurt bij onze amazones vaak door overgangsweerstanden tussen aansluitingen. Als er dan stroom loopt door zo'n overgansweerstand ontstaat er een spanningsverlies (v = i * r). Daarom gaat het lampje veller branden als je een verbruiker aanzet (bv ventilator of ruitenwisser).<br><br>Met andere woorden: Ik zou een oplichtent Amop lamje niet in versleten koolstofborstels zoeken maar in slechte contacten (vooral in zekeringskastje)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
20-05-2005 14:44 #75184 door
Beantwoord door in topic koolborstels ventilator?
Dat piepen kan ook zwaar lopen van de fan zijn. Dik vet of zelfs roest in de lagering komt voor. Dat kan ook de rode AMP lamp verklaren, doordat de fan dan veel stroom gaat trekken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
20-05-2005 15:11 #75183 door
Beantwoord door in topic koolborstels ventilator?
Dat is wel een aannemelijke verklaring. Had ik nog niet aan gedacht.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
20-05-2005 20:14 #75182 door
Beantwoord door in topic koolborstels ventilator?
Over welk type auto hebben we het hier?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
04-06-2005 13:08 #75181 door
Beantwoord door in topic koolborstels ventilator?
Zijn zonder meer te krijgen bij een revisiebedrijf. maar dan wel even het exakate type dynamo meenemen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.