verwarmingshendeltjes

  • Bezoeker
  • Bezoeker
27-07-2005 11:54 #53153 door
verwarmingshendeltjes is gemaakt door
Vast een hele domme vraag, maar toch. Er zitten in mijn Amazon Combi drie hendeltjes naast elkaar die iets met klimaatbeheersing te maken hebben. Een is voor de verwarming, een die de luchtstroom naar boven of beneden stuurt, en nog een ... Tja, waar die voor is weet ik dus nog steeds niet. Ik heb hem altijd naar boven staan. Is dat OK of zit ik zo de motor voor te gloeien ofzo?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
27-07-2005 12:08 #76004 door
Beantwoord door in topic verwarmingshendeltjes
Helemaal geen domme vraag! Ik weet namelijk ook alleen de meest rechtse: die regelt of de kachel warm of koud is. Wie weet de andere twee?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
27-07-2005 12:34 #76003 door
Beantwoord door in topic verwarmingshendeltjes
Joery;
Bij mijn ES zijn er ook 3 hendeltjes: een voor warme/koude lucht, een voor de toevoer naar de voorruit (defrost) en een voor de toevoer naar de voetenruimte. Ik neem aan dat het voor de Amazone niet anders zal zijn.
suc6 met het uitzoeken!

Peter.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
27-07-2005 12:37 #76002 door
Beantwoord door in topic verwarmingshendeltjes
Volgens mij is het:
links - luchtstroom boven/beneden
midden - luchtstroom binnen/buiten
rechts - temperatuurregeling

De middelste hendel staat normaal op lucthstroom van buiten (anders beslaat alles zo). Alleen als het echt koud is(lees:ramen bevroren) gebruik ik dit hendeltje zodat alle 'warme' lucht van binnen wordt aangezogen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
27-07-2005 19:28 #76001 door
Beantwoord door in topic verwarmingshendeltjes
<p>
<i>Vast een hele domme vraag, maar toch.</i><p>

Zoals ik al eens eerder schreef: domme vragen bestaan niet, alleen domme antwoorden (hopelijk valt dit daar niet onder...). <br>
Waar kun je het antwoord op je vraag nu beter vinden dan in het instuctieboekje dat bij de auto hoort? Maar zoals zo vaak zal een vorige eigenaar dat wel weer achtergehouden hebben... <br>
Geen nood echter, een compleet instructieboekje van een Amazon (in het Engels) is op het web te vinden: web2.volvo122s.cl/pdf/121-122S-1966_ManualUsuario.pdf

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
27-07-2005 22:56 #76000 door
Beantwoord door in topic verwarmingshendeltjes
links is voor boven beneden, midden, deze geeft veel kracht in de aanvoer van zowel koude als warme luchtstroom ( probeer maar de schuif eens naar beneden en naar boven te doen en je hand bij het raam te houden terwijl je de blower op de maximale stand zet )je zal het verschil merken. De rechterschuif is voor warm en koude lucht.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
27-07-2005 23:10 #75999 door
Beantwoord door in topic verwarmingshendeltjes
hier hoort origineel een doorzichtig plastic plaatje achter te zitten,waar het allemaal op staat.Deze zijn nog gewoon te koop.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
27-07-2005 23:17 #75998 door
Beantwoord door in topic verwarmingshendeltjes
Het leuke is dat niemand weet hoe die hendels nou eigenlijk echt werken. De rechter is inderdaad koud of warm, de middelste is voorruitopening open of dicht. de linkse is voetopenen open of dicht. Automatisch als je de voetopening sluit, gaat de vooruit harder blazen, omdat alle lucht er dan daar uit moet. <br> Officieel, in het boekje staat dat Air is voor de luchtstroom naar de voorstoelen, en defr. luchtstroom naar de vooruit en achterstoelen. <br> Voor je eigen positie, achter het stuur, maakt het dus geen verschil met mijn eigen uitleg.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
28-07-2005 00:18 #75997 door
Beantwoord door in topic verwarmingshendeltjes
Beste mensen koop toch voor plm. €11 een instructieboekje daar staat het precies in en ... meer.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
28-07-2005 10:18 #75996 door
Beantwoord door in topic verwarmingshendeltjes
Nou ik denk dat ik wel weet hoe ze werken.
Er zijn DRIE hendels.
Een hendel opent een thermostatisch geregelde kraan en laat het warme koelwater al dan niet door de kachelradiator lopen
Op deze hendel staat HEAT of iets dergelijks
De overige twee hendels openen allebei metalen klepjes in het kachelhuis. Een klepje (bovenste) regelt de voorruit verwarming, het andere de voeten verwaming.
Het kachelhuis bevat de verwarmingsradiator met daarachter (motorruimtezijde) een electrische ventilator die de lucht blaast door de radiator heen.
Beide kleppen open betekent EN voetenverwarming EN voorruitverwarming.
Beide kleppen dicht en kachelkraan open is in principe nutteloos tenzij je de motor extra koeling wenst te geven.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.