kachel ventilator uitbouwen

  • Bezoeker
  • Bezoeker
03-04-2006 20:55 #52381 door
kachel ventilator uitbouwen is gemaakt door
Nu het onderwerp kachels toch aan de orde is even de volgende vraag.
Ik heb een 145 uit 71 en ik wil mijn kachel ventilator uitbouwen (zie item laadstroom)kan dit zonder de kachel radiator mee uit te bouwen?
En als ik op zoek ga na een 2e hands ventilator waar moet ik op letten?
Als de lagers vlink gesmeerd zijn loopt volgens mij de slechste ventilator nog lekker.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
03-04-2006 22:53 #79945 door
Beantwoord door in topic kachel ventilator uitbouwen
Het uitbouwen van de kachelmotor is een vrij vervelende klus. Heb de klus afgelopen winter verricht bij mijn 144 uit 1968. Allereerst, accupool los, koelvloeistof aftappen (dmv kraantje linkerzijde van blok (bij oliefilter). Daarna zekeringenkastje gedemonteerd, en dan krijg je zicht op de kachelunit. Allereerst de ventilator schakelaar ontkoppelen van de ventilator. Vervolgens de buizen van de kachelradiator ontkoppelen. Kijk wel uit dat je geen koelvloeistof lekt, dit plakt enorm! Vervolgens kan je de kachelunit door hem te kantelen eruit tillen. Rot klus, let erop dat je hem aan de bestuurderskant eruit haalt. Dit gaat het beste. Het is niet mogelijk de ventilator te vervangen zonder het gehele unit te demonteren aangezien de fan bovenop het unit zit. Heb zelf een nieuwe ventilator gekocht. Is prijzig, maar aangezien je deze klus niet voor een tweede keer wil uitvoeren lijkt me dit een verstanigere optie dan een 2ehands exemplaar. Het terug inbouwen wijst zichzelf uit. Als je nog vragen hebt, mail me gerust. Trek er wel een middag voor uit!

Groeten,

Timo

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-04-2006 00:37 #79944 door
Beantwoord door in topic kachel ventilator uitbouwen
Ik heb mijn kachelventilator afgelopen najaar vervangen (volvo 144, '69). Ik kan je aanraden om gewoon een nieuwe te kopen (bijv. bij Scandcar). Kost ongeveer 60 euro, maar dan gaat het wel weer jaren en jaren mee. Ik heb eerst alle bedrading (naar de zekeringenkast) voorzien van stickertjes, zodat ik alles weer netjes en op de correcte plaats terug aan kon sluiten. Ik heb de kachelradiator laten zitten!! Als je een beetje voorzichtig te werk gaat en alle klemmetjes losmaakt en wat "prult", dan gaat dat best. Het enige waar je even goed op moet letten bij het plaatsen van een nieuwe ventilatiemotor is de onderkant van het motortje zelf. Dit past waarschijnlijk niet precies. Zorg er dus voor dat je het metalen plaatje van je originele motortje haalt en daar een paar gaatjes in boort, waardoor de pasvorm (in de trechtervormige kap) dezelfde afmetingen heeft als bij de originele motor.
Het is even passen en meten, maar niet al te moeilijk! O ja, het is wel verstandig om even voorzicht(!!) met een goede stofzuiger langs het kachelelement te gaan, zodat je zoveel mogelijk takjes/ blaadjes etc. wegzuigt. Suc6! Groeten, Marijn

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.