Warmte van de kachel

  • Bezoeker
  • Bezoeker
06-05-2007 16:42 #51276 door
Warmte van de kachel is gemaakt door
Ik vind de kachel van mijn P221 uit 1966 niet de warmte geven die ik er van had verwacht.
Ik heb de auto nog niet zo lang .
Wat zou de oorzaak kunnen zijn van het niet voldoende warmte geven van de kachel.

Ik moet er bij vermelden dat de de auto deuren ook tochten dat scheelt ook maar daar kom ik in een ander topic op terug.
Ik kan in de olyslager vraagbaak ook nix over de werking van de kachel vinden.
(waar zit wat en hoe werkt het)

Alvast bedankt voor de reacties

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-05-2007 22:45 #85115 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Warmte van de kachel
<p>Er zou (teveel) lucht in je koelsysteem kunnen zitten. Als dat zich ophoopt in je kachel, wat een wat hoger punt is, kan hij minder warmte afgeven.</p><p> </p><p>Daarnaast kan het zijn dat de kraan niet goed werkt. Deze zit onder / achter het handschoenenvakje, net naast de accu. Wellicht wat kruipolie.</p><p> </p><p>Verder kan het zo zijn dat de thermostaat die de kraan bedient niet werkt. Dit kan weer komen doordat de instel kabel niet goed gemonteerd zit en je hem dus niet op een warme stand krijgt. Dit is de meest rechter hendel. Verder kan de voeler van de kraan ook niet goed in de kachelradiator zitten. Het symptoom hiervan is echter een binaire kachel, uit en koud of aan en heet (ook als de schuif halverwege staat).</p><p> </p><p>Hopelijk helpt dit wat, </p><p>Groeten Lars</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
07-05-2007 11:59 #85114 door
Beantwoord door in topic Warmte van de kachel
Lars dank voor je reactie, ik zoek de oplossing in de door jou eerstgeneomde oorzaken.

daarbij heb ik nog wel wat vragen
Wat is de procedure van het ontluchten van het koelsysteem?
Hoe weet ik of de kraan open of dicht staat

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-05-2007 16:31 #85113 door Eugen Wulff
Beantwoord door Eugen Wulff in topic Warmte van de kachel
De rechter schuif naar boven is warm . Kijk idd of de kabel(binnen/buiten) goed aan de kraan zit want meestal zit daar het probleem.
ontluchten gaat meestal vanzelf als de motor draait met de kachel open. Zet desnoods je voorwielen even op de stoep laat de motor draaien en vul eventueel bij.
succes.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-05-2007 17:46 #85112 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Warmte van de kachel
<p>Wellicht nog een kleine aanvulling.</p><p>Als je een koelsysteem hebt met een expansievat wil het ook nog wel eens helpen om dit wat hoger op te hangen, bijvoorbeeld met een draad aan de geopende motorkamp. Dan kun je de lucht daarin zien borrelen.</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
08-05-2007 14:43 #85111 door
Beantwoord door in topic Warmte van de kachel
<span style="font-style: italic;">De rechter schuif naar boven is warm . Kijk idd of de kabel(binnen/buiten) goed aan de kraan zit want meestal zit daar het probleem. </span><br style="font-style: italic;" /><span style="font-style: italic;">ontluchten gaat meestal vanzelf als de motor draait met de kachel open. Zet desnoods je voorwielen even op de stoep laat de motor draaien en vul eventueel bij.</span><br style="font-style: italic;" /><span style="font-style: italic;">succes.

</span><span style="font-weight: bold;">Ik ben zojuist bezig geweest en bij mij is de rechterschuif naar beneden warm.
Ik heb geen expansie vat hoewel ik dacht van wel.
Ik kon er een halve liter bij doen en voelde an sich wel wat warmer.

Nou maar afwachten of het zo heet is als ik me er bij voorstel .
Ik kwam overigens ook tot de ontdekking dat de bekleding bij de pedalen en ook aan de pasgiers kant aan de motorkap zijde aardig los lag en daardoor zag ik een pracht van tocht gaten. Ook lawaai dus.

Omdat op de motor een elektrische fan is gemonteerd heb ik de gele rakker (de orinele volvo ventilator) er afgehaald
nadat ik de elektrisch eerst getest had.
Die werkt goed, maar ook zonder elektrische fan koelde de gele rakker goed (ook uitgetest) door een zekering van de elektrische fan los te halen) bij de hoge temp van vorige week. het leek me nu wat dubbel .




</span><span style="font-style: italic;"></span>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-05-2007 16:34 #85110 door Eugen Wulff
Beantwoord door Eugen Wulff in topic Warmte van de kachel
Sorry Ton naar beneden is warm naar boven is dicht.....je hebt gelijk ik zat waarschijnlijk te suffen ;) Probeer de gaten naar de motorruimte zo goed mogelijk dicht te krijgen scheelt een hoop lawaai en ook stank..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
08-05-2007 19:16 #85109 door
Beantwoord door in topic Warmte van de kachel
Eugen


kan gebeuren .

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-05-2007 14:49 #85108 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Warmte van de kachel
Soms komt het voor dat een kachelradiateur wat verstopt zit.Dit is ook nog een mogelijkheid.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.