Vacuummechanisme voor het tegengaan van slijtage aan de naald

• Vincent Jans (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-11-2007 21:14 #50762 door Vincent Jans (GAST)
<p>Kan iemand mij helpen aan de technische uiteenzetting van het vacuummechanisme,die tegengaat dat de naald slijt bij het rijden op gas. Zover als ik het heb begrepen heb je een nippel nodig die in de hals van de vacuumkamer van de caburateur wordt aangebracht. Daarbij is ook een relais nodig die de slang aangesloten op het spruitstuk en de nippel, openzet of afsluit? Hoe zit het precies ?? </p><p>Bij voorbaat dank,Vincent</p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Han Misdom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
14-11-2007 22:14 #87429 door Han Misdom
<p>De meningen over de de werking van zo'n vacuumsetje zijn verdeeld. Mijn ervaring is dat het redelijk critisch is om de boel te monteren voor een correcte werking. Ik heb uiteindelijk de carburateur iets gemodificeerd voor een juiste werking.</p><p>Een auto is duidelijk beter gaan lopen; bij de andere was er nauwelijks verschil merkbaar.</p><p>Wat je nodig hebt is:</p><p>1) een lucht-drieweg klep die elektrisch wordt aangesloten op het gas-relais</p><p>2) een terugslagklep; wordt gemonteerd tussen het inlaatspruitstuk en de driewegklep</p><p>3) de uitgang van de driewegklep wordt boven in de zuigerkamer (net onder de olievoldop) van de carburateur gemonteerd</p><p>4) je moet er voor zorgen dat er geen lucht kan lekken langs deze olievuldop, dus een nieuwe afdichtring monteren</p><p>5) ik heb de boring die langs de zuiger naar beneden loopt ook afgedicht om luchtlekkage te voorkomen.</p><p> </p><p>Ik ken een geval waar stap 5) niet was uitgevoerd; de zuigernaald werd niet goed opgetild en door de trek van de valse lucht was de voorraad demperolie binnen 500km verdwenen.</p><p> </p><p>De werking van het systeem is simpel; als je op gas rijdt wordt door het vacuum van het inlaatspruitstuk de zuigernaald permanent in de hoogste stand gehouden onafhankelijk van toerntal en belasting. Hierdoor schuift de naald niet meer op en neer in de sproeier en voorkom je slijtage.</p><p>In de benzinestand laat de driewegklep gewoon de druk van de buitenlucht door in de zuigerkamer en werkt de carburateur weer conventioneel.</p><p>Op benzine schuift de naald welliswaar ook altijd op en neer maar dan wordt deze gesmeerd door de benzine.</p>

• Han Misdom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
14-11-2007 22:28 #87428 door Han Misdom
<p>De meningen over de de werking van zo'n vacuumsetje zijn verdeeld. Mijn ervaring is dat het redelijk critisch is om de boel te monteren voor een correcte werking. Ik heb uiteindelijk de carburateur iets gemodificeerd voor een juiste werking.</p><p>Een auto is duidelijk beter gaan lopen; bij de andere was er nauwelijks verschil merkbaar.</p><p>Wat je nodig hebt is:</p><p>1) een lucht-drieweg klep die elektrisch wordt aangesloten op het gas-relais</p><p>2) een terugslagklep; wordt gemonteerd tussen het inlaatspruitstuk en de driewegklep</p><p>3) de uitgang van de driewegklep wordt boven in de zuigerkamer (net onder de olievoldop) van de carburateur gemonteerd</p><p>4) je moet er voor zorgen dat er geen lucht kan lekken langs deze olievuldop, dus een nieuwe afdichtring monteren</p><p>5) ik heb de boring die langs de zuiger naar beneden loopt ook afgedicht om luchtlekkage te voorkomen.</p><p> </p><p>Ik ken een geval waar stap 5) niet was uitgevoerd; de zuigernaald werd niet goed opgetild en door de trek van de valse lucht was de voorraad demperolie binnen 500km verdwenen.</p><p> </p><p>De werking van het systeem is simpel; als je op gas rijdt wordt door het vacuum van het inlaatspruitstuk de zuigernaald permanent in de hoogste stand gehouden onafhankelijk van toerntal en belasting. Hierdoor schuift de naald niet meer op en neer in de sproeier en voorkom je slijtage.</p><p>In de benzinestand laat de driewegklep gewoon de druk van de buitenlucht door in de zuigerkamer en werkt de carburateur weer conventioneel.</p><p>Op benzine schuift de naald welliswaar ook altijd op en neer maar dan wordt deze gesmeerd door de benzine.</p>

• Marijn Hendrikx
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
15-11-2007 11:10 #87427 door Marijn Hendrikx
Beantwoord door Marijn Hendrikx in topic Vacuummechanisme voor het tegengaan van slijtage aan de naald
<p>Toch vraag ik me af of het wel zoveel zin heeft idd. Ik begreep ook weleens dat het onderste deel van de naald (de punt) alsnog de sproeier raakt, omdat hij simpelweg niet verder opgetrokken kan worden. Dan zit je nog met een trillend deel tegen de wand van de spoeierbuis aan, wat weliswaar op een ander punt voor slijtage aan de naald zorgt, maar ook zeker voor uitholling van het bovenste deel van de spoeierbuis zorgt....</p><p>Ik vervang ze gewoon elke 15.000 km en in de tussentijd laat ik de naald steeds een millimeter of wat zakken als ik hem te veel naar benzine vind stinken (duidelijk te rijk gaat lopen). Zo kan ik toch altijd snel overschakelen als dat nodig is onderweg (vind ik een fijn idee).</p><p>Groeten Marijn! </p>

• Arnold van Loon (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-11-2007 19:29 #87426 door Arnold van Loon (GAST)
Beantwoord door Arnold van Loon (GAST) in topic Vacuummechanisme voor het tegengaan van slijtage aan de naald
<p>Ik heb een dergelijk systeem op mijn stromberg carb. Het functioneert goed. Iedere keer als ik de motor stop zet hoor ik even later een soort plof als het vucuum wat is weggezakt. Dat is de zuiger met de naald. Kun je zelf controleren door het luchtfulter even weg te halen. </p><p>Een vraag aan Han: hoe heb je de boring die langs de zuiger naar beneden loopt afgesloten??</p>

• Vincent Jans (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-11-2007 21:30 #87425 door Vincent Jans (GAST)
Beantwoord door Vincent Jans (GAST) in topic Vacuummechanisme voor het tegengaan van slijtage aan de naald
<p>Bedankt Han , Marijn en Arnold. Begin het nu een klein beetje te snappen. Had eerder vandaag al gereageerd maar gek genoeg is er niets geplaatst. Ook ik had de vraag hoe het zat met de afdichting van de boring bij punt 5. Zelf heb ik een Stromberg met een vaste sproeier,hierbij is het wat lastiger de naald te vervangen en op hoogte te brengen zoals Marijn al aangaf. Het idee diende zich aan doordat het starten op gas niet ging en ik over moest schakelen op benzine om hem aan de gang te krijgen, als het een beetje koud was buiten. Dit betekend in de praktijk eerst overschakelen op benzine waarbij de schroef onder de vuldop los moest,vervolgens weer overschakelen op gas,naald weer omhoog en voor aankomst weer omschakelen en losschroeven. Wel goed te doen maar niet echt handig.Waarschijnlijk is het slechte starten op gas ook een kwestie van opnieuw afstellen wat na het vervangen van de cilinderkop niet nogmaals is gedaan en wellicht zou een dunnere olie ook helpen.Maar lijkt me zinvol toch een dergelijk mechanisme te plaatsen. Tot slot is de electrische driewegklep bij een gasinbouwbedrijf te verkrijgen en is de tussen te plaatsen terugslagklep dezelfde al die van de rembekrachtiger?</p><p>Groeten,Vincent</p>

• Han Misdom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
15-11-2007 21:44 #87424 door Han Misdom
<p>Arnold,
Het afdichten van de boring heb ik op de volgende manier gedaan. Als je het bovendeel van de carburateur demonteert kun je vanonderuit de boring afdichten. Eerst een M6 tap er doorheen halen en vervolgens een M6 boutje plaatsen. Mocht deze ooit loslopen dan kan hij net niet door de gaten van de zuiger heenvallen en dus ook niet in je cilinders terecht komen.</p><p>Vincent,
De terugslagklep is een aparte klep; dus niet die van de rembekrachtiger. Lijkt mij niet verstandig om aan het vacuum van de remmen te gaan "prutsen". Deze terugslagklep kost maar een paar Euro dus daar hoef je het niet voor te laten.</p>

• Vincent Jans (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-11-2007 22:11 #87423 door Vincent Jans (GAST)
Beantwoord door Vincent Jans (GAST) in topic Vacuummechanisme voor het tegengaan van slijtage aan de naald
<p>Nee dat zou niet verstandig zijn,maar het is ook niet wat ik bedoel. Bij mijn rembekrachtiger is eens een extra terugslagklep gemonteerd in de aansluiting naar het spruitstuk. En deze bedoelde ik, ook te verkrijgen bij Nordicar zag ik. Deze wil ik dus extra aanschaffen voor het vacuummechanisme en ik laat het remgedeelte met rust. Groeten,Vincent</p>

• 11654-dummy
  • Elite lid
  • Elite lid
  • Amazon 1968, Puch 1957, Solex 62, yamaha fs1 77
Meer
16-11-2007 12:03 #87422 door 11654-dummy
<p>.... </p>

• Marcel Smelter (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
18-11-2007 21:13 #87421 door Marcel Smelter (GAST)
Beantwoord door Marcel Smelter (GAST) in topic Vacuummechanisme voor het tegengaan van slijtage aan de naald
Han, kan je middels een tekening of foto aangeven waar je het beste het gaatje kan boren voor de vaccuumaansluiting?

Amazon Combi '66

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD