gasdemper cilinder kofferbakklep vervangen(blijkt rotklus....)
- Vincent Oldenbroek (GAST)
- Premium lid
-
Minder
Meer
22-03-2008 22:53 #50496
door Vincent Oldenbroek (GAST)
gasdemper cilinder kofferbakklep vervangen(blijkt rotklus....) is gemaakt door Vincent Oldenbroek (GAST)
Hallo allemaal!
Ik wilde bij mijn volvo 164E de gasdempers/cilinders van de kofferbak klep vervangen, ik heb de oude wel eruit gekregen, alleen nu wilde ik de nieuwe er in proberen te monteren, alleen die zijn zo sterk dat ik ze niet met de hand kan samendrukken. Kofferbak klep al losgehaald, de scharnieren, maar hoe dan ook het lukt niet.
Nu heb ik in mij volvo manual gekeken, die dikke groene van volvo zelf, alleen daar blijkt dat je allemaal special gereedschap nodig hebt....
<span style="font-weight: bold;"><span style="background-color: rgb(0, 255, 0);">iemand ervaring met het vervangen van die gasdempers van de kofferbakklep bij een volvo 164 of volvo 240(zelfde gasdempers) ???</span></span><span style="background-color: rgb(0, 255, 0);"><span style="background-color: rgb(255, 255, 255);">
Ik hoor het graag!
Vincent</span></span>
Ik wilde bij mijn volvo 164E de gasdempers/cilinders van de kofferbak klep vervangen, ik heb de oude wel eruit gekregen, alleen nu wilde ik de nieuwe er in proberen te monteren, alleen die zijn zo sterk dat ik ze niet met de hand kan samendrukken. Kofferbak klep al losgehaald, de scharnieren, maar hoe dan ook het lukt niet.
Nu heb ik in mij volvo manual gekeken, die dikke groene van volvo zelf, alleen daar blijkt dat je allemaal special gereedschap nodig hebt....
<span style="font-weight: bold;"><span style="background-color: rgb(0, 255, 0);">iemand ervaring met het vervangen van die gasdempers van de kofferbakklep bij een volvo 164 of volvo 240(zelfde gasdempers) ???</span></span><span style="background-color: rgb(0, 255, 0);"><span style="background-color: rgb(255, 255, 255);">
Ik hoor het graag!
Vincent</span></span>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willy De Baere
- Platinum lid
-
Minder
Meer
23-03-2008 08:41 #88677
door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic gasdemper cilinder kofferbakklep vervangen(blijkt rotklus....)
<p>Dag Vincent,</p><p>
ik verving paar jaar terug de gasdempers van (vertikaal) deksel van 940
Estate, en ik vermoed dat die nog moeilijker in te drukken zijn als bij
kofferbakdeksel (want zo'n deksel is zwaarder als bij kofferdeksel). Bij
gebrek aan speciaal daarvoor gemaakt gereedschap, construeerde ik zelf een
soort hefboom om demper tot gepaste lengte in te drukken. Bevestiging
demper gebeurde dan door die demper - bij omhoog staand deksel
ondersteund door bvb stok - 1) reeds op 1 punt te monteren, 2) de demper in
te drukken dmv de hefboom, en 3) andere uiteinde van demper aan deksel te
bevestigen.</p><p>
Dus: alles terug monteren, en op de 1 of andere wijze hefboom zien te maken
die ergens een vaste en stevige steun heeft. Rotklus wordt aldus gewoon
werkje.</p><p>
Succes met vervangen dempers,</p><p>
Willy
</p>
ik verving paar jaar terug de gasdempers van (vertikaal) deksel van 940
Estate, en ik vermoed dat die nog moeilijker in te drukken zijn als bij
kofferbakdeksel (want zo'n deksel is zwaarder als bij kofferdeksel). Bij
gebrek aan speciaal daarvoor gemaakt gereedschap, construeerde ik zelf een
soort hefboom om demper tot gepaste lengte in te drukken. Bevestiging
demper gebeurde dan door die demper - bij omhoog staand deksel
ondersteund door bvb stok - 1) reeds op 1 punt te monteren, 2) de demper in
te drukken dmv de hefboom, en 3) andere uiteinde van demper aan deksel te
bevestigen.</p><p>
Dus: alles terug monteren, en op de 1 of andere wijze hefboom zien te maken
die ergens een vaste en stevige steun heeft. Rotklus wordt aldus gewoon
werkje.</p><p>
Succes met vervangen dempers,</p><p>
Willy
</p>
- Jaap Profijt (GAST)
- Senior lid
-
Minder
Meer
23-03-2008 12:32 #88676
door Jaap Profijt (GAST)
Beantwoord door Jaap Profijt (GAST) in topic gasdemper cilinder kofferbakklep vervangen(blijkt rotklus....)
Heb ooit ergens een schetsje gezien; een stip staal aan twee kanten enkele centimeters omgebogen,totale lengte was gelijk aan de ingedrukte veer.
In de omgebogen einden sleuven waar de uiteinden door kunnen steken.
Zo kun je de veer op de werkbank indrukken en met de strip zo houden tot ie op z,n plaats zit.
In de omgebogen einden sleuven waar de uiteinden door kunnen steken.
Zo kun je de veer op de werkbank indrukken en met de strip zo houden tot ie op z,n plaats zit.
- Kees van Dorth
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
24-03-2008 13:47 #88675
door Kees van Dorth
Beantwoord door Kees van Dorth in topic gasdemper cilinder kofferbakklep vervangen(blijkt rotklus....)
Het rotte van de klus is dat je over 10 jaar weer aan de beurt bent. Ik wel tenminste.
Druk de cilinder een paar centimeter samen (met de bankschroef of zo), doe een ijzerdraadje om het uiteinde van de cylinder en aan de ander kant door het gaatje van het vorkje. Als je de kracht eraf haalt blijft het geheel wel een stukje ingedrukt staan. Plaats de cylinder en druk hem verder samen met de achterklep als hefboom om het ijzerdraadje te verwijderen.
Sukses.
Kees
Druk de cilinder een paar centimeter samen (met de bankschroef of zo), doe een ijzerdraadje om het uiteinde van de cylinder en aan de ander kant door het gaatje van het vorkje. Als je de kracht eraf haalt blijft het geheel wel een stukje ingedrukt staan. Plaats de cylinder en druk hem verder samen met de achterklep als hefboom om het ijzerdraadje te verwijderen.
Sukses.
Kees