Dashboard ventilator loeit
- Malou ter Horst (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-06-2026 16:26 #1481117
door Malou ter Horst (GAST)
Dashboard ventilator loeit is gemaakt door Malou ter Horst (GAST)
We rijden nu in Frankrijk en sterven bijna van de warmte omdat de dashboard ventilatie niet aan kan vanwege het geluid dat die maakt. Het klinkt alsof iemand keihard op een grasspriet fluit. Wie weet wat dit kan zijn of hoe het te verhelpen?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudi
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
18-06-2026 17:46 #1481118
door Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Beantwoord door Rudi in topic Dashboard ventilator loeit
Als er niet toevallig iets zodanig in de luchtaanzuiging gevallen is dat het dit geluid veroorzaakt verwacht ik een droog of versleten lager. Al naar gelang het model Volvo dat je hebt is de ventilatormotor eenvoudiger of heel moeilijk te bereiken om dit te controleren of wat olie op de lagers te doen zodat het stil(ler) wordt (slijtage gaat daarmee natuurlijk niet weg).
groeten,
Rudi
groeten,
Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
- Bart Jungerius
-
- Platinum lid
-
- 245DL 1976 B21a AW71
Minder
Meer
19-06-2026 15:08 #1481124
door Bart Jungerius
Beantwoord door Bart Jungerius in topic Dashboard ventilator loeit
Hoi Malou,
Jij hebt toch een 240 Hearse?
Mijn ervaring bij de 245 is dat als de ventilator zo'n geluid begint te maken, het voortekenen zijn dat het een keer gaat ophouden. Vaak houden stand 1 en 2 er als eerste mee op, of loopt e.e.a. in stand 3 ook al minder hard dan het oooit was.
Maar dat is niet iets dat je even op vakantie wil fixen.
Daarom nog even deze tip:
In de voetenruimte voor bestuurder en passagier zit aan de zijkanten mogellijk een voetventilatie-klep. Ik ben altijd verbaasd hoe veel verkoeling het geeft als die klep open staat.
Zover ik weet in alll 240s voorbereid, maar niet in alle ook gemonteerd. Er zit vaak oook een blindplaat op.
Mocht het echt te warm worden: als je de panelen even verwijderd, dan kun je de blindplaat verwijderen (en de kunststof panelen evern eraf laten, je hebt dan al flink rijwind via de voetruimte. Scheelt zomaar een hele hoop graden Celsius.
Beeld bij dit verhaaltje
Fijne vakantie, en veilige reis gewenst!
Jij hebt toch een 240 Hearse?
Mijn ervaring bij de 245 is dat als de ventilator zo'n geluid begint te maken, het voortekenen zijn dat het een keer gaat ophouden. Vaak houden stand 1 en 2 er als eerste mee op, of loopt e.e.a. in stand 3 ook al minder hard dan het oooit was.
Maar dat is niet iets dat je even op vakantie wil fixen.
Daarom nog even deze tip:
In de voetenruimte voor bestuurder en passagier zit aan de zijkanten mogellijk een voetventilatie-klep. Ik ben altijd verbaasd hoe veel verkoeling het geeft als die klep open staat.
Zover ik weet in alll 240s voorbereid, maar niet in alle ook gemonteerd. Er zit vaak oook een blindplaat op.
Mocht het echt te warm worden: als je de panelen even verwijderd, dan kun je de blindplaat verwijderen (en de kunststof panelen evern eraf laten, je hebt dan al flink rijwind via de voetruimte. Scheelt zomaar een hele hoop graden Celsius.
Beeld bij dit verhaaltje
Fijne vakantie, en veilige reis gewenst!