luchtfilter interieur 240 230F: waar zit die en hoe vervang ik deze?

• Lineke Boot-Brussaard
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
21-07-2025 10:53 #1477968 door Lineke Boot-Brussaard
In mijn Volvo 240 uit '93 lijkt het alsof er geen luchtfilter voor het interieur aanwezig is. Blad en bloesem wordt rijkelijk het interieur ingeblazen. Weet iemand precies waar dit filter zit en hoe ik deze moet vervangen? Heb al gekeken in handboek Haynes en bij documentatie op site, maar kan op nog niets concreets vinden. 

- 1962 PV544 (Olav)
- 1993 240 (De Baksteen)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Pascal Kogelman
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
21-07-2025 16:09 #1477969 door Pascal Kogelman
Het klopt dat je niets kunt vinden: de 240 heeft geen interieurfilter. Zelfs de 740 en 940 werden niet origineel Volvo met een interieur filter geleverd. Je kunt de blower een tijdje volop op alle standen laten blazen en tegelijkertijd met een lange prikker/smalle schroevendraaier het blad dat achter de ventilatieroosters zit kapot prikken ,zodat het naar buiten wordt geblazen. Althans zo doe ik het altijd bij mijn 240’s.Verder helpt vervolgens het plaatsen van “snowcaps” op je parafaan om te voorkomen dat ( naast sneeuw: maar dat hebben we bijna niet meer in Nederland) dennennaalden en blad in je auto komen. Eventueel kun je de luchtbuizen achter de ventilatieroosters schoonmaken, maar dan moet je wel achter het schutbord het e.e.a. loshalen. Succes !

• Lineke Boot-Brussaard
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
21-07-2025 17:15 #1477971 door Lineke Boot-Brussaard
Beantwoord door Lineke Boot-Brussaard in topic luchtfilter interieur 240 230F: waar zit die en hoe vervang ik deze?
Beste Pascal, dank voor je antwoord. Helemaal duidelijk!

- 1962 PV544 (Olav)
- 1993 240 (De Baksteen)

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD