Gordels om, ook achterin?
- Niels Brugman
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
19-01-2009 12:27 #49930
door Niels Brugman
Gordels om, ook achterin? is gemaakt door Niels Brugman
Een tijdje geleden vroeg ik mij af hoe 't zit met de gordelplicht in m'n amazon. Misschien zitten er wel meer mensen met die vraag, daarom volgt hieronder wat ik er over gevonden heb.
Vanaf 1 mei 2008 zijn de regels aangescherpt. "De algemene regel is dat op alle zitplaatsen met een autogordel u de gordel moet gebruiken, zowel voorin als achterin een auto." Toen ik dat en meer op postbus51.nl las kreeg ik 't vermoeden dat er een uitzondering voor oldtimers was, maar dat stond nergens expliciet. Daarom ben ik gaan rondvragen en via postbus51 en de rdw kwam ik uiteindelijk bij 't 'Bureau Verkeershandhaving Openbaar Ministerie' terecht. Van hen kreeg ik een mailtje terug met daarin 't volgende:
"Autogordels moeten in ieder geval gedragen worden in alle voertuigen waarin ze aanwezig zijn.
Zijn de gordels afwezig voorin de auto dan hoeven volwassenen en kinderen van 1.35 meter of langer geen gordel te dragen, kinderen korter dan 1.35 meter mogen niet worden vervoerd. Zijn de gordels afwezig achterin de auto dan mogen volwassenen en kinderen van 3 jaar en ouder achterin los worden vervoerd, kinderen tot 3 jaar mogen niet worden vervoerd."
In het voertuigreglement [1], artikel 5.2.47, is te lezen dat autogordels pas vanaf bouwjaar 1971 verplicht zijn, en dan ook alleen voorin. Achterin pas vanaf 1990.
Conclusie is dus dat we in een heel aantal gevallen toch zonder gemonteerde gordels de weg op mogen.
Dit neemt overigens niet weg dat ik 't wel een goed plan vind ook achter netjes rolgordels in te gaan bouwen. Maar 't heeft nu voor mij iig iets minder haast. (Tips over wat wel/niet geschikte rolgordels zijn e.d. zijn natuurlijk al zeer welkom.)
Groeten,
Niels
[1] wetten.overheid.nl/cgi-bin/deeplink/law1...le=Voertuigreglement
Vanaf 1 mei 2008 zijn de regels aangescherpt. "De algemene regel is dat op alle zitplaatsen met een autogordel u de gordel moet gebruiken, zowel voorin als achterin een auto." Toen ik dat en meer op postbus51.nl las kreeg ik 't vermoeden dat er een uitzondering voor oldtimers was, maar dat stond nergens expliciet. Daarom ben ik gaan rondvragen en via postbus51 en de rdw kwam ik uiteindelijk bij 't 'Bureau Verkeershandhaving Openbaar Ministerie' terecht. Van hen kreeg ik een mailtje terug met daarin 't volgende:
"Autogordels moeten in ieder geval gedragen worden in alle voertuigen waarin ze aanwezig zijn.
Zijn de gordels afwezig voorin de auto dan hoeven volwassenen en kinderen van 1.35 meter of langer geen gordel te dragen, kinderen korter dan 1.35 meter mogen niet worden vervoerd. Zijn de gordels afwezig achterin de auto dan mogen volwassenen en kinderen van 3 jaar en ouder achterin los worden vervoerd, kinderen tot 3 jaar mogen niet worden vervoerd."
In het voertuigreglement [1], artikel 5.2.47, is te lezen dat autogordels pas vanaf bouwjaar 1971 verplicht zijn, en dan ook alleen voorin. Achterin pas vanaf 1990.
Conclusie is dus dat we in een heel aantal gevallen toch zonder gemonteerde gordels de weg op mogen.
Dit neemt overigens niet weg dat ik 't wel een goed plan vind ook achter netjes rolgordels in te gaan bouwen. Maar 't heeft nu voor mij iig iets minder haast. (Tips over wat wel/niet geschikte rolgordels zijn e.d. zijn natuurlijk al zeer welkom.)
Groeten,
Niels
[1] wetten.overheid.nl/cgi-bin/deeplink/law1...le=Voertuigreglement
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ronald Menges
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
19-01-2009 18:30 #91041
door Ronald Menges
Beantwoord door Ronald Menges in topic Gordels om, ook achterin?
<p>beste Niels,</p><p>Ik denk dat het heel goed is dat je dit hebt uitgezocht. In mijn vierdeurs Amazon van 1966 heb ik ook gordels achterin gemonteerd en als "opa" vervoer ik wel eens mijn kleinzoon in de maxicosi. Ik heb daarvoor de gordels uit de 300 serie gebruikt en dan wel de voorgordels, want de achtergordels zijn te kort.
Groet, Ronald</p>
Groet, Ronald</p>
- Vincent Kroese (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
21-01-2009 09:33 #91040
door Vincent Kroese (GAST)
Beantwoord door Vincent Kroese (GAST) in topic Gordels om, ook achterin?
@Niels: inderdaad handig om te weten. Wat ik zelf altijd begrepen heb is dat je bij auto's gebouwd vanaf de genoemde data inderdaad verplicht bent gordels in je auto te hebben, en vóór die data vrij bent om te kiezen of je wel of geen gordels monteert. Echter goed om te weten is dat áls je gordels in je auto hebt zitten of zet, ze vervolgens ook goedgekeurd moeten worden én gebruikt moeten worden. Besluit je dus om in je Amazon uit '69 gordels achterin te monteren, dan zou je theoretisch ook een boete kunnen krijgen op het moment dat je wordt aangehouden en een van je passagiers achterin die gordel niet draagt. Waar een gordel aanwezig is moet deze immers goed zijn en gedragen worden, ook al komt je auto uit de jaren '30 .. In praktijk betwijfel ik of een agent én deze regelgeving helemaal uit zijn hoofd kent én ook daadwerkelijk op deze manier toepast, maar toch goed om te weten denk ik.Ook kan je oldtimer uit de jaren zestig, van voor de gordelplicht, worden afgekeurd op beschadigde gordels (voorin of achterin), ook al hoeven deze er helemaal niet in te zitten (immers van voor 1971). Mijn Amazon is zo een keer afgekeurd wegens beschadigde gordel voorin. Een optie was toen om de gordel gewoon even te verwijderen, door de APK te laten gaan, en daarna weer terug te hangen, maar ik heb zelf gekozen om er gewoon een andere goede gordel in te zetten, dan ga je toch met een fijner gevoel de weg op (20.000 km per jaar).