Schuifdak en hemel amazone combi demonteren

• Harmen Meek (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-11-2009 11:50 #49349 door Harmen Meek (GAST)
Schuifdak en hemel amazone combi demonteren is gemaakt door Harmen Meek (GAST)
<p> </p><p>Ik heb een lekkage in mijn schuifdak van mij combi. Ik heb begrepen dat deze schuifdaken niet origineel door de fabriek zijn geleverd. Deze is door Coenen in mijn combi gezet. Het geval wil dit er ergens in het dakje een probleem met waterafvoer is. Als ik goed bij het dakje wil komen is het noodzakelijk dat ik mijn hemel verwijder, maar ik kwam erachter dat dat niet zomaar &eacute;&eacute;n-twee-drie gebeurt is. Hoe demonteer is de hemel van een combi?
Heeft er verder iemand ervaring met een schuifdak in een combi? de rubbers rond het dakje zijn namelijk versleten. Maar aangezien het geen standaard onderdeel is, is het erg lastig deze rubbers te vinden? Heeft iemand tips?</p><p>Harmen</p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• 05703-dummy
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
29-11-2009 13:34 #93874 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic Schuifdak en hemel amazone combi demonteren
<p>Combi's zijn origineel inderdaad niet met een (optioneel) schuifdak geleverd volgens mij. Maar er zijn er we meer.</p><p>De rubbers rond het schuifdak zjn hoofdzakelijk bedoeld om vuil buiten te houden en om het windgeluid in tegen te gaan; heeft dus niet echt een functie in het al dan niet waterdicht zijn van het dak.</p><p>Onder het dak, en boven je hemeltje, zit een soort bak waar het water wordt verzameld en door middal van 4 slangetjes door de raamstijlen wordt afgevoerd. Het is dus belangrijk om deze slangetjes goed open te houden anders stroomt deze bak over. Mogelijke verstoppers zijn besjes, blaadjes etc. die daar langs het niet zo frisse rubber naar binnen kunnen komen. Vaak lukt het al om de verstopte slangetjes met een ijzerdraad (ik gebruik wel eens een buitenkabel van een fietsrem) o.i.d. door te prikken waarna alles weer doorspoelt. </p><p>meestal komen de slangetjes aan de onderzijde van de auto door de dorpels naar buiten; daarvandaan zou je ze dus door kunnen prikken. doe dit wel voorzichtig, in de loop der jaren kan het rubber verteerd zijn en als het kapot gaat ben je verder van huis (hoewel, je hebt dan wel een reden om ze gelijk te vervangen). </p><p> </p><p>hopelijk is hiermee je probleem al op te lossen; misschien dat anderen nog tips hebben over de verkrijgbaarheid van het Coenen rubber. </p><p>de bevestiging van het hemeltje is denk ik een apart verhaal omdat dit normaal gesproken aan een soort baleinen hangt die van liks naar rechts lopen; bij jou zijn deze uiteraard onderbroken door het schuifdak. misschien dat anderen hier ook nog tips voor hebben.</p>

Groet, Hans

• Harmen Meek (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-11-2009 14:00 #93873 door Harmen Meek (GAST)
Beantwoord door Harmen Meek (GAST) in topic Schuifdak en hemel amazone combi demonteren
<p> </p><p>Beste Hans,</p><p>Dank voor je reactie. Ik heb twee (van de vier) afvoergaatjes gevonden, die wateren af via mijn voorraamstijlen. Waar zitten de andere twee afwatergaatjes, achterin? Die zitten dan, denk ik, onder mijn hemel? </p><p>Ook heb ik het idee dat mijn rechtervoor afwateringsgaatje inmiddels niet meer op het slangetje aangesloten zit. Het lekt namelijk langs de bevestiging van mijn (binnen) zonneklepje daar, en redelijk veel de afgelopen dagen! Heb je ook tips hoe ik dit slangete opnieuw kan aansluiten? Ik weet niet goed hoe ik er bij kan komen...</p><p> </p><p> </p>

• René Minnebo (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
29-11-2009 20:44 #93872 door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic Schuifdak en hemel amazone combi demonteren
<p>Harmen,</p><p> </p><p>Ik heb een opel admiral gehad en daar zat ook een schuifdak van Coenen in en die had een water opvangbak tussen het dak en de hemel in en het werd al aangegeven dat je de slangen schoon moet houden, dit gaat voor beter dan de slangen achter. Dit deed ik voorzichtig met perslucht, mijn slangen kwamen uit in de achter wielkast. </p><p> </p><p>Waar ik bang voor ben is dat de aansluiting (kleine pijpjes op de opvangbak) verrot zijn. Dit is erg lastig om te herstellen meestal is een nieuwe bak het beste. Kies dan voor een RVS of kunststof o.i.d. dit gaat veel langer mee.</p>

• 05703-dummy
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
29-11-2009 22:14 #93871 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic Schuifdak en hemel amazone combi demonteren
<p>Hallo Harmen,</p><p>zoals gezegd weet ik niet hoe een hemeltje in een combi met schuifdak vast zit. zal eigenlijk niet zo veel verschillen met een sedan denk ik (?). ik heb destijds het hemeltje langs de zijkant losgepeuterd, is al weer ff terug, maar het zit vastgeklemd aan soort metalen weerhaakje geloof ik. heel voorzichtig lospeuteren dus, zeker bij oudere hemeltjes die verteerd en kwetsbaar zijn.</p><p>ik zou er maar gewoon aan beginnen, dan zie je vanzelf hoe e.e.a. vastzit, en hopelijk heb je, net als ik destijds, het geluk dat alleen de slangetjes verrot zijn en zijn gaan scheuren bij de slangklemmetjes waarmee ze vast zitten aan de opvangbak. </p><p>ik ben uiteindelijk bij een aquariumzaak geslaagd vor de juiste diameter slang, maar een goed gesorteerde autozaak of rubberboer moet ook wel wat passends kunnen leveren.</p><p>aan de achterkant van de bak zitten hoogstwaarschijnlijk toch ook echt wel slangetjes; bij mij tenminste wel, ik heb overigens een Hollandia.</p><p>zijn het echt de aansluitbuisjes zelf dan wordt het lastiger; bij een Kever heb ik dit ooit succesvol gerepareerd met glasvezelmatjes en polyesterhars (of vloek ik nu 3x op dit forum: Kever, glasvezelmatjes, polyesterhars?).</p><p>succes ermee, en laat nog even weten hoe e.e.a. heeft uitgepakt!</p><p> </p>

Groet, Hans

• Herm Vlake
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
30-11-2009 13:30 #93870 door Herm Vlake
Beantwoord door Herm Vlake in topic Schuifdak en hemel amazone combi demonteren
<p>Ik heb een amazon sedan met een coenen schuifdak. Bij mij was de slang links achter verteerd. Bij de sedan is de slang verstopt achter de bekleding van de C stijl en komt boven in de wielkast uit. Ik heb de slang bij de Wildkamp gekocht. Ze hebben vestigingen in vnl. Oosten/zuidoosten van het land.</p><p>Succes Herm</p>

• Harmen Meek (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-12-2009 14:29 #93869 door Harmen Meek (GAST)
Beantwoord door Harmen Meek (GAST) in topic Schuifdak en hemel amazone combi demonteren
<p>Allereerst dank voor jullie tips. Zoals Hans al zegt, moet ik er gewoon aan beginnen. Eerst maar eens de hemel eraf en dan kijken hoe erg mijn bak eraan toe is...
Ik zal zeker later weten of en hoe het is gelukt, al dan niet met glasvezelmatjes, polyesterhars o.i.d. Het gaat er mij om dat ik weer droog in mijn auto kan rijden! Het kan alleen nog wel een week of wat duren voordat ik er weer aan toe kom,</p><p>Jullie horen van mij!</p><p>gr Harmen</p>

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD