dashboard verlichting 145 hoe doorverbinden?
- Joris Ruijters (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
11-03-2010 19:21 #49164
door Joris Ruijters (GAST)
dashboard verlichting 145 hoe doorverbinden? is gemaakt door Joris Ruijters (GAST)
De dashboardverlichting van mijn 145 werkt niet meer, geen enkel lampje. Ik vermoed dat het te maken heeft met de dimmer. Nu heb ik 2 vragen:
- als er 1 lampje kapot is, werkt de rest dan nog wel?
- hoe verbind ik de reostaat door?
Ik heb de dashboard unit al los.
Alvast bedankt!
- als er 1 lampje kapot is, werkt de rest dan nog wel?
- hoe verbind ik de reostaat door?
Ik heb de dashboard unit al los.
Alvast bedankt!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Marc van der Marek (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
11-03-2010 20:52 #94919
door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic dashboard verlichting 145 hoe doorverbinden?
<p>Mijn broertje kwam met hetzelfde probleem ,dus heb ik vandaag net over zitten denken. Aan het schema (1970) te zien zitten de twee tellerlampjes en de drie kachelschuiflampjes op dezelfde (dimmer)draad, een witte.</p><p>Als je dus ergens een extra 12V zet op die witte draad heb je de reostaat omzeilt en moeten alle lampjes voluit branden. Lampjes kan natuurlijk gewoon testen, ik denk dat ze paralel geschakeld zijn.</p><p>Ik heb ook een unit waar de reostaat afgehaald is, daaronder zitten twee stekkers die met een draadje doorverbonden zijn. Die lampje branden dus ook voluit.</p>
- René Minnebo (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
12-03-2010 07:47 #94918
door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic dashboard verlichting 145 hoe doorverbinden?
De dimmer heeft bij weten 2 draadjes, als je deze aan elkaar knoopt dan brand de verlichting volluit. Ik heb dit ook bij een opel admiral gedaan, is wel geen volvo maar over het algemeen zijn alle dimmers aangesloten met 2 draden.
- Joris Ruijters (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
19-03-2010 17:35 #94917
Beantwoord door Joris Ruijters (GAST) in topic dashboard verlichting 145 hoe doorverbinden?
Ik heb geprobeerd de reostaat eraf te halen maar het is me niet gelukt. Er zijn 2 schroeven die losgaan. Maar dan zit er nog iets vast. Wat doe ik verkeerd?
- 05703-dummy
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
20-03-2010 10:05 #94916
door 05703-dummy
Groet, Hans
Beantwoord door 05703-dummy in topic dashboard verlichting 145 hoe doorverbinden?
<p>de reostaat is met een asje doorverbonden met het bedienknopje aan de voorzijde; dit knopje kan erg vast zitten op het asje waardoor je e.e.a. niet uitelkaar kunt halen. lekker laten zitten dus en Marc's idee uitvoeren; heb ik ook ooit gedaan. </p><p>zekering 8 & 9 zijn geschakeld door je verlichtingsschakelaar; vanaf deze zekering (8 bij de '68-uitvoering; 9 bij latere uitvoeringen) gaat er een grijze draad naar de reostaat, vanaf de reostaat gaat een witte draad naar de dashboardverlichting. kwestie van deze 2 draden met elkaar verbinden. Of een extra draad vanaf de zekering naar b.v. de witte bedrading van je kachelschuiflampjes als je daar beter/makkelijker bij kan. </p><p> </p>
Groet, Hans
- Joris Ruijters (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
21-03-2010 21:34 #94915
Beantwoord door Joris Ruijters (GAST) in topic dashboard verlichting 145 hoe doorverbinden?
Ok, bedankt voor alle reacties. Ik ga aan de slag.