startblokkeercontact

• Gert Vegter
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
08-07-2010 22:35 #48919 door Gert Vegter
startblokkeercontact is gemaakt door Gert Vegter
In mijn Amazon (automaat, 1966) zit een stuurslot/contactslot van het type dat later standaard werd. Het contactslot zit dus aan de stuurkolom en niet op het dashboard. Nu is het stuurslot defect geraakt, d.w.z. het stuur kan (gelukkig) nog normaal draaien maar valt niet meer in het slot. Dat maakt mij niet zoveel uit, allleen kan nu de startmotor niet meer worden bediend met de contactsleutel. Dat vind ik vreemd. Een mechanisch probleem dat een elektrisch probleem tot gevolg heeft? Opgelost door het startrelais rechtstreeks met de plus te verbinden via een schakelaar welke ik onder het dashboard heb gemonteerd. Nadeel hiervan is echter dat de startmotor nu altijd geactiveerd kan worden, dus ook als de automaat in D of R staat, omdat het startblokkeercontact op de automaatbak niet in de nieuwe schakeling is opgenomen. Nu kan ik dat alsnog doen, tenminste als dat startblokkeercontact niet tegelijkertijd ook defect is geraakt en dat de oorzaak is van het niet willen starten. Maar dat zou wel heel erg toevallig zijn...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Niek de Boer
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
08-07-2010 22:56 #95878 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic startblokkeercontact
Ik ben hier ook wel eens mee bezig geweest.Ik weet het niet zeker meer wat ik toen heb gedaan,maar wel zeker is dat dit slot voor een automaat anders is dan voor een schakelauto.Het heeft in jouw geval twee extra aansluitingen.Ik meen dat ik die toen heb doorverbonden en dat starten met de sleutel toen weer mogelijk was.Of de auto toen in alle standen van de automaat kon starten weet ik niet meer.Probeer het maar eens.Succes!

• Jeroen Dingemans (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-07-2010 06:31 #95877 door Jeroen Dingemans (GAST)
Beantwoord door Jeroen Dingemans (GAST) in topic startblokkeercontact
Hoi Gert,

Ik rij intussen al weer 6 jaar in een Amazon automaat (zonder stuurslot). Toen ik de auto kocht was al duidelijk dat de auto in D en R gewoon te starten is. Ik denk dat er een bepaald relais ontbreekt. Ik heb dit nooit als een groot euvel gezien, bij een handgeschakelde auto moet je ook opletten of hij niet in een versnelling staat voordat je wegrijdt. Voor APK maakt het kennelijk niet uit. Alleen opletten als er eens iemand anders in rijdt.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD