Schakelaars Volvo Amazon

Lees meer
08-09-2023 21:22 #204607 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Schakelaars Volvo Amazon
Doet de schakelaar het niet of doet het lampje het niet.? Deze schakelaar ( mits origineel)moet recht naar beneden worden getrokken, maar zit nog al eens vast. Let op, dat je ,als het lampje wel brandt ,het niet vergeet uit te doen ,want anders is de volgende dag je accu leeg.

groeten, Niek de Boer.




 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-09-2023 07:45 #204642 door Marjan Knippenberg
Beantwoord door Marjan Knippenberg in topic Schakelaars Volvo Amazon
Het is de originele schakelaar die naar beneden getrokken moet worden inderdaad, maar er zit geen beweging in. Heb je toevallig nog een tip daarvoor?

Amazon '68

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-09-2023 23:58 - 12-09-2023 00:17 #204647 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Schakelaars Volvo Amazon
Ja,dat dacht ik al. Controleer of het lampje inclusief houder onder de rand van het dashboard nog aanwezig is. Meestal zitten alle onderdeeltjes van deze schakelaar muurvast. Gelukkig is de schakelaar ,onderdeelnummer 656700 ,
bij ons onderdelenmagazijn nog te koop voor 7,75 euro. Dus vervangen ligt voor de hand.
Maar om de nieuwe schakelaar te kunnen plaatsen, zul je eerst de oude moeten verwijderen. Hiertoe dienen eerst het knopje en het daar onder  zittende moertje te worden losgedraaid. Meestal gaat de hele schakelaar dan meedraaien. Dus dat werkt niet .
Bedenk ook, dat aan de schakelaar twee zwarte draden zitten. De ene gaat naar het lampje, de andere geeft CONSTANT spanning en loopt vanaf de onderste zekering van de zekeringkast .Dus tijdens het verwijderen van de schakelaar ligt kortsluiting op de loer!!!!
De meest rigoureuze ,maar doeltreffende, methode om de schakelaar te verwijderen is deze met een slijptolletje (dremel) af te slijpen. Maak , ALVORENS te gaan slijpen ,de accupolen los en knip beide zwarte draden ,zo dicht mogelijk ,bij de schakelaar af. Daarna  pas voorzichtig de schakelaar afslijpen. Vervolgens de nieuwe schakelaar aansluiten en vastzetten. Accupoolklemmen weer monteren.
Als alles dan weer werkt is mijn droevige ervaring,dat sommige bijrijders een onbedwingbare neiging hebben aan het knopje te trekken. Wanneer dat overdag gebeurt, heb je niet in de gaten ,dat dan het lampje brandt. Nu gaat dat lampje een aantal uren later vanzelf wel weer uit, maar dan wacht op datzelfde moment ook de verrassing ,dat jouw accu helemaal leeg is.

vriendelijke groet,Niek de Boer.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-09-2023 20:19 #204660 door Marjan Knippenberg
Beantwoord door Marjan Knippenberg in topic Schakelaars Volvo Amazon
Haha.... Ja, die neiging begrijp ik wel. Ik bedoel, wat is er leuker dan al die knopjes in een oldtimer indrukken en uittrekken en kijken wat er gebeurt? Maar de gevolgen begrijp ik ook goed. Minder fijn.

Gezien de (voor mij) ingewikkeldheid, de moeite, de benodigde gereedschappen die niet in mijn bezit zijn, rest er niks anders dan dit klusje helemaal onderaan mijn oldtimer-to-do-list te zetten ;-).

Maar bedankt voor de informatieve en nuttige uitleg, Niek!

Amazon '68

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.