verschillen naafmaten vlinderstuur

Lees meer
11-05-2023 17:05 #203159 door Kasper Astein
verschillen naafmaten vlinderstuur is gemaakt door Kasper Astein
Dag allen,

Voor mijn 1971 144 heb in recentelijk een vervangend vlinderstuur gekocht, het vlinderstuur wat er origineel op zat was met de tijd flink gaan scheuren, claxonring was stuk, en ziet er in zijn algeheel niet meer goed uit. Op marktplaats dus een andere op de kop getikt. Toen ik deze wou vervangen kwam ik er tot mijn verbazing achter dat de naafdiameter van het nieuwe stuur veel groter is; het stuur past er dus helemaal niet op. Ik heb online wat rondgespeurd maar niet echt wat gevonden. Ik meen dat de amazone's het vlinderwiel ook als optie hadden, maar is de naaf van de stuurstang dan wezenlijk zoveel groter dan op de 140 serie? meen dat deze qua techniek redelijk identiek waren. Mijn vraag was dan ook; kent iemand dit probleem? en bestaat hier ook bijv. een verloopstuk voor? 
Alvast bedankt!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-05-2023 17:20 #203160 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic verschillen naafmaten vlinderstuur
Hallo Kasper,
helaas ben je niet de enige koper (en verkoper) die het verschil niet kent: de vlindersturen van de amazon en de 140 zien er alleen van voren hetzelfde uit, de naven zijn zoals je gemerkt hebt totaal verschillend. Daar de naven niet uitwisselbaar zijn en verloopstukken niet bestaan, zul je een stuur voor je 140 moeten gaan zoeken, je hebt nu wel de twee varianten zodat je weet waar je op moet letten (direct zichtbaar verschil: 140 achterkant/naaf schuin aflopend, amazon achterkant/naaf cylindrisch).
groeten,
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-05-2023 23:32 #203167 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic verschillen naafmaten vlinderstuur
Het is nog erger ... ook de 140 heeft drie verschillende stuurnaven, Zorg dat je met het chassisnummer in het onderdelenboek kijkt om te zien welke jouw 140 nodig heeft ...

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-05-2023 00:15 - 13-05-2023 01:25 #203168 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic verschillen naafmaten vlinderstuur
Het klopt dat er meerdere types niet uitwisselbare naven bij de 140 serie zijn, maar vlindersturen zijn er maar in twee varianten: Amazon of 140 serie.

Voorbeeld van een amazon vilnderstuur dat als 140 vlinderstuur aangeboden wordt:
Amazon_vlinderstuur_ aangeboden_als_140_vlinderstuur
Een voorbeeld van een vlinderstuur van een amazon dat zogenaamd ook op een 140 past:
vlinderstuur_zogenaamd_passend_op amazon_en_140_maar_alleen_amazon
Voor hoe de naven van 140 sturen er uit zien kijk bijvoorbeeld in dit forum eens naar
Stuurtypes Volvo 140

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-05-2023 11:30 #203195 door Kasper Astein
Beantwoord door Kasper Astein in topic verschillen naafmaten vlinderstuur
Heren,

Bedankt voor de reacties! Helaas klopte mijn vermoeden dan toch, wel enorm bedankt voor de reacties, en rudi voor de links, erg behulpzaam!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.