rubber bodembekleding amazon behandelen?

Lees meer
22-11-2022 13:25 #200977 door Koen Sollie
rubber bodembekleding amazon behandelen? is gemaakt door Koen Sollie
Beste mede Volvo liefhebbers,
Ik ben weer verder gegaan met het ontmantelen van onze Amazon. Nu ziet de bodembekleding (rubber met aan de onderzijde jute als dempingsmateriaal) er zo op het zicht nog goed uit. Geen gaten of scheuren. Het rubber is echter wel stug en droog/bros. Is er een (huis)middeltje waarmee ik het rubber kan behandelen voor ik het er uithaal, om zo scheuren en gaten tijdens loshalen en opslag te voorkomen?
Met vriendelijke groet, 
Koen Sollie 

Ons werkpaard: 245DL 1982
Lekker toeren: Duett 1968
Restauratie project: Amazon 1965 originele NL auto sinds juli 1978 m'n eerste eigen Volvo
Wachten op betere tijden: Amazon Combi 1964

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-11-2022 13:42 - 22-11-2022 13:58 #200978 door P. Hanot
Beantwoord door P. Hanot in topic rubber bodembekleding amazon behandelen?
Rubber droogt uit doordat de oplosmiddelen en bindmiddelen in het rubber langzaam verdampen over vele jaren, eenmaal droog, gaat het barsten. daar is weinig tegen te doen.
Een raamrubber kan je eventueel tijdelijk nog wat opvrolijken door het in een wasmachine met veel wasverzachter te laten draaien. Ik ben nu aan een auto bezig waarvan de raamrubbers er al 70 jaar inzitten. Het zijn steenharde korrels geworden die uit gewoonte nog op hun plaats zitten, maar gewoon in kleine stukjes uit elkaar valt als je het losmaakt. Je kan proberen met een rubberverf, maar dit werkt ook maar oppervlakkig en is meestal spijtig van het geld. Vervangen door verse rubber wordt vroeg of laat toch noodzakelijk.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-11-2022 16:09 #200981 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic rubber bodembekleding amazon behandelen?
Uit ervaring weet ik dat WD40 wat helpt om oud rubber op te poetsen, is vaak tijdelijk ... uiteindelijk is rubber van de bodemmatten uitgedroogd en helpt alleen nog vervangen (helaas zijn de reproducties op)

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-11-2022 20:30 #201001 door Koen Sollie
Beantwoord door Koen Sollie in topic rubber bodembekleding amazon behandelen?
P. Hanot en Ed van der Zee, dank voor jullie reacties! Duidelijk, ik had zoiets wel verwacht. Ik ga de bekleding voorzichtg verwijderen kijken wat het oplevert?! Of....Ik kan misschien net zo goed op zoek gaan naar een alternatief want vroeg of laat wordt het toch opvegen met stoffer en blik begrijp ik.

Ons werkpaard: 245DL 1982
Lekker toeren: Duett 1968
Restauratie project: Amazon 1965 originele NL auto sinds juli 1978 m'n eerste eigen Volvo
Wachten op betere tijden: Amazon Combi 1964

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.