Ontmantelen slaapbeslag

  • Marlo van den Maagdenberg
  • Offline
  • Junior Lid
  • Junior Lid
Lees meer
25-09-2022 16:59 #200290 door Marlo van den Maagdenberg
Ontmantelen slaapbeslag is gemaakt door Marlo van den Maagdenberg
Goedemiddag allen,

Ik heb gisteren op de beurs een set slaapbeslag weten te bemachtigen voor mijn amazone en wil deze ontmantelen zodat ik het mechanisme kan controleren en het uiterlijk van een nieuwe laag chroom kan voorzien.
Ik heb de afschermplaat en de veer verwijderd en loop nu vast.
Ik gok dat de as waar normaal de veer in zit als volgende los moet, maar ik zie niet hoe ik dit kan doen zonder schade.
Alle hulp is welkom

     
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-09-2022 22:22 #200294 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Ontmantelen slaapbeslag
Beste Marlo,
zoals je waarschijnlijk al gemerkt hebt is het helaas niet zodanig gemonteerd dat men het gewoon demonteren kan: het is geklonken.
groeten,
Rudi
 

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-09-2022 09:35 #200296 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Ontmantelen slaapbeslag
Mijn advies luidt : NIET uit elkaar halen ,maar goed schoonmaken en poetsen ,dan ziet het er waarschijnlijk best wel behoorlijk uit. Als je het toch uit elkaar haalt ,pas dan goed op met het verwijderen van de veer en monteer het van te voren eerst een keer  op je stoelen om te proberen of alles past en ook goed werkt. Je zult niet de eerste zijn ,die slecht  of niet werkend slaapstoelbeslag heeft gekocht.

Succes ,Niek de Boer.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Marlo van den Maagdenberg
  • Offline
  • Junior Lid
  • Junior Lid
Lees meer
26-09-2022 13:12 #200297 door Marlo van den Maagdenberg
Beantwoord door Marlo van den Maagdenberg in topic Ontmantelen slaapbeslag
Kleine update,

Ik heb een offerte aangevraagd bij een lokaal verchroombedrijf en wacht nu hun antwoord af.
Verder ben ik deze post tegengekomen over dit exacte probleem: www.volvokv.nl/forum/interieur/30189-slaapbeslag-het-verchromen
Het vinden van een draaibank die ik kan lenen/huren is het lastigste deel, maar zeker haalbaar.
Ik overweeg toch ondanks Niek's advies om het te demonteren, zeker aangezien ik naast opnappen wil onderzoeken hoe haalbaar het is om een replica te fabriceren.
De grote delen kan ik redelijk accuraat namaken, maar het mechanisme moet ik beter zien voordat ik daarover kan oordelen.

Groet,
marlo

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-09-2022 17:02 #200301 door Joop van Putten
Beantwoord door Joop van Putten in topic Ontmantelen slaapbeslag
Als je een goede en exacte replica kunt fabriceren dabn zullen er wel meer gegadigden zijn. Een goede set kost nu rond de 500 euro.

In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-09-2022 23:20 #200303 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Ontmantelen slaapbeslag
De kostprijs is puur een kwestie van vraag en aanbod, 500 euro vind ik veel geld voor een extra die je nauwelijks gebruikt. Kan me niet heugen dat ik in de 1800E ooit de rugleuning helemaal naar achteren heb laten gaan. Het staat leuk als je de deur open doet, dat wel, maar is nauwelijks functioneel. Ik heb een aantal jaar geleden mijn laatste slaapbeslag set aan een jeugdig medelid verkocht voor aanmerkelijk minder en zo zou het - in mijn visie - ook moeten gaan.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-09-2022 10:25 #200305 door Joop van Putten
Beantwoord door Joop van Putten in topic Ontmantelen slaapbeslag
Ik betaalde 8 jaar geleden zo'n 400 euro voor een goede set. Ik slaap nooit in de auto, maar van de fijnafstelling van de rug heb ik heel veel plezier.

In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-09-2022 11:10 - 27-09-2022 11:12 #200307 door Adriaan Nagel
Beantwoord door Adriaan Nagel in topic Ontmantelen slaapbeslag
Ik vind mijn Amazon nauwelijks functioneel maar rijd hem met veel plezier op vooral verre reizen naar het Verenigd Koninkrijk of Scandinavië. Dan is de verstel mogelijkheid bijzonder prettig en comfortabel en tja, ze waren niet goedkoop, maar het oog wil ook wat. Dus wat dat betreft wel functioneel. 

122S
C70 Cabrio Soft
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-09-2022 12:00 #200308 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Ontmantelen slaapbeslag
Zeker bij een P1800 vind ik een slaapbeslag een aanwinst, en dan vooral omdat de rugleuningen origineel geen vergrendeling hebben, dus alles op de achterbank kan origineel bij hard remmen eenvoudig de rugleuning naar voren drukken en daar had ik bij de APK ook al eens een discussie over dat dit origineel zo is. Bij een slaapbeslag is de rugleuning vergrendeld en zou deze vergrendeling het moeten begeven voordat de rugleuning naar voren gedrukt kan worden, natuurlijk zal deze vergrendeling erg grote krachten ook niet uithouden maar het houdt zeker meer dan origineel niets.
groeten,
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Marlo van den Maagdenberg
  • Offline
  • Junior Lid
  • Junior Lid
Lees meer
28-09-2022 12:42 #200334 door Marlo van den Maagdenberg
Beantwoord door Marlo van den Maagdenberg in topic Ontmantelen slaapbeslag
Persoonlijk heeft het bij mij een praktischer nut, door de bijrijdersstoel plat te leggen kan ik langere voorwerpen vervoeren.
Mijn amazone wordt dagelijks gebruikt en dit is zeker handig als ik bijv. planken van de bouwmarkt nodig heb.

Verder nog een kleine update.

De tweede set die ik besteld had is ondertussen aangekomen, helaas wel een teleurstelling na het openen van de doos.
De de vorige eigenaar heeft erin geboord, dat zal wrs. opvullen met lood of lassen worden.
Wel heeft deze de plastic verstelknop die mijn eerste set mist.

 

De eerste set is nu gedeeltelijk uit elkaar en ik heb er vertrouwen in dat een replica zou kunnen lukken.
Ik ben van plan begin volgende week de eerste delen te digitaliseren en na wat digitaal opknapwerk de eerste prototypes thuis te printen uit ABS.
Zodra het naar wens ik kan het naar de lokale CNC/Printboer.
Het onderdeel dat het moeilijkst lijkt na te maken is het deel wat in de rubberen bus zit:

 

Ik weet niet zeker of een CNC dit niveau van precisiewerk aan kan, met ongeluk kan dit kleine deel een dure grap worden.

Qua kosten en materiaal loopt het uiteen maar voor zover ziet het er nog goed uit.
Herverchromingskosten van de zichtbare delen komen neer op c.a. 145 eur per set wat ik best netjes acht.
Zodra ik meer weet laat ik het weten.

Gr. Marlo


 
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.