Interieur rubber Combi

Lees meer
24-04-2020 18:24 #188082 door Sven Aardema
Interieur rubber Combi is gemaakt door Sven Aardema
Hallo, ik ben bezig de tochtbanden/strip/interieur rubbers te monteren in mijn Combi maar weet niet wat het begin deel is van de band en het einde.





aan de bestuurders kant van de auto, moet de band dan aan de linkerkant en het stoflapje aan de rechterkant of andersom?

ook zie ik bij de wielkasten achter nergens een bevestiging

hoe monteer je dit? alvast bedankt!
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-04-2020 21:06 #188087 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Interieur rubber Combi
Bij de wielkasten achter horen rondlopende platen geschroefd te zitten .Ze hebben de kleur van de auto.Daar moet de plastic strip met het band tussen geklemd te worden. Mogelijk ontbreken deze platen bij jouw combi.De plastic strip hoort toch aan de stof die om het rubber zit vast gestikt te zijn ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-04-2020 12:01 #188109 door Sven Aardema
Beantwoord door Sven Aardema in topic Interieur rubber Combi
Beste Niek, ik heb even in mijn combi gekeken en inderdaad er mist iets, en ik zie schroefgaten zitten.





Heel toevallig had ik een tijd terug op marktplaats een bundel met wat plaatwerk gekocht waar dit bij zat:



Ook nog eens in dezelfde kleur! Volgensmij is dit wat er mist

De plastic strip zit aan het stof waar het rubber in zit vastgestikt ja maar wat ik weet niet wat het begin punt is als ik zou beginnen aan de bestuurderskant voorin.

Die plastic strip zit in het midden met aan de ene kant rubber en de andere kant een stof lapje. Aan welke kant zou het rubber moeten?

alvast vriendelijk bedankt
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-04-2020 14:29 - 27-04-2020 10:15 #188111 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Interieur rubber Combi
Ja,dat is de bevestigingsplaat voor het tochtband (zo noem ik het altijd). De metalen platen zijn links en rechts verschillend.Ik hoop ,dat je ze allebei hebt! Wat een toeval : ook nog in dezelfde kleur.

De vastgenaaide plastic strip moet de boel vasthouden.Dus als je op de bestuurdersstoel zit en je kijkt naar het tochtband dan moet de plastic strip aan de linkerkant zitten ,dus naar de buiten kant van de auto wijzen. Het tochtband moet eerst een paar centimeter in de aluminium deur-dorpelplaat -waar volvo op staat - geschoven worden. Het is vaak nodig de dorpelplaat los te schroeven om het band te klemmen. Ik meet altijd voordat ik begin of het tochtband lang genoeg is om aan de achterkant genoeg over te hebben.Je weet dan ook zeker,dat je uit komt. Mijn ervaring is namelijk ,dat de fabrikant niet al te scheutig is met de hoeveelheid materiaal en het is bijzonder droevig als je aan de achterkant te kort komt.

Aan de voorkant bij de bestuurder zit het tochtband met het plastic achter de kartonnen plaat met de metalen strip geklemd .De metalen strip zit met vier pennen in de gaatjes van de carrosserie. Opmerking : deze strips zijn links en rechts verschillend.

Vervolgens zit in de deuropening bij het dashboard een metalen plaatje met drie parkers.Dit moet je even verwijderen. Op die plek hoort aan het tochtband origineel geen plastic strip te zitten. De fabrikant vindt het kennelijk wel makkelijk om de plastic strip door te laten lopen. Ik knip op die plaats een stukje plastic strip weg, dan past het mooier. Het metalen plaatje weer terug schroeven met de stof erachter.Het ronde band moet mooi doorlopen tegen het dashboard aan.

Dan kom je op de plaats waar de zwarte voorruitlijst loopt. Het is voldoende de schroeven van de zijlijst wat los te draaien en he t tochtband er netjes tussen te leggen en de schroeven weer aan te draaien. Deze schroeven zeker niet geheel losdraaien, want de gaten zijn slecht terug te vinden en aan de bestuurderskant loopt daar ook de kabelboom naar achteren.Je zult niet de eerste zijn die een fikse kortsluiting veroorzaakt ,omdat een schroef door de kabelboom is gegaan.

Nu kom je bij de hemel .Je moet nu om
de tien centimeter een brede schroevendraaier oid tussen de hemel en het metaal steken en zo de hemel wat van het metaal voorzichtig wegbuigen .Nog niet meteen te ver naar achteren gaan.Het tochtband tussen de hemel en het ijzer stoppen en met een hamer de hemel terug tikken. Doe tussen de hamer en de hemel een schoon stukje hout van zo’n 20 cm lang dan klemt het mooi vast en de hemel blijft schoon.
Zo netjes verder stukje voor stukje naar achteren werken .

Dan kom je in bovenhoek van de achterdeur.Daar zit een andere metalen plaat in de kleur van de auto.Ik hoop ,dat je die ook hebt.Hier zit ook de veiligheidsriem op .Bout hoeft niet helemaal los .Ook hier tochtband tussen klemmen.

Als dat is gelukt ,kom je bij de plaat die op de foto staat. Hier moet je drie of vier lange schroeven per kant voor hebben.Ook vastklemmen door aan te schroeven .

Beneden aangekomen ook hier het tochtband in de uitsparing van de aluminium dorpelplaat klemmen.

Let op: het kaderband niet verdraaien, steeds de plastic strip naar de buitenkant laten wijzen.

Andere kant wijst de weg vanzelf .

Succes ! Groet, Niek de Boer.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-04-2020 16:26 #188112 door Zon
Beantwoord door Zon in topic Interieur rubber Combi
Dank voor de uitgebreide beschrijving en tips!
Ik moet dat ook nog een keer doen ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-04-2020 17:44 #188115 door Sven Aardema
Beantwoord door Sven Aardema in topic Interieur rubber Combi
Bedankt Niek! hier moet ik wel verder mee komen!

Ik heb inderdaad van beide kanten dat toevallig stukje plaatwerk maar helaas ontbreken die in de bovenhoeken van de achterdeuren... die zijn ook moeilijk verkrijgbaar merk ik, maar daar ga ik naar op zoek!

misschien heeft iemand van de club ze nog liggen.

super bedankt voor de gedetailleerde uitleg met tips!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-04-2020 12:44 #188133 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Interieur rubber Combi
Hoi Sven ,

Ik heb je een PB gestuurd. Mijn zoon heeft de door jou benodigde onderdelen gevonden.

Groet , Niek de Boer.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ivo Van Antwerpen
  • Ivo Van Antwerpen's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
29-08-2020 13:27 #189865 door Ivo Van Antwerpen
Beantwoord door Ivo Van Antwerpen in topic Interieur rubber Combi
Ik ga deze strip ook monteren en kwam op dit topic. Mooie beschrijving van Niek! Alvast even de goede raad ter harte genomen en de lengte van de strip gemeten om te zien hoeveel ik aan beide kanten over heb om te weten hoe ver ik hem onder de drempelplaat kan steken.
Tot mijn verbazing is de nieuwe strip 3 a 4 cm te kort!
Ik heb wel 4 keer gemeten /gepast. Ik denk niet dat het de bedoeling is de strip op te rekken, dat zou trouwens moeilijk gaan met het aangehecht plastiek.
Het kan zijn dat de strip bij montage nog iets anders valt dan bij voorhouden en passen, maar 3 tot 4 cm lijkt me toch veel...
Ik heb beide strips links en rechts, zelfde verhaal.
Nog iemand dit tegengekomen? Hoe begin ik hier nu best aan?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-10-2020 17:24 #190631 door Hans W.
Beantwoord door Hans W. in topic Interieur rubber Combi
Hoi Ivo, ook ik wil hier aan beginnen en als ik je opmerking zo lees, kan het zijn dat de lengte van een vier deurs iets anders ( korter) is door de schuin weglopende achterdeuren? Bij een combi loopt de achter deur in een rechte hoek?

Ik heb om te proberen deze stoffenstrip gekocht bij Adams Classics, die heeft ze in verschillende kleuren op de rol. Lijkt wel iets grovere stof.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-11-2020 14:55 #190748 door Hans W.
Beantwoord door Hans W. in topic Interieur rubber Combi
Adams Classics heeft wel de goed band maar daar zit het kunstofhoekje niet aan... :-(
Weet iemand het onderdeelnummer van deze “tochtband”?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.