snelheidsmeter vervangen

Lees meer
20-04-2020 18:56 #188009 door Paul Bos
snelheidsmeter vervangen is gemaakt door Paul Bos
Mijn snelheidsmeter is stuk. Geen snelheid en geen kms. Na onderzoek bleek dat waarschijnlijk het gehele binnenwerk vast zit. Dit zal dan ook de oorzaak zijn geweest dat de kabel is gebroken. De kabel vervangen was het probleem niet, maar nu nog de gehele unit. Ik heb gelukkig nog een goede liggen. Vanmiddag begonnen aan het demonteren en inmiddels ligt mijn halve dashboard los. de 2 bevestigingsschroeven zijn los en een beetje beweging zit er wel in. Maar nu loop ik echt vast. Moet ik misschien mijn hele stuurkolom demonteren?
Ongetwijfeld zal ergens op het forum hier een item over geplaatst zijn met stap voor stap te volgen handelingen. Ik kan het echter niet vinden. Kan iemand mij een link doorsturen of zijn ervaring met mij delen?

Alvast mijn dank. Groeten, Paul Bos

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
20-04-2020 19:07 #188010 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic snelheidsmeter vervangen
Hoi Paul, leuk klusje;
Stoel eruit, op de rug onder het dashboard, alles aan de klok losmaken inclusief temp. meter, stuur eraf, console eraf en dan kan je de meter op zijn kop eruit halen in de richting van de stuurstang.

Veel sleutelplezier!

gr. Cor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-04-2020 19:41 #188011 door Paul Bos
Beantwoord door Paul Bos in topic snelheidsmeter vervangen
Dank Cor voor jouw antwoord. Blij word ik er niet van, wat een klus! Ik zie het nog niet helemaal voor mij, morgen maar eerst de stoel eruit ............
Groet, Paul

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-04-2020 20:00 #188012 door Edwin
Beantwoord door Edwin in topic snelheidsmeter vervangen
Ik ben zo ook een keertje aan het prutsen geweest, ik heb de stoel laten zitten met de rugleuning plat. Stuur er af, een emmer op de kop bij de pedalen en dan voeten op de achterbank en mijn hoofd op de emmer. (gelukkig zijn er geen foto’s van :lol:

Met een beetje draaien kreeg ik het hele spul er aan de voorkant uit.

Moet wel zeggen dat ik slaapbeslag op de stoelen heb zitten, ik weet niet of jij dat ook hebt.

Groet Edwin

Volvo Amazon P131 B20 ’68

Regio Noord nu ook op Facebook:
www.facebook.com/groups/vkvregionoord

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-04-2020 20:39 #188013 door Paul Bos
Beantwoord door Paul Bos in topic snelheidsmeter vervangen
Hi Edwin, die stoel vind ik niet zo erg, die heb ik er in 5 minuten uit. Maar met dat stuur heb ik problemen. dat zie ik nog niet zo. Morgen ga ik daar eens rustig voor zitten. Misschien valt het nog mee :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-04-2020 23:31 - 20-04-2020 23:35 #188015 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic snelheidsmeter vervangen
Ik maak bij een amazon de stuurstang en het stuur NIET los!

Volgorde van het werk:

Plus kabel van accu losnemen.
Chokeknop enz loshalen.
Ruitenwisserschakelaar losdraaien en naar beneden laten hangen .
Lichtschakelaar losnemen en naar beneden hangen.
Haal de temperatuurmeter (heel voorzichtig daar mee manouvreren ,niets verbuigen en leiding niet knikken) eruit door twee kleine schroefjes los te draaien(goed bewaren) en verder alle bedrading aan de klok los halen.Lampjes aan houdertjes er uit trekken.Benzinemeter in klok laten zitten ,alleen de draden (twee moertjes) losnemen.
Vergeet niet de kabel om de dagteller op nul te zetten los te nemen.
Verwijder nu de twee moeren waarmee de klok bovenaan links en rechts vastzit.

Indien de auto een dashboardcontactslot heeft ,dit ook los nemen .Sleutel in contactstand zetten en pennetje indrukken .Twee parkers los draaien. Slot naar beneden bewegen en naar beneden hangen.
Sigarettenaansteker losnemen .Uit elkaar draaien.
Asbak en houder er uit: asbak er uit schuiven en schroefje houder losmaken.
Schakelaar aanjager los nemen.Laten hangen.
Kachelbediening losnemen(3 parkers) en naar beneden bewegen en laten hangen.lampje losnemen.
Tellerkabel losdraaien.
Nu kan de tellerklok naar RECHTS worden weggenomen.

NOTEER en MAAK FOTOS hoe en waar ALLE draden en stekkertjes en lampjes vastzitten aan tellerklok en schakelaars. Besteed hier beslist veel tijd en aandacht aan om grote problemen bij het terugplaatsen te voorkomen!!!!!
Succes toegewenst !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-04-2020 11:39 #188025 door Paul Bos
Beantwoord door Paul Bos in topic snelheidsmeter vervangen
Niek, ik ben je nu al dankbaar! Inmiddels heb ik de stoel al verwijderd en een mooi ligbed gemaakt. tegen het weghalen van het stuur zag ik wel op, dat hoeft nu dus niet gelukkig. Nu ga ik jouw lijst stap voor stap afwerken. Dit gaat mij lukken. Ik meld mij weer als ik klaar ben :)

Groeten, Paul

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-04-2020 15:30 #188062 door Paul Bos
Beantwoord door Paul Bos in topic snelheidsmeter vervangen
Gelukt! Wat een klus maar alles zit weer op zijn plaats. Stap voor stap met de uitstekende beschrijvingen van Niek de Boer. Wel 2 schroefjes over en de benzinemeter doet vreemd, maar dat kan ook aan de vlotter liggen. Dat komt wel een andere keer, nu geen zin meer. Eerst nu het drukventiel van mijn remlichten vervangen.

iedereen bedankt voor hun reacties.

Groeten, Paul

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-04-2020 22:56 #188065 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic snelheidsmeter vervangen
Mooi zo ! Gefeliciteerd ,Paul !

Mogelijke oorzaak vreemd doen benzinemeter: de zwarte draad zit niet goed vast aan de benzinemeter.
Moertje aandraaien ?

Mogelijke oorzaak twee schroefjes over : In de “nieuwe “klok zaten nog schroefjes voor de benzinemeter of de temperatuurmeter, die zijn nu over?

Groeten ,Niek de Boer.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.