- Berichten: 124
Dashboard demonteren 100-serie 73-74
- Joris van Nispen
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
10-10-2019 21:36 - 11-10-2019 13:37 #185548
door Joris van Nispen
Hartelijke groet ~ Joris | 1800E (‘69), 940 Polar 2.3 i (‘95), V70 (‘97) | v/h 145 DL (‘73), 66 (‘73), 262C (‘80), V70 (‘98 + ‘00)
Dashboard demonteren 100-serie 73-74 is gemaakt door Joris van Nispen
Ik had al een jaar een gave dashboardtop voor mijn 145 liggen vanwege de bekende barsten in het plastic, maar hikte er al die tijd tegenaan om de vervanging te beginnen. Een heidense klus volgens alle kenners. Eens maar nooit meer! In geen enkel handboek een bruikbare beschrijving, op het forum en de rest van het internet ook niet echt... Vandaag de stoute schoenen aangetrokken en aan de slag gegaan. En wat bleek? Het viel reuze mee! Het is in 3 tot 4 uur gepiept. Ik post e.e.a. maar even in vogelvlucht; wellicht heeft iemand er iets aan.
Ik heb het iets anders aangepakt dan de vage volgorde die ik het afgelopen jaar her en der heb kunnen ontcijferen, maar daardoor is de klus een stuk aangenamer. Doel: niet alleen de dashboardtop proberen er tussenuit te schroeven, maar het compléte dashboard: front/instrumentenpaneel, top en het gedeelte tegen de paravan (zie foto’s). Heb je dat geheel eruit, dan is de top vervangen en de boel weer monteren een peulenschil. Ja - het zijn veel schroeven, maar het gaat redelijk vlot en is logisch. Ik heb deze volgorde aangehouden: kunststof frontpaneeltjes eraf (choke moet bij de carburateur los), kappen stuurkolom eraf, stuur eraf, richtingaanwijzer/ruitenwisserbediening los, kunststof kap onder instrumentcluster eraf, zijpanelen middenconsole en isolatieplaten voetruimte eruit, rand middenconsole wat naar voren halen, snelheidsmeter los, instrumentcluster eruit en stekkers eruit, evt. klok eruit en speakerbedrading los, handschoenenkastje en -deksel eruit, 4 schroeven raamontwasemers links en rechts losdraaien, dan de resterende schroeven uit het driedelige verticale instrumentenpaneel. Nu kan het gehele dashboard naar voren en naar boven getrokken worden en eruit. Instrumentverlichting losmaken en that’s all
! Dashboardtop vervangen en alles in omgekeerde volgorde weer monteren. Het verdient uiteraard aanbeveling om de boel gelijk even goed schoon te maken en bewegende delen te smeren. En nu je er toch bij kunt: allerlei klusjes zijn nu erg eenvoudig - van geluidsisolatie tot aanpassingen in de bedrading.
Ik heb het iets anders aangepakt dan de vage volgorde die ik het afgelopen jaar her en der heb kunnen ontcijferen, maar daardoor is de klus een stuk aangenamer. Doel: niet alleen de dashboardtop proberen er tussenuit te schroeven, maar het compléte dashboard: front/instrumentenpaneel, top en het gedeelte tegen de paravan (zie foto’s). Heb je dat geheel eruit, dan is de top vervangen en de boel weer monteren een peulenschil. Ja - het zijn veel schroeven, maar het gaat redelijk vlot en is logisch. Ik heb deze volgorde aangehouden: kunststof frontpaneeltjes eraf (choke moet bij de carburateur los), kappen stuurkolom eraf, stuur eraf, richtingaanwijzer/ruitenwisserbediening los, kunststof kap onder instrumentcluster eraf, zijpanelen middenconsole en isolatieplaten voetruimte eruit, rand middenconsole wat naar voren halen, snelheidsmeter los, instrumentcluster eruit en stekkers eruit, evt. klok eruit en speakerbedrading los, handschoenenkastje en -deksel eruit, 4 schroeven raamontwasemers links en rechts losdraaien, dan de resterende schroeven uit het driedelige verticale instrumentenpaneel. Nu kan het gehele dashboard naar voren en naar boven getrokken worden en eruit. Instrumentverlichting losmaken en that’s all
Hartelijke groet ~ Joris | 1800E (‘69), 940 Polar 2.3 i (‘95), V70 (‘97) | v/h 145 DL (‘73), 66 (‘73), 262C (‘80), V70 (‘98 + ‘00)
Laatst bewerkt 11-10-2019 13:37 door Joris van Nispen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.





