Kilometerstand werkt niet, snelheidsmeter wel...

• T. Steenstra (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-06-2019 15:09 #183880 door T. Steenstra (GAST)
Kilometerstand werkt niet, snelheidsmeter wel... is gemaakt door T. Steenstra (GAST)
Goedemiddag,

Zoals de titel al verklapt. Mijn kilometerstand metertje werkt niet. Er worden geen kilometers opgeteld.
Maar de snelheidsmeter functioneert wel naar behoren. Dit zou betekenen dat de snelheidsmeter kabel niet kapot is.
Heeft iemand van jullie een idee wat er loos kan zijn? Of ervaring met ditzelfde euvel?

mvg
Teade

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Albert Samsma
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
20-06-2019 15:52 - 20-06-2019 15:53 #183881 door Albert Samsma
Beantwoord door Albert Samsma in topic Kilometerstand werkt niet, snelheidsmeter wel...
Het schijnt een tandwieltje te zijn dat dan gebroken is. Dat schijnt soms te gebeuren als je de dagteller reset terwijl de auto rijdt. Ik heb hetzelfde probleem met mijn 164, ga binnenkort proberen dat te fixen. Zou het te lijmen zijn, vraag ik mij af?
Laatst bewerkt 20-06-2019 15:53 door Albert Samsma.

• T. Steenstra (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-06-2019 15:57 #183883 door T. Steenstra (GAST)
Beantwoord door T. Steenstra (GAST) in topic Kilometerstand werkt niet, snelheidsmeter wel...
Geen idee.
Of misschien is het tandwieltje nog verkrijgbaar? Ik ga ook eens in deze richting verder zoeken.
Het kan bij mij in ieder geval niet door de dagteller veroorzaakt zijn, omdat deze er niet in zit... ;)

• Hansw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
21-06-2019 16:21 - 21-06-2019 16:22 #183890 door Hansw
Beantwoord door Hansw in topic Kilometerstand werkt niet, snelheidsmeter wel...
Wat voor een auto heb je dan? Bij mijn Amazon duurde het een jaartje of wat voordat ik erachter kwam waar de linkse kilometerteller voor diende.. Er zit namelijk een klein draaiknopje net links onder de stuurkolom achter het dashboard. Die moet je een keertje heen en weer draaien dan gaat de dagteller op nul.
Laatst bewerkt 21-06-2019 16:22 door Hansw.

• Martijn Jansen (GAST)
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
29-12-2019 16:57 #186393 door Martijn Jansen (GAST)
Beantwoord door Martijn Jansen (GAST) in topic Kilometerstand werkt niet, snelheidsmeter wel...
Ik heb hetzelfde probleem: snelheidsmeter doet het wel maar de kilometerteller (meestal) niet. Vandaag het tellerhuis er uitgehaald en opengemaakt maar zo op het eerste gezicht zie ik niets bijzonders. Tandwieltjes zijn zo te zien OK en alles zit ook op de juiste manier in elkaar.
Iemand een idee wat de oorzaak kan zijn?

Att våga är att tappa fotfästet en stund, att inte våga är att förlora sig själv.

• Niek de Boer
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
30-12-2019 09:42 #186407 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Kilometerstand werkt niet, snelheidsmeter wel...
Toch zal er iets met de tandwieltjes niet in orde zijn. Wanneer de snelheid wel wordt aangegeven moet de kabel in orde zijn.

Losse tellerklok testen door de tellerkabel los te halen van de versnellingsbak. Dan de tellerkabel aansluiten op de losse tellerklok en de tellerkabel aandrijven met accuboormachine. Let wel op : De klok kan slechts een kant uitdraaien.Even met de HAND aan het einde van de tellerkabel draaien.Als de snelheidsmeter dan werkt ,draai je de goede kant uit.Ik weet het niet 100 procent zeker ,maar ik dacht dat de kabel links om moet draaien. Als je de kabel de verkeerde kant uit laat draaien met de boormachine,gaat de klok gegarandeerd kapot.Als je toevallig een losse tellerkabel hebt liggen ,zou ik die gebruiken.Succes.

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
30-12-2019 15:42 - 05-09-2024 15:04 #186416 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic weg
weg

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Laatst bewerkt 05-09-2024 15:04 door Ed van der Zee.

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
30-12-2019 23:24 #186424 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Kilometerstand werkt niet, snelheidsmeter wel...
Als je de kabel de verkeerde kant uit laat draaien met de boormachine,gaat de klok gegarandeerd kapot

Hoe ga je dat doen bij achteruit rijden draait de kabel ook de andere kant op.

m.vr.gr.

Johan Geers

• Martijn Jansen (GAST)
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
02-01-2020 16:41 - 02-01-2020 16:45 #186451 door Martijn Jansen (GAST)
Beantwoord door Martijn Jansen (GAST) in topic Kilometerstand werkt niet, snelheidsmeter wel...
De teller eens even rustig bekeken maar nog steeds niets bijzonders gezien. Met een penseeltje en een drupje lampolie de tandwieltjes schoongemaakt. Het wormwiel was wel behoorlijk vuil maar alles draait wel. Opnemertjes zien er ook wel goed uit. Even laten draaien m.b.v. een accuschroefmachine (linksom inderdaad) en de teller doet het gewoon.

De aansluiting van de kabel had ik al eens los gehad en weer vastgezet maar dat gaf geen resultaat, vandaar de teller uitgebouwd.

Att våga är att tappa fotfästet en stund, att inte våga är att förlora sig själv.
Laatst bewerkt 02-01-2020 16:45 door Martijn Jansen (GAST).

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
02-01-2020 16:48 - 05-09-2024 15:04 #186452 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic weg
weg

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Laatst bewerkt 05-09-2024 15:04 door Ed van der Zee.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD