Bekleding voorstoelen herstellen.

Lees meer
19-02-2019 16:08 #182048 door Joop Verhagen
Bekleding voorstoelen herstellen. is gemaakt door Joop Verhagen
Na de restauratie van de buitenkant van onze amazon (zie Restauratie ) al weer een tijd geleden, moesten er nog verbeteringen aan het interieur gedaan worden.

Onze amazon komt uit 1965 en als ik me niet vergis werden hoofdsteunen pas vanaf '69 geleverd in de amazon. Echter zitten in onze amazon wel hoofdsteunen, welke volgens mij door een barbaar zijn geïnstalleerd. Het lijkt erop alsof een vorige eigenaar met een mes maar even twee sneden in de bekleding heeft gezet en vervolgens de hoofdsteunen hier doorheen heeft geduwd. Al jaren een doorn in mijn oog (zie foto).



Daarom eind vorig jaar maar besloten de stoel te demonteren (eerst de bijrijdersstoel) en de bekleding te verwijderen. Dit gedaan te hebben bleken de geleiders van de hoofdsteunen ook helemaal niet aan het frame vast te zitten (vond het al raar dat deze, naast op en neer, ook in andere richtingen kon bewegen). Deze maar gelijk even vast gezet/geklemd. De rubberen banden welke steun moet bieden zijn ook behoorlijk uitgerekt.



Vervolgens de hoes binnenste buiten gekeerd en het gehele stuk waar de scheuren in zitten maar los getornd. Tijdens de restauratie hebben we nieuwe deurpanelen voor geplaatst en de oude bewaard. Deze komen nu goed van pas om een nieuw stuk skai in de stoelhoes te kunnen zetten.



Na het uitknippen van een "nieuw" stuk, dit in de stoelhoes gestikt.





Na een middagje priegelen en stikken:



Aan de rechterkant moet het nog iets strakker, maar voor een eerste keer achter een naaimachine zitten en met een beetje hulp van mijn vriendin ben ik zeer tevreden met het resultaat.

Momenteel ben ik bezig de zijkant van de hoes te herstellen.



Het vervolg zal ik hier posten.

Mvg, Luuk Verhagen

'65 Amazon

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-02-2019 23:50 #182054 door Hans W.
Beantwoord door Hans W. in topic Bekleding voorstoelen herstellen.
Goed bezig Luuk/Joop!
De geleiders zitten normaalgesproken vastgelast aan de onderkant en volgens mij zitten de witte banden verkeerd, die horen voor de dwarsstijl langs te lopen. Als ze nog soepel zijn kun je ze iets strakker zetten en opnieuw vastpopnagelen, anders zou ik ze vervangen. Scheelt echt veel zitcomfort!
Succes ermee!
Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-02-2019 12:10 #182059 door Joop Verhagen
Beantwoord door Joop Verhagen in topic Bekleding voorstoelen herstellen.

Hans Wassink schreef : Goed bezig Luuk/Joop!
De geleiders zitten normaalgesproken vastgelast aan de onderkant en volgens mij zitten de witte banden verkeerd, die horen voor de dwarsstijl langs te lopen. Als ze nog soepel zijn kun je ze iets strakker zetten en opnieuw vastpopnagelen, anders zou ik ze vervangen. Scheelt echt veel zitcomfort!
Succes ermee!
Hans


Die dwarsbanden vond ik ook al vreemd lopen inderdaad. Zal eens kijken of ze nog opnieuw op te spannen zijn. Bedankt voor de tip!

'65 Amazon

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-03-2019 16:44 #182304 door Joop Verhagen
Beantwoord door Joop Verhagen in topic Bekleding voorstoelen herstellen.
N.a.v. de tip van Hans de banden eerst maar eens op de goede manier gemonteerd. Daarnaast ook even opgespannen. Blijkbaar is het dus mogelijk de ondersteuning in de onderrug te verstellen. Leuk om daar achter te komen.

Opspannen van de banden:


Stoelhoes half op de rugleuning:



De scheuren aan de zijkant van de stoelen heb ik gerepareerd door aan de achterkant een zwart stuk leer te lijmen. Hierdoor blijft er nog wel een naad zichtbaar, echter loop deze precies op de rand van de bevestigingsbeugel. Bij montage van die beugel er maar voor zorgen dat de naad er net achter valt, zie je er niks meer van.

Ik was niet zo kapot van die krammen welke de hoes bij elkaar hielden. Een aantal heb ik ook kapot geknipt bij het uit elkaar halen. In plaats van de krammen heb ik met behulp van een dunne lijn de hoes weer aan elkaar geknoopt. Voor een betere spanningsverdeling maar op een paar extra punten bij elkaar geknoopt.




Een compleet plaatje heb ik nog niet, die houden jullie nog te goed.

De andere rugleuning is in een wat beter staat:



Bij deze ga ik kijken of het op te lossen is door wederom een stuk leer achter het skai te plakken. En dan bij montage te kijken of de scheuren achter de afdekring verborgen kunnen worden.

Wordt vervolgd.

'65 Amazon

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • S. Livens - v.d. Bult (GAST)
  • Offline
  • Junior Lid
  • Junior Lid
Lees meer
05-03-2019 19:39 #182305 door S. Livens - v.d. Bult (GAST)
Beantwoord door S. Livens - v.d. Bult (GAST) in topic Bekleding voorstoelen herstellen.
Waarom niet gewoon skai gebruiken ipv leer
Is hetzelfde materiaal en de scheuren kan je mooi dichten met secondenlijm ( niet teveel)
Groeten Steven

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-03-2019 20:48 #182307 door Peter Smeets
Beantwoord door Peter Smeets in topic Bekleding voorstoelen herstellen.
Nadat de beschadiging gelijmd is aan de achterkant, ik zou idd ook skai gebruiken, is de rest mooi te herstellen met leerplamuur van bv colourlock. Dat gaat ook prima op skai en is zelfs in zwart te krijgen.

Groet, Peter

122S B16B '61
240GL sedan '88
940 Polar estate '94
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-03-2019 15:53 #182347 door Joop Verhagen
Beantwoord door Joop Verhagen in topic Bekleding voorstoelen herstellen.
Colourlock is inderdaad een goede tip. Daar had ik nog niet aan gedacht.

Leer had ik nog over en wordt puur als versteviging aan de achterkant gebruikt om verder uit scheuren te voorkomen. Skai had inderdaad ook gekund.

'65 Amazon

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-03-2019 11:22 #182361 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Bekleding voorstoelen herstellen.
De metalen krammen vervang ik altijd door zgn tiewraps ( plastic strikbandjes). Gescheurde delen vervang ik door ze uit andere nog goede delen van Amazon bekleding te laten knippen en ik laat ze door een bekleder stikken. Als je zelf alles uit elkaar haalt en weer in elkaar zet ,vallen de kosten van het stikken erg mee.Vakmensen zijn daar verbazend snel in en het stikwerk ziet er dan weer origineel uit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.