Terugroep-actie Volvo 140 serie stoelverwarming??

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
27-01-2018 17:42 #174778 door Jan van Bochove
Terugroep-actie Volvo 140 serie stoelverwarming?? is gemaakt door Jan van Bochove
Grapje natuurlijk maar als je liever geen brand(lucht) in je 140 wilt misschien toch maar even doorlezen.....

Om een paar hoofdsteunen te bemachtigen voor mijn amazon heb ik een setje 140-stoelen gekannibaliseerd.
Tijdens de demontage vind ik het dan altijd leuk om goed te kijken hoe en waarom Volvo de stoel heeft gemaakt / ontworpen.
Gezien de enthousiaste reacties op een eerder stoelenverhaaltje van de ama wil ik nu iets doen voor de 140-rijders.
Natuurlijk zal dit verhaal niet compleet zijn, ik heb geen idee hoeveel wijzigingen en varianten er zijn in deze series.
Kijk maar of er iets van je gading bij is.



Om een of andere reden bewaarde een Zweed hier zijn krant uit 1989, zijn ad4resgegevens stonden zelfs op een stickertje voor de bezorger......







Wordt vervolgd,

De stoelen waren te slecht qua bekleding om ze te sparen, dus geen paniek, er wordt nog e.e.a. hergebruikt.





Luxe hoor, stoelverwarming!!



Bij de ama is dit geen sleufgat maar een rond gat....



De hoofdsteunbevestiging heeft vadertje tijd ook op bezoek gehad.

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
27-01-2018 18:00 #174782 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Terugroep-actie Volvo 140 serie stoelverwarming??
Opklapbare stoeleleuningen, ( 142?)



Leuningverstelling, gat wat de schroevendraaier links aanwijst correspondeert met pijpje wat kraspen rechts aanwijst;







Ja , in 1973 bestonden er al bundelbandjes!



Lendesteunverstelling.....



En nu komt het, de stoelverwarming.
In eerste instantie vond ik het slordig van Volvo om "het teveel aan aansluitsnoer" maar onder in de rugleuning te frutten;



Toen ik echter het warmte-element bekeek snapte ik dat het geen aansluitsnoer geweest was wat ik zag maar het verwarmingssnoer zelf. Weerstandsdraad dus wat warm wordt!
Zo verdeeld op het witte kunststof is er niets aan de hand, de warmte verspreidt zich gelijkmatig.
Ik kan mij echter voorstellen dat een kluit draad onderin je stoel veel meer geconcentreerd warmte afgeeft met alle gevolgen van dien??



Zou je met een warmtebeeldcamera een indruk kunnen krijgen hoe het met jóuw verwarming is?
Om de hele stoel te slopen is ook zo wat.......

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
27-01-2018 18:40 #174783 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Terugroep-actie Volvo 140 serie stoelverwarming??
Vreemd genoeg is er in de rugleuning géén "temperatuurzekering" , in de wit kunststof mat zit er wel een uitsparing voor.
De zitting heeft die beveiliging wél;



Het is het elementje links bij het dichte gedeelte van de mat.
Ziet er aan achterzijde zo uit:



Detail van de lendesteun-verstelling;



En dan nog een manier om de plastic kappen en verstelwiel te verwijderen van de zijkant;

Men neme een inbussleuteltje of iets anders wat haaks gebogen is en zoek vanaf de achterzijde van het verstelwiel een gaatje. Via dat gaatje wip je het blinde deksel er zo uit;



Vervolgens pak je een punttangetje of zoiets en draai je het grijze plaatje van verenstaal zodanig dat het verstelwiel los komt.




Je kunt nu dan ook het onderste afdekkapje wegnemen.






Het monteren gaat uiteraard in omgekeerde volgorde.

De zwart plastic zijkapjes zitten geklemd door een soort verend plugje, met beleid kan je de kapjes er rechtstandig vanaf wrikken.

Dat was het, misschien kan je er jouw voordeel mee doen.


Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.