Electrische stuurbekrachtiging

Lees meer
11-02-2017 22:44 #166647 door Peter Rumen
Electrische stuurbekrachtiging is gemaakt door Peter Rumen
Ik liep al een aantal jaren met het idee om stuurbekrachtiging in te bouwen voor mijn P1800S. Vooral vanaf stilstand, bij rotondes en langzaam bochtenwerk vond ik de auto zwaar sturen. De purist die alles origineel wil houden die gruwelt hier natuurlijk van, maar dat is natuurlijk voor iedereen persoonlijk. Mij boeit dat niet en ik heb gekozen voor het systeem van EZ Power Steering uit Leerdam wat in eigen huis is (door)ontwikkeld. Ik was deze firma al jaren eerder tegengekomen op de Classica Beurs in het MECC-Maastricht. Een kennis van mij heeft ook een EZ stuurbekrachtiging in zijn Ford Capri zitten en hij is laaiend enthousiast. Ook dit jaar weer naar de Classica Beurs geweest en gelijk een afspraak gemaakt en natuurlijk een beurskorting bedongen. Afgelopen maandag naar Leerdam gereden en om 14.30 uur was alles ingebouwd. Heb de hele installatie meegemaakt en ondanks dat ik de steras bij het silentblok tevoren diverse keren had ingespoten met kruipolie was dit het grootste struikelblok om dit los te krijgen. Het silentblok vertoonde na demontage scheurtjes in het rubber en heb ik gelijk laten vervangen door een origineel Volvo silentblok. De overige montage was verder geen probleem. De stuurbekrachtiging is snelheidsafhankelijk en is via een pulsgever aangesloten op de kilometer/mijlen tellerkabel achterop het klokhuis. Van de hele installatie is in het interieur niets te zien. Alleen als je onder het dashboard kijkt. De eerste testmeters met de auto was een openbaring met de bekende wow factor. Hij stuurt lekker licht als het moet en als de snelheid toeneemt wordt de bekrachtiging minder zoals bij een moderne auto. Er zit nu minder speling op het stuur zonder dat er iets aan het stuurhuis is afgesteld, wat ik ook toeschrijf aan het nieuwe silentblok. Roger Reijngoud (eigenaar EZ) zei dit ook al op de Beurs dat dit onderdeel van de stuurinrichting vaak te weinig aandacht krijgt en zelden of ooit wordt vernieuwd, terwijl het een wezenlijk onderdeel vormt van de stuurinrichting. Kortom ik ben er blij mee en kan met een gerust hart in september beginnen met de Matahary Mistery Tour door Europa. Lekker sturen B) :) :lol:

Mijn Volvo rolt, die van jou ook?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-02-2017 23:00 #166648 door S.P.H Simon
Beantwoord door S.P.H Simon in topic Electrische stuurbekrachtiging
Het is wel een prijzige ingreep, niet vermeld op de website :ohmy:
Zelf heb ik totaal geen moeite met het stuur in originele staat, wel heb ik de deelbare versie erin gezet zodat ik de stuurkolom niet in me krijg na een frontale botsing.

Duett1964-Amazon1965-145(1970)-P1800e(1970)-242(1976)-262(1979)-343'84

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-02-2017 00:55 #166652 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Electrische stuurbekrachtiging
Ik wil mettertijd ook stuurbekrachtiging op mijn amazone.
Ik had het volgende in gedachte wel goedkoper dan EZ.




Ik woon op de Filippijnen dus ik zal het zelf allemaal uit moeten zoeken, maar ik heb gelukkig een reserve stuurunit dus ik kan alles op de bank testen.

Maar des al niet te min EZ is een mooi systeem veel plezier er mee.


m.vr.gr.

Johan Geers
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-03-2017 22:17 #167335 door Wijnand Wijers
Beantwoord door Wijnand Wijers in topic Electrische stuurbekrachtiging
Beste mensen,

Na mijn inziens veel huiswerk gedaan te hebben en dank voor een aantal reacties en info op dit forum heb ik een beslissing genomen. Het wordt een EZ Powersteering, die wordt ingebouwd bij de specialisten Dries Bakkenes en Pieter Kok.
Heb ook info gehad van Ooto, deze is voordeliger maar bij navraag, was het zelf inbouwen volgens de beste man ( draaien, lassen, spie- banen maken ) niet zo eenvoudig. Ik ben redelijk technisch maar heb geen machinepark! Let wel ,, WE PRATEN OVER DE STUURINRICHTING ,,. En dan is € 150,- prijsverschil incl .B.T.W. geen isseu.
Ik ben ervan overtuigd dat ,, DE MANNEN IN BARNEVELD ,, dit perfect klaren.
Het kost wat maar dan krijg je ook wat.
22 maart wordt de klus geklaard, en dan eindelijk normaal kunnen parkeren zonder dat ik nog langere armen krijg (nu mouwlengte 5 )

Wordt vervolgd,
Wijnand 123 GT

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-03-2017 00:32 #167337 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Electrische stuurbekrachtiging
Verstandige beslissing, want wat ik wil is voor mij makkelijk praten, ik kan onderdelen makkelijk laten maken in het machine fabriekje wat hier staat.
Werkloon is goedkoop hier 5 tot 10euro per dag dus ik ben nooit veel geld kwijt.

veel plezier er mee.

Mag je bij de inbouw erbij blijven?
Wat foto's voor het forum zou leuk zijn en kan voor mij ook een idee geven hoe het e.e.a. aan te pakken

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-03-2017 09:42 #167340 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic Electrische stuurbekrachtiging
Johan,

Heb geen flauw idee hoe het staat met de verkrijgbaarheid van Opel Corsa stuurbekrachtigingsunits op de Filipijnen, maar in een ouder artikel in ons clubblad was ooit te lezen dat de unit van een Citroen C1, Peugeot 107 of Toyota Aygo ook geschikt is en zelfs wat compacter is.

Nu zal het op de Filipijnen niet wemelen van Citroens en Peugeots (vermoed ik ?), maar wellicht zijn er wel Toyota's en heb je hier wat aan ....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-03-2017 13:34 #167344 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Electrische stuurbekrachtiging
Beste Rob, ik laat spullen van Nederland overkomen in een Balikatan doos, kost ongeveer 75euro voor een doos van 50kg.
Wanneer ik zover ben en dat zal in de loop van volgend jaar zijn laat ik een goede M40 bak en een stuurbekrachtiging overkomen de M40 bak heb ik nodig om mijn M14 bak weer goed te krijgen en dan natuurlijk het nodige eten en snoep.
Het nadeel van balikatan is het soms drie maanden onderweg is.
Een vriend van mij pakt de doos in.
Ja en Opel Citroen en Peugot dat vind je hier niet ik heb een keer een lelijke eend in manila gezien.
Ik heb ook gehoord dat er nog een amazone op de Filippijnen is ergens in Makati Manila een twee deurs maar nog nooit foto's van gezien.

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.