aansluiting snelheidsmeter
- Marcel van den Berg
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
14-09-2016 20:18 #163483
door Marcel van den Berg
Volvo 121, 1962, B18A, in de onweerstaanbare kleur reebruin. Ondergaat thans een totaalrestauratie........
aansluiting snelheidsmeter is gemaakt door Marcel van den Berg
Hallo,
Enige tijd geleden heb ik de kabel die vanaf de versnellingsbak naar de cockpit gaat los geschroefd van de cockpit. Nu heb ik hem terug geschroefd maar nu heb ik een tikkende cockpit en een snelheidsmeter die een beetje het heen&weer lijkt te hebben. Voorheen werkte de snelheidsmeter goed, dus ik verdenk de verbinding tussen kabel en cockpit. Nu heb ik het geheel eens bekeken en het lijkt of het een zeskant verbinding is. Maar de zeskant die in de kabel zit lijkt te ver naar achter te zitten waardoor het geheel heen goede overbrenging geeft. Maar hoe kan deze zeskant nu opeens te ver naar achteren zitten terwijl het voorheen altijd goed werkte? Ik heb gepoogd om er duidelijke foto's van te maken. Wie kan mij hierin wijzer maken?
Groet,
Marcel van den Berg
Enige tijd geleden heb ik de kabel die vanaf de versnellingsbak naar de cockpit gaat los geschroefd van de cockpit. Nu heb ik hem terug geschroefd maar nu heb ik een tikkende cockpit en een snelheidsmeter die een beetje het heen&weer lijkt te hebben. Voorheen werkte de snelheidsmeter goed, dus ik verdenk de verbinding tussen kabel en cockpit. Nu heb ik het geheel eens bekeken en het lijkt of het een zeskant verbinding is. Maar de zeskant die in de kabel zit lijkt te ver naar achter te zitten waardoor het geheel heen goede overbrenging geeft. Maar hoe kan deze zeskant nu opeens te ver naar achteren zitten terwijl het voorheen altijd goed werkte? Ik heb gepoogd om er duidelijke foto's van te maken. Wie kan mij hierin wijzer maken?
Groet,
Marcel van den Berg
Volvo 121, 1962, B18A, in de onweerstaanbare kleur reebruin. Ondergaat thans een totaalrestauratie........
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 05703-dummy
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
14-09-2016 20:34 #163486
door 05703-dummy
Groet, Hans
Beantwoord door 05703-dummy in topic aansluiting snelheidsmeter
Voor zover ik weet is t een vierkantje, masr ik kan me vergissen.
Wellicht dat je met monteren de binnenkabel richting versnellingsbak hebt verschoven, hoewel dit eigenlijk niet zou moeten kunnen is dit tóch mogelijk. Kan je hem met een punttangetje niet terugtrekken?
Wellicht dat je met monteren de binnenkabel richting versnellingsbak hebt verschoven, hoewel dit eigenlijk niet zou moeten kunnen is dit tóch mogelijk. Kan je hem met een punttangetje niet terugtrekken?
Groet, Hans
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
14-09-2016 20:52 #163488
door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic aansluiting snelheidsmeter
De binnenkabel kan niet gezakt zijn , hier zit een kabelstrop om dit te voorkomen.
er kunnen 3 dingen zijn gebeurd.
1 , je hebt de wartel niet goed aangedraaid.
2 , je hebt de kabel zelf verplaatst waardoor er een scherpere bocht is ontstaan in de kabel.
3 , de binnenkabel moet gesmeerd worden , verwjder de binnenkabel maak het schoon en vet de kabel in.
er kunnen 3 dingen zijn gebeurd.
1 , je hebt de wartel niet goed aangedraaid.
2 , je hebt de kabel zelf verplaatst waardoor er een scherpere bocht is ontstaan in de kabel.
3 , de binnenkabel moet gesmeerd worden , verwjder de binnenkabel maak het schoon en vet de kabel in.
- S.P.H Simon
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
14-09-2016 20:53 #163489
door S.P.H Simon
Duett1964-Amazon1965-145(1970)-P1800e(1970)-242(1976)-262(1979)-343'84
Beantwoord door S.P.H Simon in topic aansluiting snelheidsmeter
Je kunt hem los houden en kijken of hij draait tijdens het rijden.
Ik heb het ook weleens rijdend bevestigd
Ik heb het ook weleens rijdend bevestigd
Duett1964-Amazon1965-145(1970)-P1800e(1970)-242(1976)-262(1979)-343'84
- Marcel van den Berg
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
17-09-2016 18:27 #163535
door Marcel van den Berg
Beantwoord door Marcel van den Berg in topic aansluiting snelheidsmeter
dank voor jullie meedenken. Maar ik krijg het nog niet echt aan de gang.
- De vierkante spiraal in de kabel draait mooi rond tijdens het rijden, dus dat gaat goed.
- En de spiraal kan niet echt heen en weer bewogen worden, dus het lijkt mij ook sterk dat hij naar binnen is gezakt (richting versnellingsbak)
- Ik heb nog eens goed op de schroefverbinding met de cockpit gelet, die zit ook goed.
Het blijft dus vaag.
Groet,
Marcel
- De vierkante spiraal in de kabel draait mooi rond tijdens het rijden, dus dat gaat goed.
- En de spiraal kan niet echt heen en weer bewogen worden, dus het lijkt mij ook sterk dat hij naar binnen is gezakt (richting versnellingsbak)
- Ik heb nog eens goed op de schroefverbinding met de cockpit gelet, die zit ook goed.
Het blijft dus vaag.
Groet,
Marcel
17-09-2016 21:30 #163543
door Lars Rengersen
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Beantwoord door Lars Rengersen in topic aansluiting snelheidsmeter
Ik kan het op je eerste twee foto's net niet goed zien, maar zou het kunnen dat het voorste metalen stukje onbreekt? Ik meen alleen het kopekleurige te zien.
Zie bijgevoegde foto van mijn teller ter referentie.
Zie bijgevoegde foto van mijn teller ter referentie.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
- Marcel van den Berg
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
18-09-2016 18:34 #163570
door Marcel van den Berg
Hoi Lars,
Ik ben nog eens onder het dashboard gedoken en er lijkt bij mijn koppeling wel degelijk een onderdeel te missen (zie foto)als ik het vergelijk met de foto die jij mee stuurt.Het gaat om dat zilverkleurige ringetje op de kop van de aansluiting.
Blijkbaar kan dat los raken. Ik heb nu m'n hele interieur uitgekamd, inclusief de rand onder het dashboard, maar niks gevonden natuurlijk. Is ook echt weer een onderdeeltje in de categorie; 'waar haal ik dat nou weer vandaan?' Maar dat zal zich ook wel weer oplossen.
Bedankt voor je moeite.
Groet,
Marcel
Ik ben nog eens onder het dashboard gedoken en er lijkt bij mijn koppeling wel degelijk een onderdeel te missen (zie foto)als ik het vergelijk met de foto die jij mee stuurt.Het gaat om dat zilverkleurige ringetje op de kop van de aansluiting.
Blijkbaar kan dat los raken. Ik heb nu m'n hele interieur uitgekamd, inclusief de rand onder het dashboard, maar niks gevonden natuurlijk. Is ook echt weer een onderdeeltje in de categorie; 'waar haal ik dat nou weer vandaan?' Maar dat zal zich ook wel weer oplossen.
Bedankt voor je moeite.
Groet,
Marcel
- Marcel van den Berg
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
18-09-2016 18:44 #163572
door Marcel van den Berg
Maar het zou natuurlijk ook kunnen zijn dat er verschil zit tussen een cockpit 1962 en een modernere. (als ik me goed herinner heb jij een nieuwere)