Plakkerig stuur

• Bart Dirven
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
12-08-2016 09:26 #162454 door Bart Dirven
Plakkerig stuur is gemaakt door Bart Dirven
Het stuur van mijn Amazon plakt aan mijn handen en geeft zwart af als het in de auto erg vochtig is. Het betreft een standaard stuur met zo'n verchroomde claxon drukring. Het lijkt er op dat de toplaag van het stuur er deels vanaf is door slijtage, wellicht kan het basis materiaal niet tegen hoge luchtvochtigheid.

Heeft iemand soortgelijke ervaringen en ideeën voor een oplossing?

Gr Bart

Volvo Amazon Combi 1967 wit
Volvo Amazon Combi groen 1966
Saab 900NG FPTurbo Cabrio 1997
Saab 93 LPTurbo Cabrio 2001

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Gert Vegter
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
12-08-2016 10:51 #162457 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Plakkerig stuur
Hetzelfde probleem heb ik ook al jaren en we zullen ongetwijfeld niet de enigen zijn. Met wasbenzine kun je het wel enigszins opschonen, maar een definitieve oplossing is dat niet. Daartoe zul je waarschijnlijk het stuurwiel moeten voorzien van een laag zwarte polyurethaanvef. De vraag is dan wel wat de beste voorbereiding is, o.a. hoe de bestaande lagen te verwijderen.
Mogelijk zijn er ook andere of betere oplossingen. Veel onderdelen worden opnieuw nagemaakt, maar helaas dit stuurwiel tot op heden niet. Wellicht economisch niet verantwoord.

• S.P.H Simon
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
12-08-2016 12:01 #162462 door S.P.H Simon
Beantwoord door S.P.H Simon in topic Plakkerig stuur
Heb ik ook gehad.
Stuur in sterke ontvetter gezet voor een paar dagen ik dacht dat de troep er wel af zou gaan; niet dus.
Ik heb er nu een vlinderstuur in ivm met een deelbare stuurkolom en nieuw stuurslot.
Ik heb wel eens gelezen dat het stuur word opgeschuurd en opnieuw gespoten maar of dat nou marktplaats was weet ik niet meer. Ik heb nog wel een stuur liggen van het oude type.

Duett1964-Amazon1965-145(1970)-P1800e(1970)-242(1976)-262(1979)-343'84

• Adriaan Nagel
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
12-08-2016 15:55 #162466 door Adriaan Nagel
Beantwoord door Adriaan Nagel in topic Plakkerig stuur
Ik heb ook zo'n stuur gehad. lichtjes, maar wel heel zorgvuldig opgeschuurd en ontvet met wasbenzine, zwart gespoten en daarna 3x in de blanke lak gespoten. Nooit meer last gehad van plakkerige vingers en het staat netjes, zoals het bedoeld was ooit.
Succes!

122S
C70 Cabrio Soft

• 05703-dummy
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
12-08-2016 16:38 #162468 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic Plakkerig stuur
Eigenaardig, maar bekend, fenomeen. Met name 's morgens in een kille vochtige auto. Ik heb wel eens gedacht dat er dan 50 jaar huidvet van onze voorgangers los komt :S, maar of dat het nou echt is...
Schoonmaakacties maken de situatie er in de regel niet echt beter op, of je dat nou met groene zeep of met thinner doet.
Ik had zo'n stuur met een claxonring met chrome middendeel die hier ook last van had. Mijn huidige vlinderstuur heeft er gek genoeg geen last van.
Ben toch wel benieuwd of iemand een verklaring heeft waardoor deze plakkerigheid nou echt veroorzaakt wordt.

Groet, Hans

• Adriaan Nagel
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
12-08-2016 16:42 #162469 door Adriaan Nagel
Beantwoord door Adriaan Nagel in topic Plakkerig stuur
ik had het idee dat het materiaa1 van het stuur aan het oplossen was nadat de beschermlaag versleten raakte. Met je nagel kon je er zo in graven ( met als resultaat een vieze nagel!)

122S
C70 Cabrio Soft

• Gert Vegter
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
12-08-2016 16:50 #162470 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Plakkerig stuur

Hans schreef : Ben toch wel benieuwd of iemand een verklaring heeft waardoor deze plakkerigheid nou echt veroorzaakt wordt.

Het fijne weet ik er ook niet van, maar het heeft m.i. te maken met de kunststoffen die in de jaren 50 en 60 werden gebruikt en die vrijkomen na slijtage van de buitenste (verf?)laag. Bij mijn Morris Minor (1954) doet zich precies hetzelfde probleem voor en er zullen ongetwijfeld nog meer klassiekers zijn waarbij dit verschijnsel optreedt.

• Ronald Damme (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
12-08-2016 20:30 #162473 door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic Plakkerig stuur
Dit kom je zeer regelmatig tegen met oudere kunststoffen. (Denk maar aan het stiekje wat al enkele jaren ergens omhen zit)

Door UV worden de weekmakers afgebroken, deze houden voor een gedeelte het plastic bij elkaar, en oa de hoeveelheid bepaalt de flexibiliteit van het kunststof.

Ik zou het betreffende stuurwiel gewoon vervangen, ik denk dat je meer geluk hebt, bij een stuur die al sinds 1980 bij iemand op zolder ligt.

• Joop van Putten
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
14-08-2016 11:46 - 14-08-2016 11:47 #162528 door Joop van Putten
Beantwoord door Joop van Putten in topic Plakkerig stuur
Ik heb een heel net en dun leren hoesje om het stuurwiel. Ziet er strak uit en voelt heel prettig. Klik

In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl
Laatst bewerkt 14-08-2016 11:47 door Joop van Putten.

• Ben Bergmans
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
14-08-2016 13:19 #162541 door Ben Bergmans
Beantwoord door Ben Bergmans in topic Plakkerig stuur
Omdat mijn stuur afgaf op lichte kleding, heb ik ook zo'n leren hoesje erom gedaan. Netjes, maar geeft toch af op een lichte broek.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD