Isolatie dakhemel,.....waarmee verlijmen?
- Robert Walstra
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
02-08-2016 16:20 #162268
door Robert Walstra
Volvo 1800s (1966) | Eelde
Blog over de restauratie en instandhouding van een Volvo 1800S, bouwjaar 1966.
Isolatie dakhemel,.....waarmee verlijmen? is gemaakt door Robert Walstra
Nadat alles is opgeknapt (
volvo1800s.up2dateprojecten.nl/restaurat...hemeltje-demonteren/
) wil ik binnenkort weer nieuwe isolatie (glaswol) plaatsen tussen het dakhemeltje en het dak van mijn Volvo 1800S, maar welke lijm kan ik hier nu het beste voor gebruiken?
Een proefstukje met montagelijm voor poreus materiaal werkte in ieder geval niet.
Wie heeft hier ervaring mee? Moet het überhaupt verlijmd worden? Wat zijn jullie tips?
Een proefstukje met montagelijm voor poreus materiaal werkte in ieder geval niet.
Wie heeft hier ervaring mee? Moet het überhaupt verlijmd worden? Wat zijn jullie tips?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
02-08-2016 16:56 #162269
door Rob Spoon
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Beantwoord door Rob Spoon in topic Isolatie dakhemel,.....waarmee verlijmen?
Ik heb spuitlijm voor bekleding gebruikt. Gaat prima.
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
- Paul Schaap
- Platinum lid
-
Minder
Meer
02-08-2016 20:36 #162272
door Paul Schaap
Beantwoord door Paul Schaap in topic Isolatie dakhemel,.....waarmee verlijmen?
Dag Robert,
ik raad je ten sterkste af om glaswol te gebruiken.
Condens zal hierop een desastreuze inwerking hebben.
Isoleer liever met materiaal dat bij de bouw van campers wordt gebruikt, zoals bv armaflex.
Is speciale contactlijm voor.
Succes!
Gr. Paul
ik raad je ten sterkste af om glaswol te gebruiken.
Condens zal hierop een desastreuze inwerking hebben.
Isoleer liever met materiaal dat bij de bouw van campers wordt gebruikt, zoals bv armaflex.
Is speciale contactlijm voor.
Succes!
Gr. Paul
02-08-2016 20:56 #162273
door Rob Spoon
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Beantwoord door Rob Spoon in topic Isolatie dakhemel,.....waarmee verlijmen?
Origineel zit er ook glaswol tussen. Potentieel roestprobleem heeft niet direct met de soort isolatie te maken, maar wel met de mate van ventilatie. Daarom heb ik ook een geperforeerd plafond gemaakt. In elke enigszins afgesloten ruimte zal immers condens ontstaan.
Je moet juist wel een open structuur isolatiemateriaal als glaswol hebben, omdat je geluidabsorptie wilt bereiken. Op de vloer is dat wat anders, daar wil je demping bereiken. Verzwaring van de staalplaat dus, met een dakbedekking achtig materiaal als armaflex.
Je moet juist wel een open structuur isolatiemateriaal als glaswol hebben, omdat je geluidabsorptie wilt bereiken. Op de vloer is dat wat anders, daar wil je demping bereiken. Verzwaring van de staalplaat dus, met een dakbedekking achtig materiaal als armaflex.
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
03-08-2016 19:30 #162295
door Robert Walstra
Beantwoord door Robert Walstra in topic Isolatie dakhemel,.....waarmee verlijmen?
@Paul
Zoals Rob ook aangeeft ken ik dit niet als een potentieel roestprobleem.
De originele glaswol die ik er heb uitgehaald zat er 50 jaar in en de kleine roestpuntjes die er te ontdekken waren, mochten geen naam hebben. (ik heb meer roest op mijn fiets van 2,5 jaar oud
)
Afijn, ik ben vanmiddag naar de bouwmarkt gegaan met de bedoeling om daar een contactlijm te kopen.
Na een gesprek met één van de medewerkers daar, gaf hij aan het niet daar mee te doen. "Wordt een grote smeerbende", zei hij. Hij stelde voor het met tapijt tape te proberen. Toen hij het noemde, vond ik het niet ééns zo'n gek idee! Dus, rolletje aangeschaft en vanmiddag aan de gang gegaan.
Die tapijt tape was een prima idee en makkelijk aan te brengen.
Wat mij betreft kan hier een slotje op!
Zoals Rob ook aangeeft ken ik dit niet als een potentieel roestprobleem.
De originele glaswol die ik er heb uitgehaald zat er 50 jaar in en de kleine roestpuntjes die er te ontdekken waren, mochten geen naam hebben. (ik heb meer roest op mijn fiets van 2,5 jaar oud
Afijn, ik ben vanmiddag naar de bouwmarkt gegaan met de bedoeling om daar een contactlijm te kopen.
Na een gesprek met één van de medewerkers daar, gaf hij aan het niet daar mee te doen. "Wordt een grote smeerbende", zei hij. Hij stelde voor het met tapijt tape te proberen. Toen hij het noemde, vond ik het niet ééns zo'n gek idee! Dus, rolletje aangeschaft en vanmiddag aan de gang gegaan.
Die tapijt tape was een prima idee en makkelijk aan te brengen.
Wat mij betreft kan hier een slotje op!
- Rudi
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
03-08-2016 19:43 #162297
door Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Beantwoord door Rudi in topic Isolatie dakhemel,.....waarmee verlijmen?
Ik weet niet of tapijt tape tegen de binnenkant van je dak blijft plakken als het dak in de zomer op eitje-bak-temperatuur verhit wordt. Normaal wordt tapijt tape niet zo heet. Natuurlijk weegt je glaswol vrijwel niets.
succes, Rudi
succes, Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
- Paul Schaap
- Platinum lid
-
Minder
Meer
03-08-2016 22:04 #162301
door Paul Schaap
Beantwoord door Paul Schaap in topic Isolatie dakhemel,.....waarmee verlijmen?
Ja, ok, dan trek ik mijn keutel in.....
Als na al die jaren de originele glaswolisolatie geen natte prop was geworden, dan zal dat inderdaad door goede ventilatie komen.
Mijn punt kwam voort uit wat ik aantrof bij het demonteren van het interieur van een Mercedes 508 camper: dat was nl echt dramatisch.
Succes ermee!
Groet, Paul
Als na al die jaren de originele glaswolisolatie geen natte prop was geworden, dan zal dat inderdaad door goede ventilatie komen.
Mijn punt kwam voort uit wat ik aantrof bij het demonteren van het interieur van een Mercedes 508 camper: dat was nl echt dramatisch.
Succes ermee!
Groet, Paul
- Arno Pfennings
- Platinum lid
-
Minder
Meer
04-08-2016 08:28 #162303
door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Isolatie dakhemel,.....waarmee verlijmen?
Ik heb er bitumeuze platen tegenaan geplakt (geluiddemping geen temperatuuriso)
Glaswol zou ik nooit doen aangezien er altijd kleine vezeltjes los komen en ronddwarrelen. Ik heb dit bijv ook in mijn garage waar tussen 2 golfplaatlagen steenwol zit. Tussen de kieren kunnen fibers ontsnappen door luchtdrukverschillen als de poort open of dicht gaat.
Glaswol zou ik nooit doen aangezien er altijd kleine vezeltjes los komen en ronddwarrelen. Ik heb dit bijv ook in mijn garage waar tussen 2 golfplaatlagen steenwol zit. Tussen de kieren kunnen fibers ontsnappen door luchtdrukverschillen als de poort open of dicht gaat.