Demontage dashboard p210

• 14508-dummy
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
03-01-2016 18:42 #157002 door 14508-dummy
Demontage dashboard p210 is gemaakt door 14508-dummy
Beste mensen,

Ben bezig met het body-off restaureren van een Duett uit 1966. Een meerjarenproject wat niet alleen een mooie betrouwbare klassieker (voor vakanties) op moet leveren, maar ook inzicht in de technische geheimen ervan (door praktijkervaring).

De demontage schiet al aardig op. Het dashboard demonteren levert me twee problemen op:
1. Demontage temperatuurkabel: de sensor zit muurvast (met een bout die qua maat het meest lijkt op nr 17) vast in het motorblok. Is de kabel ook makkelijk uit de tellerunit te demonteren (waardoor ik de tellerunit uit de Duett kan halen)?
2. Demontage bobine: de bobine zit met een keurig beveiligde kabel vast aan het contactslot. Maar ja, de bobine zit in de motorruimte, en het contactslot in de cabine. Aan welke kant moet ik aan demonteren denken zodat ik de bobine en het contactslot los kan maken van de cabine (wel zo makkelijk voor de spuiter)?

Alvast bedankt,

Mick

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Erik Ciesluk
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
05-01-2016 13:22 #157062 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Demontage dashboard p210
Die temperatuursensor zit vaker gigantisch vast in de kop. Ik heb er een goedkope 17mm ringsleutel voor opgeofferd: aan 1 kant doorgeslepen zodat de 'draad' van de sensor er door heen past, en daarna kun je de ringsleutel om de sensor plaatsen. Als je dan nog niet genoeg kracht kunt zetten (de sleutel heeft de neiging open te buigen) dan helpt het om de sleuf tijdelijk dicht te lassen en dan nog eens te proberen. Als hij dan los is, sleutel weer open slijpen voor de volgende poging..
Haal het kleppendeksel los en indien nodig ook de kopbout die in de weg zit, dan heb je een hoop meer ruimte.

Andere mogelijkheid is om de temperatuurmeter uit het dashboard te halen, dat lukt. Dan kan in ieder geval de rest van de snelheidsmeter etc uit de auto worden gehaald. De temperatuursensor en het metertje vormen 1 geheel wat niet uit elkaar kan. Uit de auto halen kan dan ook alleen als je de sensor uit de kop gekregen hebt, want het metertje past niet door het schutbord.

De bobine moet je via de motorruimte verwijderen. De gepantserde kabel inclusief het contactslot passen door het schutbord heen, de bobine niet. Je moet dus eerst het contactslot loshalen van het dashboard (contactslot blijft vastzitten aan de gepantserde kabel). Even zoeken op het forum.. Uit m'n hoofd: sleutel in het contactslot steken, dan kun je via de zijkant/onderkant bij een palletje waarmee het contactslot in het dashboard zit.

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

• 14508-dummy
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
09-01-2016 09:38 #157175 door 14508-dummy
Beantwoord door 14508-dummy in topic Demontage dashboard p210
Ha Erik,

Dank voor je uitgebreide reactie. Het comtactslot past inderdaad door het schutbord - top!

Nu alleen die watertemperatuurmeter nog... Ik ga je tips proberen, dank je wel (houd je op de hoogte)!

Groeten, Mick

• Pieter Elzendoorn
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-01-2016 12:05 #157177 door Pieter Elzendoorn
Beantwoord door Pieter Elzendoorn in topic Demontage dashboard p210
Je kan dan ook een leidingsleutel kopen. Is een 'open' ringsleutel en die is net wat steviger dan een doorgeslepen ringsleutel!

• 14508-dummy
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
23-04-2016 13:54 #159789 door 14508-dummy
Beantwoord door 14508-dummy in topic Demontage dashboard p210
Uiteindelijk gelukt! Tig keer wd40 , dikke bout ernaast even verwijderd, en ja... Daar kwam-ie! Dank voor de tips hier.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD