interieur geluid

• 07930-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-11-2015 22:37 #155631 door 07930-dummy
interieur geluid is gemaakt door 07930-dummy
Er is een vraag en mogelijk kunnen jullie mij op weg helpen.
In onze Volvo 245 van 1992 hebben wij in de vakantie een heel hinderlijk geluid gehad ter plaatse van de luchtinstroom bij het dashboard, in Duitsland met 130-140 km/u was het het ergste voor je oren. Hoor in de bijlage, opgenomen met de mobiele telefoon.
Mijn vrouw reed vandaag in de auto met windkracht 7-8 en een rukwind veroorzaakte heel even ditzelfde geluid, in geringe mate.
Rara...wat is dit? Het klinkt alsof een dubbel gevouwen A4-tje bij de openkant dubbel wordt ingeblazen terwijl het papier dubbelgevouwen blijft.
Het geluid houdt dezelfde intensiteit/geluidswaarde, het stopt bij ca.125 km/u, het wisselt vanaf 130-155 km/u, maar blijft soms een minuut, soms 30 sec, soms weer langer hangen, het lijkt alsof een ringetje/boutje/moertje achter de ventilatie-openingen resoneert.
Het geluid blijft hetzelfde, ook als de ventilatie bedient, de openingen, de aanjager, de temperatuurregeling, de boven-onder-regeling, het raam en de voorruit hebben eveneens geen invloed op de intensiteit.Onderweg hebben we eigenlijk alles geprobeerd om het geluid weg te krijgen en alleen wisselen van snelheid gaf verandering. De ruitenwissers zijn niet gebruikt ;-) ...dus dat weet ik niet. In NL hebben we het dus niet gehoord, behalve dan gisteren mijn vrouw met de 'rukwind' en snelheid 100 km/u.
Kun je het dashboard 'makkelijk' demonteren? Zoja, hoe aan te pakken?
Kunnen jullie ons hier iets meer over zeggen?

In afwachting van jullie reactie.

Met vriendelijke groeten,

Theo Schavemaker
06-18768225

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Hansw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
11-11-2015 22:41 #155633 door Hansw
Beantwoord door Hansw in topic interieur geluid
Kan de voorruit omlijsting los zitten?

• Joop van Putten
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
11-11-2015 23:52 #155635 door Joop van Putten
Beantwoord door Joop van Putten in topic interieur geluid
Kijk ook eens onder de motorkap op en tegen het schutboard. soms zijn het onwaarschijnlijke dingetjes die dit soort irritaties veroorzaken.

Ik had een tikje naast de achterbank. Kon niets vinden tot ik zag dat een heel klein stukje rubber van het klapraampje had losgelaten en bij een bepaalde snelheid resoneerde tegen de carrosserie. Je kunt soms lang zoeken. Kortom, niet gelijk gaan slopen maar eerst alles drie keer intensief nalopen.

In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl

• 07930-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-11-2015 08:50 #155683 door 07930-dummy
Beantwoord door 07930-dummy in topic interieur geluid
De voorruit is wegens steen en ster in de zomervakantie vervangen bij carglass in Zweden. Er is geen sierlijst in de rubber, en volgens ons horen we het geluid achter de instroomopeningen in de bovenzijde van het dashboard.
Ik kan het opgenomen geluid wel naar een privé email adres sturen maar niet naar dit forum, jammer. Anders was het snerpende, als bij twee papiertjes op elkaar wordt geprobeerd om ertussendoor te blazen.
Mijn email-adres is mjmschavemaker@gmail.com , als je een berichtje stuurt dan kan ik reply met geluid sturen.

Vandaag ga ik kijken in het motorcompartiment, bij het schutbord.
Tips zijn welkom!

• Renny Verwer
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
14-11-2015 15:46 #155701 door Renny Verwer
Beantwoord door Renny Verwer in topic interieur geluid
Ik begrijp uit je verhaal dat het geluid niet eerder is voorgekomen. Ik verdenk toch de voorruit, vooral omdat het pas is gehoord na de vervanging van de voorruit. Deze zit geplakt. Als er niet genoeg kit is gebruikt kan er een kleine opening richting interieur zijn waar de wind doorblaast. Ook kan de rubber om de ruit niet goed vlak aanliggen. Je zou kunnen proberen de rand van de ruit geheel of gedeeltelijk met ducktape af te plakken en dan te gaan rijden.

• 07930-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-11-2015 17:50 #155704 door 07930-dummy
Beantwoord door 07930-dummy in topic interieur geluid
Dank jullie wel allemaal!
Joop heeft het geluid gehoord en vermoed ook de voorruit.
Het 'sluitplaatje onderaan in de ruitrubber is verdwenen en de hoeken-onderzijden krullen omhoog, bovendien is de ruit heel slecht gekit.
N.B. Reclameren bij Carglass heeft opgeleverd dat ik benaderd wordt door het 'tweede nivo klachten-afhandeling' en mogelijk dat de voorruit elders bij de vakman opnieuw geplaatst wordt, op kosten van Carglass. (zegt het voort bij slecht resultaat)
Ik heb nl met de Amazon al tweemaal strips en ruit beschadigingen gehad en tweemaal met een Chevrolet breuk bij plaatsing...ze kennen me daar.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD