Vergeelde Hemel

Lees meer
28-08-2015 19:22 #153724 door Dick Spieard (GAST)
Vergeelde Hemel is gemaakt door Dick Spieard (GAST)
Het hemeltje van de amazon is behoorlijk vergeeld.
Met diverse schoonmaakmiddelen al geprobeerd om het te reinigen, maar helaas niets helpt.
Omdat ik het zelf niet aandurf om er een nieuwe in te zetten, wat eigenlijk ook jammer is omdat hij er nog super strak in zit, zou ik het liever met een vinylverf willen verven. Heeft iemand daar ervaring mee, en met welk product...spuitbus of met de kwast.
[*
Bijlage:
]
[*
Bijlage:
]
[*
Bijlage:
]

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-08-2015 22:48 #153756 door Merijn Broeders
Beantwoord door Merijn Broeders in topic Vergeelde Hemel
Ik hou me ook aanbevolen voor een oplossing. Ben zelfs met chloor in de weer geweest om bepaalde zwarte vlekken te verwijderen. Zonder resultaat... Het haalt de auto toch wat naar beneden als het hemeltje niet netjes is. Maar ik heb nog teveel andere klussen die eerst af moeten aan de auto... :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-08-2015 11:33 #153763 door Leo Foederer
Beantwoord door Leo Foederer in topic Vergeelde Hemel
In de retro computerwereld is vergeling van plastic onderdelen ook een belangrijk issue.
Daar gebruiken ze mengsels waar altijd waterstofperoxide in zit. Ik kan uit eigen ervaring zeggen dat dat werkt!
Of dat ook met een hemeltje gaat lukken weet ik natuurlijk niet. Het is met een stukje te proberen.
Wel zijn er enkele dingen om rekening mee te houden:
1. De hemel zal moeten worden verwijderd
2. Het spul is het makkelijkst te verwerken als het een papje is (soort yoghurt)
3. Er moet plastic folie overheen tegen uitdrogen
4. Het moet meerdere uren of zelfs dagen in de zon of UV-licht liggen

Zie dit draadje op een engelstalig forum: eab.abime.net/showthread.php?t=37808
Ik zelf gebruik dit kant en klaar goedje: www.echemist.co.uk/p-jerome-russell-bblo...m-peroxide-40-vol-12

P544B B16A, P220VE B18A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-08-2015 12:48 #153767 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Vergeelde Hemel

"D. Spieard" schreef:
Het hemeltje van de amazon is behoorlijk vergeeld.

Het zal ongetwijfeld persoonlijk zijn, maar in een geval als dit zou ik er niets aan doen. Zeker niet gezien het werk dat je ervan hebt. Een auto uit de jaren 60 mag best wat patina hebben en storende, in het oog springende vlekken heeft deze hemel niet, afgaande op de foto's. In mijn beleving hoeft in een klassieker niet alles er als nieuw uit te zien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-08-2015 13:27 #153768 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Vergeelde Hemel
De reactie van Gert ben ik het volledig mee eens.
wil je toch aan de slag gebruik ik HG intensief kunststofreiniger.
p.s. een spierwitte hemel is geen gezicht , spuiten met spuitbussen met gemonteerde hemel is geen optie , het hele interieur komt onder de spuitnevel en zelf vergas je in de kleine ruimte..
het betreft meestal nicotineaanslag en nicotine bloedt door met watergedragen verf , altijd.
de verf zal dus op synthetische basis moeten zijn of een speciaalproduct met nicotine en vuilisolerende eigenschappen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-08-2015 14:44 #153771 door Dick Spieard (GAST)
Beantwoord door Dick Spieard (GAST) in topic Vergeelde Hemel
Op de foto lijkt het inderdaad nog redelijk toonbaar, maar het hemeltje ziet er in het echt smoezelig vergeeld uit.
Ik denk dat het vooral door ouderdom vergeeld is, nicotine krijg je met een goede ontvetter meestal wel redelijk schoon.
Dat ik het storend en onfris vind...... komt misschien ook omdat ik zelf niet rook.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
31-08-2015 22:45 #153808 door Hans W.
Beantwoord door Hans W. in topic Vergeelde Hemel
Misschien al vaker genoemd, ik zou het proberen met een knijp-spuitfles Dasty van de Wibra. De groene uitvoering. Kost 2 euro de fles en is echt top spul. Je spuit het erop, even in laten trekken, voorzichtig iets schrobben met een (nagel)borsteltje of zoiets en droogdeppen met een handdoek.
Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-09-2015 10:41 #153813 door Joop van Putten
Beantwoord door Joop van Putten in topic Vergeelde Hemel
Oude hemeltjes zijn zeer kwetsbaar is mijn ervaring. Dus schoonmaken heeft wel het risico dat je er doorheen gaat. Hoe voorzichtig je ook bent. Een scheurtje is jammer natuurlijk.

In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Saskia De Vos
  • Saskia De Vos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
01-09-2015 13:41 #153822 door Saskia De Vos
Beantwoord door Saskia De Vos in topic Vergeelde Hemel
Ik heb eind vorig jaar het interieur (zetels, zijpanelen en dashboard) geverfd met "HG-leerverf".

Zie ook deze link: www.volvoklassiekervereniging.nl/forum/v...5bef1cdc8fe4a52b5ae2

Top resultaat! Aanbrengen gebeurt gewoon met roller en kwast (voor de randjes en moeilijk bereikbare delen). Na verven kort met de föhn (koude stand) erover om de meeste luchtbelletjes te verwijderen en je krijgt een heel strak resultaat. Het droogt snel en is makkelijk aan te brengen. Zolang het nat is, kan het zelfs makkelijk met water weer worden verwijderd (handig om druppels en ongewenste vlekken te verwijderen). Wel goed de instructies volgen. Lees: zeer goed reinigen en ontvetten, vervolgens de primer en dan pas verven. Koop een 'kit', dan zit alles erin wat je nodig hebt (primer, verf, kwast, rollers en verfbakje).

Het hemeltje van mijn Ama is ook niet al te wit meer, maar verder wel gaaf. Ik heb om die reden gelijk ook de witte HG-leerverf gekocht en ben van plan die op termijn ook te verven. Komt nog wel.

...overgestapt op een Honda CB400T! Misschien tot ziens?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-09-2015 14:05 #153823 door Dick Spieard (GAST)
Beantwoord door Dick Spieard (GAST) in topic Vergeelde Hemel
[quote="Saskia De Vos
Het hemeltje van mijn Ama is ook niet al te wit meer, maar verder wel gaaf. Ik heb om die reden gelijk ook de witte HG-leerverf gekocht en ben van plan die op termijn ook te verven. Komt nog wel.[/quote]

Saskia, ik hoop dat het daarmee gaat lukken zou geweldig zijn.
Dan wacht ik even op jouw ervaring daarmee.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.