Grijze rolgordels (Volvo 142, 1970)

• Ton Verhaagen
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
27-04-2015 21:16 #150851 door Ton Verhaagen
Grijze rolgordels (Volvo 142, 1970) is gemaakt door Ton Verhaagen
Vanwege de originaliteit heb ik de zwarte rol gordels in mijn 142 vervangen voor de originele grijze rolgordels. De grijze zijn net iets korter dan de zwarte vanwege de chromen aansluiting op de middentunnel. Als mijn vrouw (met de bestuurdersstoel naar voren) de gordel om wil doen wordt zij bijna gekeeld...... Bestaan er langere grijze gordels of moet ik denken aan het verlengen van de gordel? Wie weet een oplossing? Bij voorbaat dank.

1974 Volvo 142
Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Mathieu van den Bosch
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
27-04-2015 21:31 #150853 door Mathieu van den Bosch
Beantwoord door Mathieu van den Bosch in topic Grijze rolgordels (Volvo 142, 1970)
Hoi Ton,

Hoe lang is die gordel die jij gebruikte dan? Zelf toevallig ook bezig geweest met het uitvogelen welke gordel in een 142 hoort. Ik heb er nu net 2 gevonden die 330 com langs zijn. Ik weet dus niet zeker of deze de juiste zijn.

Groet,

Mathieu.

www.nederlandseluchtvaart.nl/forums
Volvo 144GL 1973.
Volvo 144DL 1972.
Volvo 142E 1971.
Citroen DS21 1970.
Mercedes W115 1969.

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
27-04-2015 23:42 #150863 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Grijze rolgordels (Volvo 142, 1970)
Ik vermoed dat deze grijze gordels achterin horen, die zijn namelijk een stuk korter.
Dit komt omdat de roller op de hoedenplank ligt.

Je zou het kunnen opvangen, door de gespesluiting op de middenconsole te vervangen door twee gespen die op een stevige staalkabel staan...als je snapt wat ik bedoel.

Kijk eens of je de gespen die op de achterbank zitten erbij hebt, dan kun je zo 20 cm winnen

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

• Johan Laveyne
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
28-04-2015 00:50 #150866 door Johan Laveyne
Beantwoord door Johan Laveyne in topic Grijze rolgordels (Volvo 142, 1970)
Ik denk dat de grijze gordels uit een 144 komen, die zijn korter dan uit 142. Doordat de middenstijl van een 142 meer naar achteren staat dan van een 144 zijn de gordels van een 142 langer.

• Ton Verhaagen
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
28-04-2015 22:05 #150888 door Ton Verhaagen
Beantwoord door Ton Verhaagen in topic Grijze rolgordels (Volvo 142, 1970)
Bedankt voor de reacties. Ik heb de gordels opgemeten Mathieu. Deze zijn 320 cm. Misschien is die 330 cm net voldoende. Ik heb er nooit bij stil gestaan dat deze van een 4 deurs geweest zouden kunnen zijn. Ik zou het wel zonde vinden om het middenconsole te moeten opgeven, Ed. De vraag is: Bestaan er nog langere grijze? De zwarte zijn ook 320 cm, door die flexibele midden 'stokjes' heb je precies meer ruimte.

1974 Volvo 142
Bijlagen:

• Ton Verhaagen
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
16-10-2015 16:06 #154909 door Ton Verhaagen
Update:

Uiteindelijk heb ik besloten om nieuwe grijze rolgordels aan te schaffen. Sinds kort worden deze weer gemaakt en door VP-Autoparts in Zweden geleverd. Partnummer: 1048794. Helaas moest ik wel een concessie doen. De aansluitingen van de nieuwe gordels komen niet overeen met de oude. Het mooie zilveren console tussen de stoelen heeft plaats moeten maken voor de bekende zwarte stokjes. Voordeel is wel: meer comfort en de lengte is net genoeg dat mijn vrouw ook achter het stuur plaats kan nemen.

1974 Volvo 142

• Ton Verhaagen
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
16-10-2015 16:10 #154910 door Ton Verhaagen
De plaatjes....

1974 Volvo 142
Bijlagen:

• Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
16-10-2015 20:02 #154916 door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic Grijze rolgordels (Volvo 142, 1970)
Hallo Ton,
"Het mooie zilveren console tussen de stoelen heeft plaats moeten maken voor de bekende zwarte stokjes."
hoeft hoogstwaarschijnlijk niet.
Heb je je oude gordels nog? Dan het eerst eens de nieuwe gordels helemaal afrollen totdat de trommel goed te zien is. Vrijwel altijd zie je dan dat de gordel door een sleuf in de trommel gestoken is. Het gordeluiteinde heeft dan een lus waarin een spie steekt. Dan kun je het gordeluiteinde zover terug door de trommel steken dat het gordeluiteinde te pakken is. De trommel heel goed tegen oprollen zekeren, anders rolt hij later zonder gordel op. De spie uit het gordeluiteinde schuiven. Als de spie eruit is kun je het gordeluiteinde uit de trommel trekken. Dan is het mogelijk de nieuwe gespen enz. van de gordel te schuiven. Daarna de gespen enz. van de oude gordels verwijderen en op de nieuwe gordel schuiven, opletten dat je dat in de juiste positie doet. Het uiteinde van gordel weer door de trommel steken. Dan de spie in de lus steken en het gordeluiteinde weer terug in de trommel trekken. De blokkering van trommel verwijderen en gordel op laten rollen. De chromen console is dan weer te monteren. Het wisselen van de gespen enz. gaat wat makkelijker als alles op een werkbank of zo ligt. Als je pech hebt heeft de nieuwe gordel geen spie maar zit vast, dan gaat het niet zo makkelijk, maar bijvoorbeeld een schoenmaker heeft ook sterk garen om de boel weer vast te zetten.
Succes,
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

• Ton Verhaagen
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
16-10-2015 22:27 #154918 door Ton Verhaagen
Dank je Rudi, voor het zeer uitgebreide antwoord. Als ik het zilveren middenconsole terug zet, kom ik weer bij mijn oorspronkelijke probleem, dat de gordel te kort is. De zwarte "stokjes" komen een stuk verder naar voren. Het lijkt wel of er geen gordels meer bestaan voor een 142 met die grote deuren. Maar als het lukt de gespen over te zetten is er misschien nog een oplossing als een extender. Ik weet niet of dat legaal is.

1974 Volvo 142
Bijlagen:

• Gerben Polder
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
16-10-2015 23:42 #154920 door Gerben Polder
Beantwoord door Gerben Polder in topic Grijze rolgordels (Volvo 142, 1970)
Gewoon even een brainfart, is die stof voor de gordels niet gewoon los aan de meter te kopen?, de producent van de gordels zal ze ook ergens vandaan hebben?

Soms kost het wat meer moeite, maar er is meer dan alleen kant en klaar ;)

Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD