Kilometerteller

• Willem van Weelderen (GAST)
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
13-07-2013 08:20 #129792 door Willem van Weelderen (GAST)
Kilometerteller is gemaakt door Willem van Weelderen (GAST)
Zijn de kilometer tellers van de oudere volvo's zo slecht of heb ik de pech. Bij mijn 145 uit 69 geeft de snelheidsmeter te veel aan, als ik 100 op de teller rij is het volgens tomtom maar 88 km/uur en de kilometers juist andersom, als ik volgens de meter 10 km gereden heb is het op tomtom maar 6 km. Nu heb ik onlangs een 245 uit 78 erbij en die geeft de snelheid wel juist aan maar de kilometers helemaal niet. Is dit te verhelpen?

Volvo 245 dl 1978 automaat
De Reu Casablanca GT 1966

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Rob Spoon
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
13-07-2013 08:48 #129793 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic Kilometerteller
Ik heb mijn dagteller ('70 145) net vervangen, die was een hele rits kleine tandjes kwijt. Maar daarvan gaat alleen de dagteller veel minder tellen. De totaalteller staat er letterlijk los van.
Maar de snelheid is een ander verhaal. En bedoel je dat je teller te hard telt? Wonderlijk. Wel met 'correcte' tellerwieltje in de bak en juiste achteras?
Ik zou eerst 'es een andere proberen. Let dan wel op de reductiefactor, die staat achterop de tellerunit.

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

• Willem van Weelderen (GAST)
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
13-07-2013 08:59 #129794 door Willem van Weelderen (GAST)
Beantwoord door Willem van Weelderen (GAST) in topic Kilometerteller
de 145 is in 1999 vanuit Amerika ingevoerd en er heeft een mijlenteller in gezeten, die heb ik er nog bij, zou er een verkeerde teller ingezet zijn? het is er wel 1 met een rode balk, hoe kan je aan de teller zien of het een juiste is, wat is een reductiefactor?

Volvo 245 dl 1978 automaat
De Reu Casablanca GT 1966

• Erik Ciesluk
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
15-07-2013 08:46 #129850 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Kilometerteller
Ik heb ook een Amerikaanse 145 gehad, met hetzelfde 'probleem'. De kilometer teller gaf het juiste aantal km's aan, maar de km-stand was in mijlen (factor 1.6 te weinig dus).
Ik denk dat de originele mijlenteller er nog in zit, met alleen de schaalverdeling in km erop geplakt (het kunststof glaasje met de cijfers). Maak eens een fotootje, bij de mijne kon je duidelijk zien dat de km-getallen niet overeen kwam met de verticale witte streepjes op de snelheidsbalk.

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

• Rob Spoon
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
15-07-2013 09:26 #129852 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic Kilometerteller
Probeer bij iemand in je buurt 'es een andere. Ik heb er nog zeker één compleet liggen, met reductiefactor 0,6-nogwat (even uit m'n hoofd). Er zijn meerdere factoren gebruikt, omdat er verschillende combinaties van achterassen en overdrive leverbaar was. Samen met verschillende tandwieltjes op de aandrijving van de km-kabel in de bak kon zo de juiste uitlezing gemaakt worden.

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

• Ronald Damme (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
15-07-2013 10:40 #129856 door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic Kilometerteller
Is de teller van een 140 hetzelfde kwa werking als die van een amazon?

Als dat zo is, dan ligt de afgelegde afstand aan een verkeerde verhouding uit de bak.
Als afstand juist is, kan je de snelheidsmeter calibreren.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD