fietskilometerteller in de auto

• Adriaan Nagel
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
23-08-2011 16:53 #105648 door Adriaan Nagel
fietskilometerteller in de auto is gemaakt door Adriaan Nagel
Onlangs zag ik een fietskilometerteller in de auto gemonteerd. Behalve info over snelheid etc. werkte dit ook als 'boordcomputer'. Wie heeft hier ervaring mee en wil mij informeren? Bij voorbaat dank, Adriaan Nagel

122S
C70 Cabrio Soft

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Erik Ciesluk
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-08-2011 17:09 #105649 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic fietskilometerteller in de auto
Wat wil je weten?

Ik heb ooit een fietscomputer in een Citroen CX gebouwd, omdat de snelheidsmeter defect was en we dapper probeerden de auto nog een jaar door de APK te krijgen (uiteindelijk niet gelukt vanwege compleet rotte draagbalken, maar de fietscomputer was prima)

Installatie is simpel, ik had 't magneetje aan het achterwiel gemaakt, het ontvangertje op een paar mm afstand gemonteerd, draad tussen ontvanger en fietscomputer verlengd (2 adertjes) en richting dashboard gelegd.

Niet alle fietscomputers zijn bruikbaar:
- Let op dat je een teller neemt die ook snelheden boven de 99km/uur kan aangeven! Afhankelijk van het gebruikte displaytje kunnen ze dat niet allemaal
- Let op dat je de juiste wieldiameter kunt instellen. Bij sommige fietscomputers kun je alleen uit standaard fietswieldiameters kiezen (24-26-28 inch of iets dergelijks), bij andere kun je gewoon de omtrek van het wiel op de centimeter nauwkeurig invoeren (die moet je hebben)

Na het instellen van de wieldiameter zou je de teller kunnen ijken met een navigatiesysteem, door de wieldiameter groter of kleiner te kiezen kun je de weergegeven snelheid varieren. (je kunt 'm afstellen als een 'normale' km-teller: met een afwijking van zo'n -10%, of juist zo correct mogelijk de snelheid laten weergeven, zoals de tom-tom doet)

Als de snelheid klopt, kloppen automatisch functies als gemiddelde snelheid, dagteller, totaal aantal gereden km etc ook, bedoel je dit als ' boordcomputer' functie?

Als je dit als permanente oplossing wilt gebruiken zou je het batterijtje nog kunnen vervangen door een kleine voeding die je uit de auto-accu voedt.

Voor de APK is het trouwens verplicht dat je de snelheidsmeter ook in het donker af moet kunnen lezen. Dat mag door een verlicht displaytje (ik denk dat weinig fietscomputers dat hebben) of door een extern lampje erop te richten.

Succes!

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

• Niek de Boer
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
24-08-2011 22:57 #105677 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic fietskilometerteller in de auto
Ik meen ,dat de werking en ook de verlichting van de snelheidsmeter niet meer tot de apk keuringspunten behoren.

Ik heb al vele jaren fietscomputers in mijn amazons.Neem wel een metertje van het merk Sigma.Deze kunnen ook hoge snelheden aan en de wielomtrek is prima in te stellen.Ik heb ooit eens een metertje van Cateye gehad,maar dat stopte er mee bij 105 km per uur.Ik lijm het magneetje met 2 componentenlijm in binnenkant van de velg aan de linker voorzijde.Voorts monteer ik een beugeltje op de remankerplaat. met 2 korte !!! parkertjes.De voeler zet ik met kleine strikbandjes vast op het beugeltje dmv 4 kleine gaatjes in het beugeltje.De afstand magneet -voeler moet een paar milimeter zijn.De afstand instellen door het beugeltje te verbuigen.Dit mag ook niet te makkelijk gaan ,want dan gaat het zijn eigen zin doen.Dus niet te dun materiaal gebruiken. De draad gewoon doorknippen en wel zo,dat beide uiteinden lang genoeg om goed te kunnen werken.De draden verlengen en de draad aan de remslang en leidingen vastzetten met strikbandjes en zo onder de motorkap en dan naar binnen leiden.

De fietscomputer biedt uitkomst bij tellers die afwijken en ook wanneer de dagteller niet meer werkt en je wilt weten hoe ver je nog kunt met je lpg voorraad.

• Adriaan Nagel
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
25-08-2011 11:52 #105691 door Adriaan Nagel
Beantwoord door Adriaan Nagel in topic fietskilometerteller in de auto
Hartelijk dank, ik wil hem naast de gewone teller gebruiken. Ik denk aan een draadloze teller, dat scheelt gedoe met draadjes.
Vriendelijke groet,
Adriaan

122S
C70 Cabrio Soft

• Erik Ciesluk
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-08-2011 12:05 #105694 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic fietskilometerteller in de auto
Ik weet niet of draadloos probleemloos gaat werken; op een fiets geen probleem omdat er slechts lucht tussen de zender en ontvanger zit, plus de afstand hooguit zo'n 80 cm is. Ook heeft een fiets verder geen stoorbronnen.

Bij gebruik in de auto zit er een metalen schutbord tussen zender en ontvanger. Verder is de motorruimte sowieso een bron van storing vanwege de ontsteking. Draadloze communicatie is dan een stuk lastiger storingsvrij te krijgen.

Als je de draadjes verlengd (zoveel werk is dat niet) heb je een grotere kans van slagen. En waarschijnlijk is een fietscomputer met draad nog goedkoper ook.

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

• Niek de Boer
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
02-09-2011 18:01 #105834 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic fietskilometerteller in de auto
Een draadloze teller zal in het geheel niet werken.

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
02-09-2011 19:44 #105836 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic fietskilometerteller in de auto
Ik heb al jaren een fietskm teller in mijn P1800, deze had een miles teller. is heel gemakkleijk te monteren door het magneetje aan de binnenkant van de velg te monteren, met het lkezertje op de remklauw rechts voor.
Door simpelweg de omterk van je voorband nauwkeurig te meten heb je een heel nauwkeurig instrument wat ik bij veel rally's heb kunnen gebruiken.

In de P1800 kun je hem met de bijgeleverde elastiekjes aan de asbak vastzetten, zit mooi in beeld voor zowel bestuurder als bijrijder.
Inmiddels heb ik een gecombineerde km/ miles teller, maar de fiets teller levert een schat aan informatie en is voor z'n geld een van de leukste app's die ik in de wagen heb gemonteerd

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD