- Berichten: 28
Veiligheid (gordels en stoelen) in P1800 '67
- Bas Scholte in (GAST)
- Junior lid
-
ik heb twee vragen.
Stoelen
Gezien het dagelijks gebruik van mijn p1800 zit ik te kijken of er wellicht betere en veiligere stoelen, (met hoofdsteunen) in mijn auto kunnen. Ik zie af en toe foto's van Amazone-stoelen met hoofdsteunen, of zijn er p1800 stoelen (dus niet de es-stoelen, die vind ik in m'n kleine coupe te grof) die voldoen? Het interieur is cognac / bruin van kleur by the way...
Gordels
Is het eenvoudig om een 3-punts rolgordels aan te brengen in mijn auto? Ik zie op internet allerlei sets te koop aangeboden
worden maar past dit en is het goed te doen deze te plaatsen? Is het kwestie van de huidige originele gordels eruit draaien en op die plaatsen een moderne 3-puntsgordel bevestigen of komt er meer bij kijken...? En hoe zit het op de achterbank ivm de kids die af en toe mee willen....?
Hoor graag of er ideeën / oplossingen zijn om de veiligheid enigszins te vergroten in een p1800 uit 1967
Groetjes
Bas
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Zie als voorbeeld deze 1800E uit 1970
of deze 1800s uit 1969
Nu weet ik alleen de breedte van deze hoofdsteunen niet.
Als ze specifiek P1800 zijn, dan zijn ze denk ik lastig te vinden.
Als die van een Amazon en 140 even breed zijn, dan kun je denk ik makkelijker losse hoofdsteunen vinden om erin te bouwen.
Losse bevestigingssets zijn in elk geval te koop .
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Ik heb porsche stoelen aangepast om in mijn 1800S te passen. En mijn 2m lengte past ook nog (net).
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudi
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 2162
Voor oprolgordels in een 1800 vind ik de volgende methode het mooiste: onder en boven het originele bevestigingspunt en de trommel achter het achterste zijpaneel (zie foto's). Compleet gemonteerd amper iets te zien: de gordel loopt van bovenste bevestigingspunt na enkele cm tussen de bekledingdelen door naar achter het paneel (op deze plek tussen de panelen een iets gebogen plaatje uit bijvoorbeeld rvs om tussen de panelen iets plaats voor de gordel te houden, geen gaten etc. in panelen nodig). De trommel met wat verstevigingsplaatjes achter het paneel bevestigd (de bij gemonteerd paneel niet zichtbare bevestigingsgaten hiervoor zijn het enige dat aan de auto aangepast hoeft te worden, hier met een rechtopstaande trommel en geleiding maar beter met een schuinstaande trommel, opletten voor trommels met "schuinstandblokkering": schuin te monteren versie nemen of deze blokkering demonteren). Groeten, Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Niek de Boer
- Platinum lid
-
- Berichten: 1918
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bas Scholte in (GAST)
- Junior lid
-
- Berichten: 28
De gordels monteren, dat ziet er top uit.... ik ga eens voorzichtig een paneeltje verwijderen. Dank voor de duidelijke foto's! Komen hier de sets voor in aanmerking zoals deze:
www.skandix.de/a/1006805/
dan ga ik er daar maar eens 2 van bestellen
dank voor de hulp maar weer!
gr Bas
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bas Scholte in (GAST)
- Junior lid
-
- Berichten: 28
"N.M. de Boer" schreef:
Ik heb een setje nette cognac- kleurige hoofdsteunen van een amazon -compleet met het benodigde bevestigingsmateriaal-te koop.Bel me maar 06 24231515.
ik zal je vandaag even bellen, ben zeker geïnteresseerd! Leuk. Even voor de kleur congac... we bedoelen toch beide onderstaande kleur
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudi
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 2162
hier nogal wat gedachtes van mij:
1006805 zou moeten kunnen, volgens hun zijn ze echter alleen recht te monteren. Ik zou echter niet de rechtopstaande versie op mijn foto nabouwen omdat je dan een "hoekomleiding" moet bouwen waardoor ze minder soepel oprollen (zie vlak boven gordelrol). Bij schuine montage kunnen ze vlakker afrollen. Ze verwijzen voor een montage die niet rechtop is naar 1006806, hierbij staat ook de uitleg wat je moet doen om ze schuin te kunnen monteren (hierbij gaat dan dus de extra blokkeerinrichting die bij snelle snelheidwisseling en schuinstand van de auto werkt verloren en werkt alleen het blokkeren bij snel afrollen nog zoals bij de eerste ontwikkelingsstap van rolgordels, voor APK geen probleem). De 1006806 heeft echter geen "starre" gordelslotbevestiging zoals de 1006805 ("Gurtpeitsche") wat erin zou resulteren dat je die steeds tussen de tunnel en de stoel moet gaan zoeken. Ze bieden als extra voor de 1006805 ook losse "starre" gordelslotbevestigingen aan (1017352), maar dat is dan duidelijk duurder, deze past ook op de 1006805, dus de gordel zelf blijkt dezelfde vergrendeling te hebben. Of de trommel dus echt anders is betwijfel ik dus (maar dan is het vreemd dat ze het op deze manier aanbieden, eventueel even navragen). De 1017352 (en dus ook het gordelslot van 1006805) lijkt mij echter heel erg lang voor een P1800: ze zullen erg hoog boven de stoel uitsteken en als je de riem om hebt zal het slot waarschijnlijk in je zij drukkken). Samengevat denk ik dat je het beste 1006806 kunt kopen en ook gewoon met de geleverde gordelsloten gebruiken (zien er van lengte voor een P1800 goed uit) en iets verzinnen waardoor ze niet tussen de stoelen en de tunnel verdwijnen.
Volgens mij heb ik nog een vergelijkbare nieuwe set thuis liggen die ik voor de helft van de prijs zou verkopen (bij interesse even een berichtje aan mij, dan kijk ik dat dit weekend na).
Groeten, Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bas Scholte in (GAST)
- Junior lid
-
- Berichten: 28
da's inderdaad een mooie bespiegeling
Mocht de set die je thuis hebt inderdaad een goede zijn dan ben ik zeker geïnteresseerd!
Dank voor je meedenken en reactie
Gr. Uit Haarlo
Bas
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudi
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 2162
ze schrijven dat de voorgordels die ze aanbieden recht ingebouwd moeten worden en alleen de achtergordels die ze aanbieden voor andere montage aangepast kunnen worden. Dit verschil kan ik alleen verklaren als de aangeboden vorogordels niet te openen zijn om het schuinstandsmechanisme eruit te halen.
Dat ik uiteindelijk van de door hun aangeboden gordels de achtergordels adviseer is omdat ze hiervan schrijven dat ze voor schuinstand aangepast kunnen worden (wat bij de montage in een 1800 het beste is) en omdat de gordelsloten dan niet een eind in de lucht steken (de tunnel bij een 1800 is maar weinig lager dan de stoelzitting, denk je het "starre" gordelsot er maar eens bovenop).
Ik weet trouwens geen reden waarom gordels speciaal voor voren of achter zouden zijn, behalve de montage(stand) en de al dan niet "starre" gordelsloten.
Groeten, Rudi (als je me je email adres als PB doorgeeft stuur ik je na het weekend foto's van de genoemde gordels).
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.





