hemeltje geplaatst

• p
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
14-08-2011 08:49 #105369 door p
hemeltje geplaatst is gemaakt door p
is redelijk gelukt, paar vouwen nog zichtbaar,(dat gaat nog opspannen met de handvaten op te vijzen)
maar ik ben er tevreden mee, (op foto lijkt erger dan het is)
enkel de achterflapjes ga ik nog wat bijwerken, zal ze losnijden en de naad opspannen en lijmen met contactlijm, om die
overgang-vouwen weg te krijgen, als ik een goederaad mag geven?
ALS UW HEMEL ER NOG REDELIJK UIT ZIET LAAT HEM DAN ZITTEN !! wat een ### TE-WERKJE ! niet te doen bijna, te veel werk om een dan nog niet als nieuw resultaat te bekomen ,
maar ja, is nu zo,

mijn werkwijze:
1 bagijnen in schuiven,
2 hemeltje ophangen in wagen
3 vooraan beginnen, opspannen en metalen strip opvijzen.
4 dan bagijn per bagijn opspannen naar achter toe en op hun plaats zetten
5 hemel naar achter trekken en de plastic strip die er is aangenaaid in de metalen griplist duwen achteraan
6 dan vanaf de voorkant zijkanten opspannen en in de griplijst met tanden duwen met plastic spatel
7 getande griplijst met harde (propere)plastic hamer plat kloppen
8 rondom de interieurrubber aanbrengen, in dezelfde getande lijst duwen als van de hemel.
9 het zweet en de stress gaan afzetten van u.

groeten BP

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Niek de Boer
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
14-08-2011 13:21 #105372 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic hemeltje geplaatst
Het resultaat geeft- helaas- vooral aan ,dat je dit werkje beter aan een hele goede autobekleder kunt overlaten.Overigens heb ik weleens werk gezien van een zogenaamde autobekleder,dat niet veel beter was dan dit werk! Dus troost je met deze gedachte.

Het is veel eenvoudiger een goed gebruikt hemeltje te monteren.De gaatjes zitten er dan al in.Maar probeer dat maar eens te vinden.

Ik denk dat achteraan beginnen het verstandigst is,want dan komen de stukken naast de achterruit netter te zitten.Als je vooraan begint kom je daarmee achter niet uit.Gewoon even laten staan en dan later nog eens wat gaan opspannen.

Ik heb het vroeger in mijn overmoed ook wel eens geprobeerd.Bij mij hield het resultaat het midden tussen een onrustig beslapen onderlaken van een bed en een te drogen gehangen dweil. Ze hebben mij na het werkje trouwens ook kunnen uitwringen,want ik was drijfnat van het zweet,deels veroorzaakt door langdurige geestelijke en fysieke inspanning en voor het andere deel door de -niet ongerechtvaardigde -vrees dat ik het hemeltje zou beschadigen.

Na demontage van mijn werkstuk,heb ik me tot een goede autobekleder gewend.Deze man deelde mij -zoals echte vaklieden dat kunnen-doodleuk mee,dat hij het nieuwe hemeltje niet nodig had,omdat hij er liever even zelf eentje maakte naar voorbeeld van mijn originele oude hemeltje.Het resultaat was inderdaad ;als nieuw!Ik heb me toen ook heilig voorgenomen om er NOOIT - maar dan ook helemaal NOOIT- meer aan te beginnen.

Ik ben de mening toegegaan ,dat het ongeveer is hetzelfde als je een maatkostuum probeert te vervaardigen,terwijl je geen kleermaker bent.

Ik wist niet ,dat je met het hemeltje aan de gang zou gaan,anders had ik dit eerder geschreven.Zou het je er van hebben weerhouden?

• Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
14-08-2011 14:05 #105374 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic hemeltje geplaatst
Kan niet in P zn portemonnee kijken, maar het laten vervaardigen van een hemeltje lijkt me niet goedkoop...?

• Niek de Boer
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
18-08-2011 20:46 #105482 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic hemeltje geplaatst
Ik heb toevallig gisteren een heel mooi volledig onbeschadigd en niet verkleurd hemeltje uit een twee deurs amazon gehaald op een algemene autosloperij.De auto had een forse voorschade opgelopen.Het hemeltje kostte slechts 20 euro.Een gebruikt hemeltje is met enige handigheid en geduld in een andere 2 deurs amazon over te zetten.Alle gaatjes,die bij de bevestiging door de metalen tandjes zijn onstaan vertellen je dat je precies weet hoe het ding weer keurig bevestigd moet worden.Het begint eerstdaags weer aan een tweede leven.Ik kon het natuurlijk ook niet laten alle andere nuttige onderdelen mee te nemen.

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
18-08-2011 23:46 #105490 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic hemeltje geplaatst
Jongens, overdrijven is ook een vak !. Het plaatsen van een hemel is secuur werk en vereist geduld.
Om te beginnen span je hem op van voor naar achter, er zit een plastic rand die in onder de rand bij het voorraam past.
Die plooien die er nu nog in zitten kun je er uithalen door aan de zijkant het doek voorzichtig achter de tanden op te duwen waardoor je hem opspant.
Het is al heel wat jaren geleden dat ik het heb gedaan en ik gebruikte de oude hemel, waardoor ik goed kon zien hoe hij weer terug moest. Toen hij eenmaal zat goed schoongemaakt en was perfect.

Ik heb bekleders wel eens zien werken met een plantenspuit en een fohn, ik denk dat dit alleen bij de linnen hemels kan.
Iemand op dit forum met kenni en/of ervaring hier mee ?

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

• René Minnebo (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-08-2011 00:37 #105492 door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic hemeltje geplaatst
Het lijkt ook wel alsof hij in de breedte niet goed is gespannen. Ik heb destijds mijn combi met een nieuwe hemel bekleed en kreeg deze zonder golven te hebben erin. Kwestie van de voorkant eerst en dan de achterkant, zo kun je de balijnen goed positioneren, hemel een dag zo laten zitten zodat deze zin spanning kwijt kan raken. Dan de zijkanten van de hemel in de vertanding drukken. Wel steeds een stukje links (bestuurderskant) en dan rechts (pass. kant) en vanuit het midden beginnen. Kost veel geduld en tijd en is het beste te doen als het lekker warm is buiten of binnen want dan laat het materiaal zich beter bewerken, zeker als het een nieuwe is.

Een strakke hemel is voor gerestaureerde wagen toch wel een must en zal de taxatie ook doen verhogen.

• Marc van der Marek (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-08-2011 10:39 #105496 door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic hemeltje geplaatst
De vinyl/wit bobbeltjes plastic hemeltjes kan je met een flinke lamp laten krimpen/strak maken. 500W moet genoeg zijn volgens mijn Volvo 66 werkplaatsboek, 'waarbij de lamp op de hemelbekleding is gericht'.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD