anti-dreun: ervaringen / adressen?

• Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-06-2011 21:16 #104271 door Rudi
anti-dreun: ervaringen / adressen? is gemaakt door Rudi
Hallo allemaal, zoals de titel al aangeeft: ik zoek voor het klaarmaken van mijn amazon kombi ervaringen / adressen voor anti-dreun materiaal, vooral voor op de vloer (is daar voor het behandelen van het plaatwerk verwijderd) en tegen de onderkant van de dakplaat (wilde daar na zoveel jaar niet meer overal blijven hangen). De tip op de Volvo-beurs te kijken heb ik al, maar ik hoop hem dan toch zeker al klaar te hebben. Groeten, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Siang Phoa
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-06-2011 22:38 #104276 door Siang Phoa
Beantwoord door Siang Phoa in topic anti-dreun: ervaringen / adressen?
www.snijders-qcs.nl/catalogus/merk/dynamat

Ik heb nog het materiaal van Noisekiller in mijn Amazon liggen, maar die heeft tegenwoordig geen Nederlandse vertegenwoordiger meer.
Extra geluidsdemping kan ik zeer aanbevelen, het rijdt nu eenmaal veel comfortabeler, dus plezieriger en veiliger.

The all is a question of mind over matter,
but if you do not mind, it does not matter.

• Erik Ciesluk
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-06-2011 23:24 #104282 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic anti-dreun: ervaringen / adressen?
Afgelopen weekend ook op zoek geweest naar anti-dreun materiaal, maar dan vooral het spul wat tegen het schutbord zit.

Conclusie:
- Het spul wat ze speciaal als auto-anti-dreun-mat verkopen (onder verschillende namen) werkt ongetwijfeld erg goed, maar vind ik te duur voor wat het is. (enkele online webshops, brezan heeft dat spul niet)
- Bitumenmatten, die normaal gesproken gebruikt worden voor het bedekken van platte daken: ik heb ze nog niet gevonden zonder iets van grit erop, plus dat het niet flexibel genoeg is (lastig aanbrengen) en ook per rol erg duur. Werking ervan lijkt me perfect, als 't eenmaal op z'n plaats zit. Ook bij de bouwmarkt te krijgen.
- Schuimnoppen platen ('eierdozenstructuur'), evt. met zelfklevende laag, voor weinig geld te koop bij bouwmarkten: zal geluid vrij goed dempen, en is makkelijk op maat te maken en te vouwen, maar is te dik, niet erg waterafstotend en niet geschikt voor de vloer vanwege platlopen.

Uiteindelijk kwam ik bij de Kwantum een stuk restmateriaal tegen: zo'n 2.5 meter ondervloer. Wordt normaal gebruikt om niet geheel vlakke vloeren te egaliseren, werkt goed geluidsdempend en temperatuur isolerend. Is gemaakt van stukjes gerecyclede stof (katoen?) wat samengeperst wordt. 1 kant is licht klevend zodat 't goed op z'n plaats blijft liggen en de andere kant is netjes afgewerkt met een grijze dunne laag stof. Ongeveer 5 mm dik en perfect te verwerken.
Ik heb 't gebruikt voor schutbord en vloer. Enige nadeel is dat 't niet geheel waterafstotend is, maar stukken beter dan het originele paardenhaar wat gebruikt wordt!

Wie weet heb je hier wat aan. Succes!

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

• Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
29-06-2011 18:24 #104296 door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic anti-dreun: ervaringen / adressen?
Alvast bedankt voor de reacties, wat ik al te weten gekomen ben is dat er grof twee soorten geluidsdemping te koop zijn: tegen geluid door dreunen / lage frequenties zoals de vloerplaat en de dakplaat en tegen geluid dat door de lucht komt / hogere frequenties zoals tegen de onderkant van de motorkap en tegen het schutbord. Beide werken natuurlijk ook iets tegen het andere, maar om ervoor te zorgen dat de vloer en het dak geen klankkastplaten zijn moet er zwaarder materiaal tegenaangeplakt worden (waar ik dus vooral naar op zoek ben, vroeger bitumenplaten), dus geen schuim en normaal maar enkele mm dik. Op de vloer verwacht ik geen grote problemen (als het maar geen water opneemt en het dreunen tegengaat), maar tegen de onderkant van de dakplaat wil ik alleen iets plakken dat zijn waarde bewezen heeft (de lijm moet de zware platen goed vasthouden, ook als de zon de dakplaat in de zomer tot bakplaat maakt), ik heb geen zin de dan nieuw geplaatste hemel er weer uit te moeten halen als de lijm van de alternatieve versie niet blijkt te houden. Graag verdere reacties. Groeten, Rudi

• Rob Spoon
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
29-06-2011 18:46 #104297 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic anti-dreun: ervaringen / adressen?
Hoi Rudi, in mijn 1800S zat glaswol tegen het stalen dak verlijmd. Glaswol dempt prima, vooral midden en hoge tonen. Massa daar aanbrengen door verlijmen vind ik erg moedig. Voor lage tonen demping moet je massa hebben.

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

• Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
29-06-2011 19:20 #104300 door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic anti-dreun: ervaringen / adressen?
Hallo Rob, bij mijn amazon kombi zit er origineel (vrijwel) hetzelfde materiaal tegen de onderkant van de dakplaat geplakt als tegen de binnenkant van de deurplaten en achterspatborden: een redelijk zware plaat uit een soort geperst papier (met "deukjes/bobbeltjes-patroon" op beide oppervlakken) dat volgens mij doordrenkt is met een soort bitumen. Het ziet er iets anders uit dan wat er normaal op de vloer geplakt zit. Bij mijn 1800S weet ik het niet, maar bij mijn 1800E-sloper zat er ook glaswol tegen de onderkant van het dak. Maar de dakplaat van een amazon kombi is wel heel wat groter en vlakker, dus zal eerder dreungeluid geven dan het dak van een 1800 (en Volvo heeft het er ten minste in 1968 origineel tegenaangeplakt, hoogstwaarschijnlijk niet zonder reden). Deels zit het er nog tegenaan, maar de loshangende delen moet ik vervangen omdat ze anders op mijn hemel liggen. Even een foto van de dakplaten bijgevoegd, maar voor de vloer zoek ik dus ook. Groeten, Rudi

Bijlagen:

• jo jo (GAST)
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
29-06-2011 19:28 #104301 door jo jo (GAST)
Beantwoord door jo jo (GAST) in topic anti-dreun: ervaringen / adressen?
Wat is er mis met orginele anti dreun?
ff googlen...
Voor op de bodem zou je zelfs nog vloeibare dakleer kunnen gebruiken, en dan kost een bus ook zoiets als 10 stukken antidreun...

ANTIDREUNPLAAT ZELFKLEVEND 250 x 500 x 1,8 mm per stuk Euro3,75

Hoogwaardige, zelfklevende bitumen anti-dreunplaat met wavelstructuur voor het ontdreunen van plaatwerk en bodemdelen. Verpakking per stuk.

15009
Gewicht: 0.50 kg

ANTIDREUNPLAAT ZELFKLEVEND 250 x 500 x 1,8 mm per 10 stuks Euro30,62

Hoogwaardige, zelfklevende bitumen anti-dreunplaat met wavelstructuur voor het ontdreunen van plaatwerk en bodemdelen. Verpakking per 10 stuks.

Gewicht: 4.50 kg

• René Minnebo (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
29-06-2011 19:30 #104302 door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic anti-dreun: ervaringen / adressen?

Hallo allemaal, zoals de titel al aangeeft: ik zoek voor het klaarmaken van mijn amazon kombi ervaringen / adressen voor anti-dreun materiaal, vooral voor op de vloer (is daar voor het behandelen van het plaatwerk verwijderd) en tegen de onderkant van de dakplaat (wilde daar na zoveel jaar niet meer overal blijven hangen). De tip op de Volvo-beurs te kijken heb ik al, maar ik hoop hem dan toch zeker al klaar te hebben. Groeten, Rudi

Voor je plafond heb ik geen oplossing alhoewel je kan het ook toepassen maar kijk uit voor de hitte inbrenging in het dak. Maar voor de vloer heb ik bitumen gehaald en een blik voorsmeer en shellkit (tixophalte) om de naden mee af te kitten. Kwestie van patronen knippen van papier en dit op de bitumen leggen. Je kan het snijden met een stanley mes (haak mesje) of met een blikschaar knippen alhoewel met dit warme weer snijden beter zal gaan.

Dit was bij mij het resultaat.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD