Afslaginstelling richtingaanwijzer

Lees meer
13-06-2011 14:11 #103769 door Peter Rumen
Afslaginstelling richtingaanwijzer is gemaakt door Peter Rumen
De richtingaanwijzer van mijn P1800S (1969) heeft een probleem bij een bocht naar rechts. Nadat ik de richtingaanwijzer voor de bocht heb ingeschakeld gaat de hendel bij het ingaan van de bocht al snel weer uit, voordat ik de bocht heb afgemaakt en voordat het stuurwiel weer in de rechtuitstand staat. Bij een bocht naar links werkt het wel zoals het hoort. Onder het insturen moet ik de richtingaanwijzer weer aan zetten om het overige verkeer te laten zien dat ik rechtsaf ga. Erg lastig allemaal. Toen ik de auto in 2008 heb gekocht viel mij wel op dat er een richtingaanwijzer van een Amazon op zat met een plat uiteinde. Conclusie: de originele is vervangen voor een gebruikte Amazon richtingaanwijzer. De originele P1800 heeft een cilindervormige uiteinde op de richtingaanwijzer. Ze zijn weer nieuw te koop maar ik wil eerst weten of ik de huidige nog kan repareren. Wie kan mij vertellen wat het euvel is van het vroegtijdig afslaan?

Peter Rumen

Mijn Volvo rolt, die van jou ook?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-06-2011 17:50 #103775 door Ben Bergmans
Beantwoord door Ben Bergmans in topic Afslaginstelling richtingaanwijzer
Hetzelfde euvel had ik bij mijn Amazon. Het stuur rechtzetten was de oplossing. Voor zover ik weet is het niet af te stellen.
Dus stuur eraf en in de rechtuitstand er op zetten. Succes, Ben

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-06-2011 19:41 #103780 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Afslaginstelling richtingaanwijzer
Op de stuurkolom in het stuur ligt een plastic ring met een nokje, deze zorgt ervoor dat na het terugdraaien de rinchtigaanwijzer uit 'tikt'.
Je zegt naar links doet hij het wel, dan is de plastic ring niet goed gemonteerd.
Vermoed dat het stuur scheef staat, maar een manier om hier achter te komenstuur eraf halen en checken.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-03-2013 17:00 #124777 door Peter Rumen
Beantwoord door Peter Rumen in topic Afslaginstelling richtingaanwijzer

"Ed van der Zee" schreef:
Op de stuurkolom in het stuur ligt een plastic ring met een nokje, deze zorgt ervoor dat na het terugdraaien de rinchtigaanwijzer uit 'tikt'.
Je zegt naar links doet hij het wel, dan is de plastic ring niet goed gemonteerd.
Vermoed dat het stuur scheef staat, maar een manier om hier achter te komenstuur eraf halen en checken.

Hallo Ed (momenteel in het verre Australie als ik mij niet vergis!),
Dit jaar toch maar een nieuwe richtingaanwijder gekocht en ik dacht deze laatst er even in te bouwen maar stuite direct op het bovenste schroefje waar ik niet bij kon doordat het onderste deel van het dashboard in de weg zit. Heb jij enig idee hoe ik daar bij kan komen zonder dat ik het hele dashbord moet losmaken. Is er een manier dat ik het onderste deel kan lichten zodat ik bij dat schroefje kan komen zonder dat ik het dashboard beschadig?

Mijn Volvo rolt, die van jou ook?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-03-2013 17:24 #124791 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Afslaginstelling richtingaanwijzer
Hallo Peter,
ik weet niet meer wat ik toen vervangen heb (overdriveschakelaar of richtingaanwijzer), maar dat was toen alleen mogelijk door de stuurkolom naar binnen toe te trekken (nadat de buitenbuis ervan onder het dashboard losgemaakt was).
succes, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-03-2013 19:22 #124801 door Peter Rumen
Beantwoord door Peter Rumen in topic Afslaginstelling richtingaanwijzer

"Rudi Dortangs" schreef:
Hallo Peter,
ik weet niet meer wat ik toen vervangen heb (overdriveschakelaar of richtingaanwijzer), maar dat was toen alleen mogelijk door de stuurkolom naar binnen toe te trekken (nadat de buitenbuis ervan onder het dashboard losgemaakt was).
succes, Rudi

Hallo Rudi,
Over die optie had ik nog niet nagedacht. Zal eens onder het dashboard duiken :lol: Wordt vervolgd!

Mijn Volvo rolt, die van jou ook?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Joost Buiting (GAST)
  • Joost Buiting (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
02-08-2013 10:08 #130478 door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic Afslaginstelling richtingaanwijzer
Ik had hetzelfde probleem, ik kon mijn richtingaanwijzer niet goed aanzetten en moest hem altijd even vast houden.
Vorig jaar op de beurs een andere richtingaanwijzer schakelaar gekocht en gemonteerd, hé weer hetzelfde! :x

Gisteren maar eens gaan zoeken wat het probleem was.

Als je de richtingaanwijzer aan zet dan beweegt er een pinnetje die tegen een "gaffel" aankomt, dit pinnetje i.c.m. de gaffel zorgt ervoor dat de richtingaanwijzer automatisch op "nul" komt te staan.
Als dit pinnetje niet lekker tegen/over de gaffel heen kan glijden dan kan je de richtingaanwijzer niet lekker aanzetten.
Bijlage:


Uploaded with ImageShack.us

Bijlage:


Uploaded with ImageShack.us

Wat heb ik nu gedaan?
Ik heb de gaffel gepollijst.
Bijlage:


Uploaded with ImageShack.us

En ingevet.
Bijlage:


Uploaded with ImageShack.us

Alles weer gemonteerd en het werkt weer perfect!

Klein filmpje:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-10-2013 22:29 #132901 door Peter Rumen
Beantwoord door Peter Rumen in topic Afslaginstelling richtingaanwijzer
Hallo Joost,
Bedankt voor je verhelderende tekst en de gedetaileerde foto's. N.a.v. van jouw reactie ben ik weer aan de slag gegaan met het stuur. Ik heb het stuur er laatst afgehaald en ook alles schoongemaakt, ingevet en vervolgens weer gemonteerd met de inkeping van de gaffel op half zes en de afslaginrichting van de richtingaanwijzer werkt nu perfect.

Zulke goede tips moeten we hebben! :D Super gedaan Joost!

Groetjes, Peter

Mijn Volvo rolt, die van jou ook?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Joost Buiting (GAST)
  • Joost Buiting (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
19-10-2013 19:18 #133143 door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic Afslaginstelling richtingaanwijzer

"Peter Rumen" schreef:
Hallo Joost,
Bedankt voor je verhelderende tekst en de gedetaileerde foto's. N.a.v. van jouw reactie ben ik weer aan de slag gegaan met het stuur. Ik heb het stuur er laatst afgehaald en ook alles schoongemaakt, ingevet en vervolgens weer gemonteerd met de inkeping van de gaffel op half zes en de afslaginrichting van de richtingaanwijzer werkt nu perfect.

Zulke goede tips moeten we hebben! :D Super gedaan Joost!

Groetjes, Peter


en ook na een lagere tijd werkt het bij mij nog steeds perfect, gaat echt heel soepel!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-10-2013 21:19 #133483 door Hans Mollema
Beantwoord door Hans Mollema in topic Afslaginstelling richtingaanwijzer
Geweldige tip, ik had het zelfde probleem, vanmorgen de zaal gepolijst en probleem opgelost!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.