kilometerteller

  • Bezoeker
  • Bezoeker
21-11-2001 12:20 #57370 door
kilometerteller is gemaakt door
Ik heb een tijdje terug een nieuwe kilometertellerkabel gekocht omdat de teller niet meer deed. Na een dag onder de 68er 131 te hebben gebivakeerd is het gelukt om de oude kapotte binnen en buiten(!)kabel te verwijderen en de nieuwe na veel ergernis te plaasten. Maar er gebeurd niets. Ik kan de kabel aan de dashboard zijde niet bewegen, maar hij draait ook niet. Wat nu??

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
21-11-2001 20:15 #59059 door
Beantwoord door in topic kilometerteller
Dat vind ik vreemd, bij mij was het vervangen een kwestie van een kwartiertje. Ik had bij het V.O.D. een volledige kabel gekocht (goedkoopste optie), de oude simpelweg afgeschroefd en de nieuwe eropgeschroefd. Meer zou het niet moeten zijn.Je moet er goed op letten dat de as-uiteinden (hoekig) goed in de uitsparingen van de bak en dashboard vallen. Verder moet het aandrijfwiel in de versnellingsbak in orde zijn. Ik heb even bij mijn M40 gekeken die ik aan het reviseren ben, en het tandwiel is van plastic. Om dat te controleren zul je weer onder de auto moeten om het tandiel uit de bak te halen. Het tandwiel-asje loopt door een metalen bus waarvan je aan de buitenkant van de bak de schroefdraad voor de kabel ziet zitten. Deze bus wordt op zijn plaats gehouden door een schroef of boutje aan de zijkant. Als je dat boutje verwijderd hebt zou je met wat heen en weer wringen eruit moeten kunnen trekken (houdt het uiteinde van het asje zelf bij het verwijderen vast, anders trek je alleen de bus eruit). Het tandwieltje zelf wordt aangedreven door een metalen wormwiel, en dat zou dus geen tanden kwijt kunnen zijn i.t.t. het plastic wieltje.Groeten,Lennard1970 Amazon

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
22-11-2001 11:47 #59058 door
Beantwoord door in topic kilometerteller
Het grootste probleem wat ik er mee heb is het erbij komen omdat dat ding precies ter hoogte zit van de draagarm van de versnellingsbak. Het lijkt me een behoorlijke klus om die er even af te halen!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
22-11-2001 11:48 #59057 door
Beantwoord door in topic kilometerteller
Het grootste probleem wat ik er mee heb is het erbij komen omdat dat ding precies ter hoogte zit van de draagarm van de versnellingsbak. Het lijkt me een behoorlijke klus om die er even af te halen!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
22-11-2001 20:30 #59056 door
Beantwoord door in topic kilometerteller
Het is al een tijdje geleden dat ik de kabel heb vervangen, maar ik kan me niet herinneren dat ik grote problemen had met de bereikbaarheid. Wacht eens even...als de draagarm waar jij over schrijft de beugel is waar de achterzijde van de versnellingsbak op rust, dan is het me duidelijk waarom ik er geen moeite mee had: die heb ik eerst verwijderd. Die beugel (de Haynes handleiding heeft het over een "crossmember") is vrij gemakkelijk te verwijderen. Eerst de bout waarmee de bak op de beugel vast zit eruit, bak ondersteunen met krik en dan de vier bouten waarmee de beugel tegen de onderkant zit eruit, et voilà.Groeten,Lennard1970 Amazon

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
23-11-2001 20:30 #59055 door
Beantwoord door in topic kilometerteller
Beste Thijs, ik herken je probleem en de oplossing van Lennard. Ik heb ook heel wat tijd en zweet zitten in het vervangen van het wormwiel. Twee tips: controleer op alle punten je kabel nog een keer voordat je je wormwiel controleert. In feite is het controleren van je wormwiel een kleine klus, maar dan moet je wel goed de versn.bak met de krik ondersteunen. Anders gaat je hele motorblok scheef hangen en krijg je de 'crossmember' moeilijk los, laat staan weer op zijn plaats. Bij mij bleek in ieder geval het wormwiel nog goed te zijn.(en de snelheidsmeter doet het nog steeds niet goed, moet ik nog een keer projectje van maken...) Succes, Tim

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
23-11-2001 20:31 #59054 door
Beantwoord door in topic kilometerteller
Beste Thijs, ik herken je probleem en de oplossing van Lennard. Ik heb ook heel wat tijd en zweet zitten in het vervangen van het wormwiel. Twee tips: controleer op alle punten je kabel nog een keer voordat je je wormwiel controleert. In feite is het controleren van je wormwiel een kleine klus, maar dan moet je wel goed de versn.bak met de krik ondersteunen. Anders gaat je hele motorblok scheef hangen en krijg je de 'crossmember' moeilijk los, laat staan weer op zijn plaats. Bij mij bleek in ieder geval het wormwiel nog goed te zijn.(en de snelheidsmeter doet het nog steeds niet goed, moet ik nog een keer projectje van maken...) Succes, Tim

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.