stofferen

  • Bezoeker
  • Bezoeker
24-11-2002 10:46 #56313 door
stofferen is gemaakt door
Vraag:Op de bodem plaat heb ik antidreun folie aangebracht. Nu wil de het afwerken met tapijt. Wat kan ik hier het beste voor gebruiken? Moet het een waterdicht tapijt zijn? Hoe kan ik het het beste in model krijgen? De oude rubberen mat die er in heeft gelegen is vergaan. Is het noodzakelijk deze te vernieuwen, of kan het ook op een andere manier? Groet, Robertr_weelink@hotmail.com

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
24-11-2002 11:24 #62551 door
Beantwoord door in topic stofferen
De beruchte rubbermat is verantwoordelijk voor veel roestellende en mijn persoonlijke mening is dat Volvo hier nooit voor had moeten kiezen.Waterdicht sluit af en gaat per definitie rotten.Helaas is het een feit dat er water onder komt, condens of lekkage, maakt niet uit. Erger is dat rubber afsluit en onzichtbaar je bodem wordt opgegeten.M.i. zou beter zijn de bodem goed te ontroesten, met de kwast primer en 2 aflaklagen goed laten drogen.Dan met fohn antidreunplaat aanbrengen, op betumenbasis op de gehele bodem, en een klein opstaand randje tegen de zijkant.Je maakt a.h.w. een badkuip.Hier kunststof isolatiemateriaal met een open structuurin leggen.Vervolgens een mattenset kopen bij een van de Volvo onderdelenshops of beter nog zelf maken.Verstandig is om de matten af en toe te verwijderen en schoon te maken, check dan ook of er water lekkage is.....Handig is om met klittenband te werken maar dit is maar beperkt nodig, ze blijven goed liggen.Wist je dat er originele rubber matten zijn, grijs van kleur die je er in natte en winterse omstandigheden op het voeten gedeelte kan leggen om het ergst vuil makkelijk te kunnen verwijderen.Als je het eens wilt zien kom maar langs.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
24-11-2002 13:29 #62550 door
Beantwoord door in topic stofferen
Ik zit eigenlijk met hetzelfde probleem, al is dat nog een ver probleem in het restauratieproces.Is het trouwens te doen om op basis van de oude grijze rubbermat een nieuw tapijt te maken? Mijn rubber mat is half vergaan, maar heeft nog randen en vorm. Ik vind de rubbermatten noch aantrekkelijk noch goedkoop, en dacht op de antidreunplaten een zelf vorm gegeven tapijt te leggen, en dan daarop de plastic Volvo-voetenmatjes die wel nog appetijtelijk zijn. Heeft iemand het zo gedaan - en is dit een goede manier of zijn er redenen waarom het totaal verkeerd of dom is het zo te doen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
24-11-2002 16:18 #62549 door
Beantwoord door in topic stofferen
Met de opmerking die er betreffende rubberen matten gemaakt zijn ben ik het niet eens. Het maakt niet uit van welk materiaal de vloerbedekking is gemaakt, als er water onder komt dan roest het plaatwerk weg. Ik lees al jaren klassieker-tijdschriften van Engelse origine (Practical Classics en Thoroughbred & Classic Cars), en neem maar aan dat de Engelsen in hun nòg-natter-dan-het-onze klimaat weten wat roest is. In elke buyers guide - ongeacht merk en type auto - wordt aanbevolen om de matten op te tillen om te kijken of er geen roest onder zit. De meest voorkomende oorzaak van vocht onder de matten is een lekkende ruit. Dus zolang je ruiten waterdicht zijn en er verder geen lekken zijn is een rubber mat te verkiezen boven gewone matten, want als je met natte schoenen instapt wordt alleen de bovenkant van het rubber nat, er komt geen water onder. Nu krijg ik waarschijnlijk als weerwoord "maar wat als er wel water onder het rubber komt, maakt dat rubber het verdampen van dat water niet moeilijker?". Mijn antwoord daarop is volmondig "ja", maar water onder een gewone mat heeft ook zoveel tijd nodig om te verdwijnen dat er roest aan de bodem ontstaat. Er is maar één manier om roest aan de bodemplaat te voorkomen, en dat is voorkomen dat er water op loopt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
24-11-2002 16:42 #62548 door
Beantwoord door in topic stofferen
Inderdaad het maakt niet uit waar het water vandaan komt, airco, ruit, wasbeurt, open raampje..... de rubber mat optillen is wat lastig aangezien er meerdere delen van het interieur overheen zitten.Ik lees ook maar probeer wel dit te koppelen aan mijn eigen arvaring en kijk of het werkt.Als mijn voorruit lekt dan repareer ik dat, logisch ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
24-11-2002 19:23 #62547 door
Beantwoord door in topic stofferen
voor de rubber matten zie ook eerder berichten / en kijk op de site van regio oost zie links voor tips over de mattenNatuurlijk leg je die erin dat scheelt aan geluid en als er water op komt ligt het niet op het metaal. Dus het heeft ook een prefentieve werking eerst heb ik een zoort ondertapijt (let op dit zuigt water op) dan de rubbermat en daarover de veloursmatten In de winter leg ik daarop nog een soort kuipje om de nattegeit (hoe) tegen te houden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
24-11-2002 23:12 #62546 door
Beantwoord door in topic stofferen
mijn ervaring is dat er juist roestvorming onder de bitumenlaag ontstaat, in de groeven van de bodemplaat blijft water staan en hierdoor verrot de zaak.aangezien het blijkbaar onvermijdelijk is dat er water in de wagen komt lijkt het mij het beste dat je zorgt dat het er ook weer uit kan.dus heb ik de bitumenlaag verwijderd en lippen in de bodemplaat opengebogen.als tussenlaag een rubberringmat met hierover een laagje isolatiemateriaal (dat geen vocht opneemt)om te voorkomen dat het ringpatroon in de rubbermat zichtbaar is, en dan de rubbermat.het water kan weglopen en door de rijwind kan de vloer drogen.de totale laag wordt wel iets dikker maar dit geeft geen problemen met de pedalen ed.bijkomend voordeel is dat het prima werkt als geluidsisolatie.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
26-11-2002 12:11 #62545 door
Beantwoord door in topic stofferen
...komiek de verschillende meningen te lezen; dan maar de mijne: eigenlijk vind ik dat een auto op een manier gebouwd werd, en probeer ik die manier te behouden: is dat ook juist niet de sfeer die uitstraalt van zo'n oldtimer? Dus ook rubber tapijten behouden (maar dit is uiteraard héél subjectief). En ik moet toegeven dat ik me al dikwijls geërgerd heb ik mijn hedendaagse opel bij het proberen proper te houden van de tapijten: blijven stofzuigen en toch niet 100% proper te krijgen. Ik vind die rubber een perfecte oplossing, maar elke medaille heeft een keerzijde.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.