hoofdsteunen in een amazon 1969

  • Bezoeker
  • Bezoeker
01-12-2002 22:15 #56285 door
Beste volvo-vrienden,Ook al meet mijn lengte 1 meter 92, toch overweeg ik hoofdsteunen in mijn auto te installeren. Nou vroeg ik mij 2 dingen af: allereerst of het werkelijk bijdraagt aan de veiligheid, aangezien ik me kan voorstellen dat de maximale hoogte van de hoofdsteunen voor mijn lengte niet genoeg is (dus dat de hoofdsteun wel mijn nek, maar niet mijn hoofd voortstuwt bij een botsing van achteraf en dus juist meer letsel aan de ruggegraat kan toebrengen dan bij het ontbreken van de hoofdsteun) en als tweede of en hoe ik de hoofdsteunen kan inbouwen in mijn huidige standaardstoelen van een P131. Wellicht dat iemand in mijn overweging kan helpen. Groeten, Niels.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
02-12-2002 00:44 #62633 door
Beantwoord door in topic hoofdsteunen in een amazon 1969
Hoi Niels,Zonder in te gaan op het inbouwen zou ik je toch dringend adviseren om hoofdsteunen in te bouwen, desnoods laat je de steunen verlengen om ze op de juiste hoogte te krijgen.Sterker nog, je veiligheid is zó belangrijk dat zelfs het inbouwen van andere (niet originele)stoelen een overweging moet zijn.Juist de grootste volvo purist mag de veiligheid niet uit het oog verliezen !!!Groeten, Joost.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
02-12-2002 08:10 #62632 door
Beantwoord door in topic hoofdsteunen in een amazon 1969
Hoi Niels,<br>Bij mijn Amazon combi zijn de hoofdsteunen zo hoog te stellen dat ik mij met mijn 2,05m lichaamslengte heel veilig voel. Dat hoeft dus het probleem niet te zijn! Ik weet trouwens niet wie en hoe de hoofdsteunen erop gezet zijn (zaten erop toen ik hem kocht), het zijn i.i.g. wel Amazonstoelen.<br>Als je ooit van achteren wordt aangereden en je houdt er een whiplash aan over omdat je geen hoofdsteunen had, dan heb je de rest van je leven spijt...<br>Groet, <i>Marko</i>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
02-12-2002 08:16 #62631 door
Beantwoord door in topic hoofdsteunen in een amazon 1969
Niels,Ik meet 1m85, en de standaard Volvo-hoofdsteunen zijn zeker meer dan voldoende in hoogte te verstellen. Een aanpassing hierop is denk ik voor jou niet nodig. Ik sluit me voor het overige volledig bij Joost aan; hoofdsteunen vormen een onmisbaar deel van je passieve veiligheid in de auto.Wil je de officiële hoofdsteunen monteren, dan moet je een compleet setje hebben (hoofdsteunen inclusief de pijpjes om de stangen die de bevestiging en geleiding van de steunen verzorgen). Voor het monteren hiervan moet je de bekleding van je rugleuning verwijderen (eerst de rugleuning demonteren). Vervolgens moet je een sparing maken in het schuimrubber van de stoelvulling en in de bekleding zodat het pijpje hier doorheen past (vooral bij de bekleding moet je even zeer zorgvuldig zijn). De pijpjes passen in het stalen stoelframe, en zijn redelijk makkelijk te monteren. Vervolgens de bekleding weer monteren en klaar is Klara. Succes ermee.Overigens kun je natuurlijk ook geheel andere stoelen monteren. Heb ik gedaan. Stoffen bekleding, slaapverstelling, hoofdsteunen en stoelverwarming. Veiligheid en comfort (geen klamme rug meer door het skai), en na een beetje zoeken ook een bijna perfecte combinatie met de rest van de bekleding (en die is rood). Het kost wat laswerk om de stoel op het bestaande stoelframe te krijgen, maar de stoelen waren veeeeeeel goedkoper dan wat men gemiddeld voor een setje hoofdsteunen vraagt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
03-12-2002 12:52 #62630 door
Beantwoord door in topic hoofdsteunen in een amazon 1969
De stoelen in een amazon uit 69 waren al voorbereid op hoofdsteunen. Dez zijn dus vrij makkelijk in te bouwen. Overigens losse pijpjes zijn makkelijk zelf te maken en veeeeel goedkoper dan kant en klaar te kopen. Op de site van regio oost (links) leg ik uit hoe ik het gedaan heb.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.