warmworden connectie lichtdashboard

  • Bezoeker
  • Bezoeker
20-07-2003 20:42 #55671 door
De connectie tussen de draad en de lichtschakelaar aan de achterkant in t dashboard wordt best heet(60/70graden) heb het connectortje schoongemaakt, (had overigens een briljante ingeving: met de roest-pen [vezels waarmee je kleine roestplekjes schuurt] werkt beter dan perfect!) maar scheelt niet echt volgens mij. Is dit normaal; komt dit doordat de halogeenlampen meer stroom trekt?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
20-07-2003 22:55 #64949 door
Beantwoord door in topic warmworden connectie lichtdashboard
De schakelaar voor het licht bevat ook de potentiometer voor de dashboard verlichting.Dit is een weerstand spiraaldraad waarvan op een zeker punt de spanning naar de lampjes gevoerd wordt.Als deze niet op maximale lichtsterkte is ingesteld, wordt een deel van de stroom in de spiraal verbruikt: P=U*I ofwel I^2*R. Het verbruikte vermogen in de spiraal komt als warmte vrij!Het verbruikte vermogen in de schakelaar a.g.v. stroom door de buitenverlichting is normaal gesproken klein omdat de overgangs weerstand van de connector en de inwendige overgangsweerstand van de schakelaar klein is.De grotere stroom a.g.v. de halogeen lampen hebben dus praktisch geen invloed, iets wat je zelf ook al gemerkt hebt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
20-07-2003 22:57 #64948 door
Beantwoord door in topic warmworden connectie lichtdashboard
Goed heet duidt op een probleem. Een elektrische stroom door een weerstand veroorzaakt warmte. De weerstand veroorzaakt ook een spanningsval. Die kun je meten. Zet de lichten aan en meet voor en achter de schakelaar de spanning. Is dat verschil vrij groot, dan is dat niet goed.<p>Als de dashboardverlichting dimbaar is, dan moet je er rekening mee houden dat de dimmer niet meer is dan een regelbare weerstand die in de dimstand gewoon een deel van de elektrische energie omzet in warmte om de lampjes in het dashboard zwakker te laten branden. Na verloop van tijd wordt dan de hele schakelaar vrij warm, en dat is dus normaal.<p>Duplo-lampen zijn 40/45 W, H4 lampen zijn 55/60 W. Het verschil is 15 W per lamp, samen 30 W. Volgens de wet van Ohm, loopt er dus door de schakelaar 30/12 = 2,5 A méér stroom met de H4 lampen.<br>Die toename moet echter geen groot probleem zijn want de meesten onder ons rijden met H4 lampen op de originel schakelaar. Ik rij ook overdag met licht (een goede Zweedse gewoonte) en doe dat al járen zo. Geen probleem.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
21-07-2003 00:08 #64947 door
Beantwoord door in topic warmworden connectie lichtdashboard
dit probleem heb ik ook eens gehad, is verholpen door montage van een andere lichtschakelaar. Technische finesses weet ik niet, Ik rij overigens met 80/100 peertjes zonder problemen, 'k weet het, niet te koop in NL, wel in S.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
21-07-2003 00:53 #64946 door
Beantwoord door in topic warmworden connectie lichtdashboard
Jawel, ook te koop in NL. Heb ze bij de Praxis gezien. Mogen officieel niet gebruikt worden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
24-07-2003 16:06 #64945 door
Beantwoord door in topic warmworden connectie lichtdashboard
Ik herken dit fenomeen en adviseer je de lichtschakelaar en relais na te kijken en /of te vervangen. Het heeft bij mij uiteindelijk tot kortsluiting gelijdt met alle gevolgen van dien, zoals enorme rookontwikkelingen en stank in de auto , totaal gesmolten kabelboom en het vele werk die mij nu te wachten staat.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.