welk type rolgordel in mijn amazon

  • Bezoeker
  • Bezoeker
03-08-2003 13:18 #55645 door
Ik heb in mijn Amazon rolgordels voorin. DE gordel aan bestuurderszijde doet het niet (blokkeert constant) en wil ik vervangen.Volgens mij heb ik wel Volvo gordels, maar niet van een Amazon. Het is het type gordel met een slot dat ahw scharniert. Dus aan de gordel zelf zit geen metalen gesp die in het slot gaat, maar de gordel moet je klemmen onder de scharnier van de gordelsslot.Dit type gordel zoek ik. Kan iemand mij helpen? verder zou ik ook willen weten van welke type Volvo deze gordel is.Ron

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
03-08-2003 19:19 #65041 door
Beantwoord door in topic welk type rolgordel in mijn amazon
Voordat je de gordel weggooit loont het zich om het mechanisme te bekijken. De rolgordel wordt in het Engels ook wel "inertia belt" genoemd, en dat is een veel betere benaming dan "rolgordel". Inertia slaat nl. op de traagheid die massa heeft. Hoe groter een massa hoe moeilijker die te versnellen of te vertragen is. In de rolgordel zit een soort pal met een gewichtje (massa). Als je de gordel langzaam trekt gebeurt er niets, trek je snel, dan blokkeert die. Door de grote snelheid overkom je de massatraagheid (inertia) van het gewichtje waardoor het palletje in een soort tandrad aan de binnenkant van de rol grijpt. <br>Mijn eigen ervaring met de rolgordel is dat de pal verbuigt als je eens een keert fors de gordel laat blokkeren. Gevolg is dat de pal dichterbij het tandrad zit waardoor die bij het minste geringste blokkeert.<br>Nadat ik het mechanisme open gemaakt had en de pak wat rechter gebogen was ik van het probleem af.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
03-08-2003 20:37 #65040 door
Beantwoord door in topic welk type rolgordel in mijn amazon
Lennard, hetgeen je omschrijft lijkt wel op het probleem dat ik heb met m´n gordel. Ik ben nu een weekje weg, maar zal het je wel laten weten.Ben ik nog wel benieuwd naar of ik een Volvo gordel heb, met dat aparte scharniermechaniek aan de sluting zijde.Ron

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
04-08-2003 07:25 #65039 door
Beantwoord door in topic welk type rolgordel in mijn amazon
Ron,Ik weet ook niet of het een Volvo-gordel is die je omschrijft, maar ik heb hem in ieder geval ook bij mij in mijn Amazon zitten. Dus is dit type gordel blijkbaar vaker in een Volvo toegepast.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
04-08-2003 07:38 #65038 door
Beantwoord door in topic welk type rolgordel in mijn amazon
Ook ik weet niet of het een originele volvo-gordel is, maar wij hebben ook zo'n gordel in onze combi zitten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
04-08-2003 10:20 #65037 door
Beantwoord door in topic welk type rolgordel in mijn amazon
Mijn rolgordels zijn overigens niet origineel. Die heeft de vorige eigenaar erin laten zetten. Het zijn Volvo-items, maar ze lijken van een later model te zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
25-08-2003 12:24 #65036 door
Beantwoord door in topic welk type rolgordel in mijn amazon
Hoi,Zelfde probleem gehad en ook het mechaniek uit elkaar gehaald. Bij mij was een van de veertjes van het mechaniek losgeschoten en met een uurtje klooien een nieuwe gordel uitgespaard,Ade

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.