ramen beslaan

  • Bezoeker
  • Bezoeker
20-10-2003 17:41 #55399 door
ramen beslaan is gemaakt door
Met dit weer beslaan mijn ramen 's avonds erg snel, zelfs de voorruit. De blower draait goed en er komt redelijk veel lucht bij het raam langs maar de eerste kilometers door de bebouwede kom moet ik het raam altijd toch een paar keer met de hand droog maken. Ik zat te denken aan een ventilator op de hoedenplank om de achterruit droog te houden maar als de voorruit met blower aan al beslaat denk ik niet dat dat veel zin zal hebben. Wie heeft hier een oplossing voor?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
20-10-2003 18:21 #66012 door
Beantwoord door in topic ramen beslaan
luchtleidingsysteem al gechecked op lekkages?<BR>Sowieso levert het blazertje de eerste paar kilometer vooral koude lucht, juist langer als je de kachelthermostaat op hoog hebt staan, want dan pakt het koelsysteem het hele radiatortje ook nog mee. <BR> gevolg : de opwarmtijd van je motor wordt alleen maar langer, scheelt weer een liter op te warmen koelvloeistof.<BR> Zet bij een koude start eerst de kachel op laagst, en draai pas na een kilometer ofzo (of een paar minuten stationair voordraaien) de kachel hoger, dat scheelt ietsje.<BR>Meestal betekent dit dat er teveel water je auto binnen komt, hetzij via raam- of deurrubbers, hetzij via een der watergodens ondoorgrondelijke wegen. Dat water aan de binnenkant van je ruit komt vaak vanuit het gehele interieur. <BR> Een noodoplossing is dan je ramen open te zetten, dan wordt het binnen net zo koud als buiten en zal je geen condens meer op je ramen krijgen.<BR> Stook je wagen in een lange rit eens lekker droog, ga maar eens met de kachel hoog , raampje op een klein kiertje open, met een T-shirtje aan een kilometertje of honderd-tweehonderd rijden. Dan is ie een heel eind droog! <BR>Ga in ieder geval alle oorzaken van water binnen opsporen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
20-10-2003 18:38 #66011 door
Beantwoord door in topic ramen beslaan
Als ik je verhaal zo lees staat je auto waarschijnlijk altijd buiten.dan zit er na enige dagen net zoveet vocht in de auto als de vochtig heid buiten de autoAls je nu wegrijd met een koude motor met de kachel open en de aanjager aan, is na enkele minuten je voorruit het koudste onderdeel in je auto.Hierop slaat nu het vocht uit je bekleding en matten,evenals je eigen vochtige uitadenlucht neer.Oplossigen:1 Auto snachts binnen zetten 2 Auto 5 minuten warm leten lopen met kachel en kachelventilator aan.sukses Jan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
20-10-2003 19:15 #66010 door
Beantwoord door in topic ramen beslaan
Wat betreft het stationair warm laten worden van de auto: niet doen, gewoon meteen wegrijden en met de hand je ruit schoonmaken ofzo. Eén maal stationair warm laten worden geeft een motorslijtage die vergelijkbaar is met een rit naar Parijs. Daarnaast is het ook erg slecht voor het milieu (kies zelf je volgorde van belangrijkheid). Rijdend warmt je auto veel sneller op dus je jas kan na twee minuten al uit. Je kan ook eens kijken naar elektrische verwarmers zoals ze die in zweden gebruiken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
20-10-2003 22:14 #66009 door
Beantwoord door in topic ramen beslaan
Een paar tips:<br>- eerste paar minuten blower uit en luchttoevoer naar de voorruit (defrost) dicht;<br>- klein vochtvretertje ergens in het interieur;<br>- 's nachts wegzetten met de schuiven van de verwarming dicht (vooral mijn vorige auto had daar enorm baat bij), dan wordt de moeizaam gedroogde lucht in de auto niet zo snel weer vochtig door de buitenlucht;<br>- de vorige tip werkt natuurlijk alleen als de auto binnen droog is, dus zeker geen vochtige matten e.d.<br>- na een paar minuten schuif helemaal open en temp op max.;<br>- daarna evt. een zijraampje een stukje open, dat bevordert de luchtdoorstroom flink want de Ama heeft geen luchtkleppen onder de achterbumpers die moderne auto's wel allemaal hebben. Daardoor redelijk hermetisch dicht.<br>- Zeker niet stationair warm laten lopen. Deze tip gaf Wietse al. Dat is echt het ergste dat je een motor kunt aandoen. Dan is het op termijn goedkoper om een standverwarming in te (laten) bouwen.<br>Ventilator op de hoedenplank werk zeker als de lucht in het interieur eenmaal warm is. Helemaal mooi een een 12 V ventilatorkachel. Door zijn eigen warmte onwasemt de ruit nog sneller (neemt wel zo'n 150 W/12,5 A op uit het elektrisch systeem).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
20-10-2003 23:37 #66008 door
Beantwoord door in topic ramen beslaan
De auto staat normaal in een afgesloten overkapping maar heeft in het weekend een paar dagen buiten gestaan, dat kan dus een oorzaak zijn. Ik zal de schuiven van de verwarming de volgende keer dicht doen bij het parkeren van de auto. Ik denk dat een ventilator met kachel op de hoedenplank niet verstandig is. Met licht en blower aan begint het "AMP" lampje al een beetje op te schijnen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
21-10-2003 00:37 #66007 door
Beantwoord door in topic ramen beslaan
Dit " probleem " is er al sinds de introductie van het model en alle auto's uit die periode hadden dat. Enige lekkage door ruitrubbers was normaal vanaf nieuw en na 40 + jaar....., Goed ventileren, tochtruitje voor open en acherraam op een kier en een das danwel sjaal om, zodra de kachel warmte geeft is het euvel over. Overigens had ik 10 dagen geleden in de Sahara 40+ graden celsius en vapourlock, toen ging de kachel en de blower op maximaal, prima kachels bouwen die Zweden!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
21-10-2003 10:45 #66006 door
Beantwoord door in topic ramen beslaan
Ik heb mij antwoord voor het AMP lampje bij de volgende vragensteller gezet, (rembekrachtiger) foutjeHet probleem van het AMP lampje komt door de ca. 40 jaar oude bedrading, beste oplossing vernieuwen. Tijdelijke oplossing, stekkers nalopen / schoonmaken / zekeringskastje doorsolderen en de dynamo nakijken. Zie ook eerdere berichten

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
21-10-2003 18:45 #66005 door
Beantwoord door in topic ramen beslaan
Een achterruit met verwarming wil ook wel helpen en adem lang inhouden zolang het nog niet warm is in de auto ;) Dit is een(van de) grote boosdoener bij het beslaan van je voorruit!!!. <br> Zeker na de start kachel en blower uit laten. En als de motor eenmaal een beetje op temperatuur is, de verwarming zachtjes aanzetten, maar let op! >>> Alleen op de voeten<<<< beslist niet op de voorruit! Als het binnen dan eenmaal op temp is de verwarming voluit zetten met een of twee tochtraampjes iets open. Ik zelf zet nooit de kachel op de vooruit aan, veroorzaakt aleen maar problemen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
21-10-2003 20:22 #66004 door
Beantwoord door in topic ramen beslaan
Quote: "Ik zelf zet nooit de kachel op de vooruit aan, veroorzaakt aleen maar problemen."<p>Dit snap ik niet. Als de koelvloeistof ook maar enigszins boven de temperatuur van de lucht is werkt de ontwaseming op de voorruit al merkbaar(maar tot dat moment maak je de bewaseming alleen maar erger als je de aanjager vol aan zet). Dat is al binnen 3 min na de start en niet veel later is de voorruit al bijna helemaal ontwasemd. <br>Een schone ruit is tevens sneller ontwasemd dan een vuile.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.